autoweb.cz > BMW > BMW X6 > BMW X6M Competition = čtyřmilionový důvod, proč si nekupovat sporťák
BMW X6M Competition = čtyřmilionový důvod, proč si nekupovat sporťák
Nikdy by mě nenapadlo, že se dočkám doby, kdy téměř dvouapůltunové SUV bude simulovat funkci čistě sportovního vozu. Chápu, že mnohým petrolheadům to bude znít jako barbarství a já sám bych se možná nejraději za tento výrok přivázal na hranici a zapálil, ale je to zkrátka fakt. Takhle výjimečné X6M skutečně je.
Jeho dynamika je bez přehánění naprosto neuvěřitelná, k tomu přihoďme vyvoněný interiér v tom nejlepším, co bavorská automobilka nabízí a máme před sebou excelentní produkt. V příštích odstavcích vás zkusím přesvědčit zhruba tak, jako samotné auto přesvědčilo mě.
Zvenku tvrďák, změny spíš uvnitř
X6 je na trhu už téměř 16 let a je vlastně průkopníkem nyní populární kategorie SUV kupé. V principu se nemění, jen se upravuje do nových generací a minimálně podle prodejů a popularity modelu se dá říci, že BMW se to daří. Aktuálně je v prodeji ta třetí, která před zhruba rokem prošla faceliftem.
Osobně se mi tohle auto nikdy moc nelíbilo, bylo velké, obtloustlé a tak trochu nevzhledné. Překvapuje mě, jaký fešák se z něj teď stal. Vpředu se víc mračí, adaptivní LED světlomety vypadají (a také slouží) moderněji, například i díky systému High-beam Assistant, tedy dálkovými světlomety, které neoslňují.
Dynamickou šedivou barvu s názvem Brooklyn Grey doplnily v testu černé detaily, jeden takový například vykreslil na celé přídi velké písmeno „X“, které díky černé masce chladiče vyniklo ještě více. Do základu, který z hlediska cenovky znamená 3,8 milionu korun, patřila také dvaadvacetipalcová kola z divize M z lehké slitiny či sportovní výfukový systém. To je zhruba vše důležité z exteriéru.
Do interiéru se s hromadou příspěvků investovalo více, ale nejdříve si prohlédněme klíčové změny. Protože ty JSOU klíčové. X6 kráčí ve stopách ostatních modelů a konečně dostalo jeden velký prohnutý displej, který se dělí na 12,3 palcovou obrazovku digitálního přístrojového štítu a 14,9 palcovou dotykovku infotainmentu.
Nejčerstvější systém iDrive 8 ještě spolupracuje s ovládacím kolečkem na středovém panelu, užívat ho budete stále dost, zmizel totiž tlačítkový ovládací panel na klimatizaci, která už se schovala právě do infotainmentu. Že vše šlape jak má, není žádným překvapením, na to je uživatel zvyklý i z běžnějších modelů, já jsem si tentokrát užíval excelentní zpracování interiéru.
Uvnitř luxus za tisíce
V BMW se totiž vyřádili, vyšperkovat auto s pořizovací hodnotou lehce pod čtyři miliony o dalších více než 600 tisíc znamená jediné, čekejme jen to nejlepší. To na druhou stranu ne vždy znamená kvalitu, v tomto případě tomu tak ale bylo bez nejmenších pochyb. Luxus šel ruku v ruce s pohodlím.
Interiér z kolekce Individual kombinoval bílou a šedivou kůži s karbonovými prvky. Sedadla snesla náročnou sportovní jízdu a poskytovala zároveň maximální pohodlí. Pokud je budete chtít patřičně „vytunit“ třeba o aktivní ventilaci či masážní funkci, naroste cena o 54 tisíc a nějaké ty drobné.
Další články o BMW
Za audio Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System je to ještě 109 746 Kč, a to zdaleka není všechno. Vrtat se v tom dál nebudu, nemá to smysl, klíčové je, že za utracené peníze dostanete nadmíru muziky. O interiéru, materiálech či kvalitě provedení nemůžu říct jediné špatné slovo.
SUVčka se sportovní, tedy sklopenou zádí, mají občas omezený prostor na hlavu na zadních sedadlech. Takhle si to tedy pamatuji ze svezení s první generací verze X6. Tenhle nešvar je ale dávno odstraněn, aktuálně si cestující vzadu nemohou stěžovat, navíc díky menšímu zadnímu oknu (a vlastně i těm bočním) dozadu člověk příjemně vklouzne a díky luxusním materiálům si tam připadá jako v útulném baru s intimním osvětlením.
Páté dveře vozu skrývají zavazadlový prostor o velikosti 580 litrů, a to není malé číslo. Na druhou stranu nedávno testované Audi SQ7 nabízí o více než 200 litrů více.
Drobná elektrifikace dodala šmrnc
Máte pocit, že jsem s titulkem trochu přestřelil? Taky bych si to ještě před usednutím za volant myslel. Jenže tohle auto je jinde. Je jinde než jeho předchůdci, je dokonce ještě jinde než třeba špičková M4. Tohle je bestie na čtyřech kolech.
X6 M Competition je auto pro fajnšmekry, pod kapotou má 4,4 litrový osmiválec se dvěma turby a výkonem oslnivých 625 koňských sil. Přesvědčivý je i točivý moment 750 Nm, který dodává už při 1800 otáčkách. V tu chvíli nepřekvapí zrychlení na 100 km/h za 3,9 sekundy.
Nebo tedy na papíře, garantuji, že za volantem vás zaskočí pokaždé. Nejen díky své velikosti, ale prostě obecně. Protože – kdo tohle má? Přidejte ke stovce necelých deset vteřin s plnou silou na pedálu a jsme na 200 kilometrech…
Aktuální generace dostala navíc 48voltový mild-hybridní systém, který lze pocítit víc, než by člověk čekal. Elektromotor integrovaný do automatické osmistupňové převodovky dodává navíc 12 koní a hlavně 200 Nm, to je to, co je poznat. Co tohle obří BMW rozhýbe ještě rychleji než předchozí verze.
Ačkoliv auto je to skutečně robustní, jeho hbitost a mrštnost mi jako řidiči vždycky dokázala vykouzlit úsměv na tváři. Typická neohrabanost obrovského vozu byla najednou ta tam, doteď nechápu, jak se tohle v Bavorsku povedlo. A to jsem s ním jezdil v sychravém lednu, kdy seberychleji projetá zatáčka mohla znamenat zkázu.
Byl jsem tedy pro jistotu opatrnější než obvykle, inteligentní pohon čtyř kol sice fungoval na výbornou, ale kdyby se tohle zvíře utrhlo ze řetězu, zachránila by mě nejspíš už jen blesková lékařská pomoc. Síla X6M Competition je totiž extrémně zábavná a málokterý řidič nebude sondovat její – aspoň sebemenší – hranice.
Možná to byla ta síla a robustnost, možná to byl zvuk a neskutečný tah osmiválce, ale tohle je vážně rozzlobené auto. Ještě o kus víc než M4 nebo třeba M2.
A tady je možná drobný problém. Ne tedy problém BMW, ale problém toho, kdo si auto koupí. Ne vždy je totiž vhodná chvíle se pokusit hledat závodní hranice tohohle monstra, jednoduše proto, že jsou skutečně vesmírně vzdálené normálnímu provozu.
Spotřeba? Dvanáct litrů až nekonečno
Tahle X6 by sice na závodní trati s obyčejnými smrtelníky vypadala minimálně aerodynamicky celkem nevhodně, počínala by si ale velmi dobře. Takže kam vlastně s ní? Vždyť je to přece městské SUV. V uvozovkách.
A tam také slušně slouží, jedenadvacetipalcová kola vpředu a o palec větší vzadu při přepnutí na Comfort dělají ze sporťáku pohodlný rodinný vůz, a to například i díky přepracovaným elektricky řízeným tlumičům. Adaptivní podvozek zase perfektně pracuje v zatáčkách a na nerovných površích.
Obecně jsem si jízdu s tímhle autem extrémně užil, i tak mám ale pocit, že jeho schopnosti jsou pro normálního řidiče extrémně za čarou a využije je jen ten, kdo už má něco odježděno.
Za příjemné považuji detaily, které navodí atmosféru dovádění na trati. Třeba příkladné podřazování během jízdy při režimu Sport Plus. Převodovka si hází rychlosti i se zvukovou stopou až do jedničky, než zastavíte na semaforu.
U spotřeby bych se nijak výrazně nezastavoval. Tahle 2,5 tunová mašina stojí v základu 3,8 milionu korun, po všech testovaných příplatcích dokonce 4,5 milionu. Jsem toho názoru, že nad určitý počet milionů v cenovce už se spotřeba prostě neřeší. Dvanáct litrů až nekonečno je samozřejmě trochu přitažené za vlasy, fakt je ten, že když budete X6 zatápět, počítejte s 18-20 litry. Slušně se dá jezdit okolo 12-13 litrů.
Na závěr je tu znovu otázka, pro koho přesně je vlastně vůz dělaný. Nebudeme se bavit o solventnosti, kdo si chce pořídit X6M Competition, má kupní sílu podobnou menší rozvojové zemi. Spíš jde o to, že jízdní schopnosti a parametry se klidně mohou porovnat třeba s Porsche Cayman S a třeba i s legendární 911. Samozřejmě je nemůžeme postavit vedle sebe a hodnotit sporťák a SUV, ale chápete, kam tím mířím?
Mám si vlastně ještě pořizovat čistokrevný závoďák, když je moje rodinné auto oblečeno do jeho hávu? A přesně proto X6M Competition považuji za takovou hozenou rukavici.
Já to uzavřu tím, že tohle bylo rozhodně jedno z pěti nejvíc vzrušujících aut, která jsem v životě řídil.