autoweb.cz > BMW > BMW X6 > BMW X6 M50d (2016)
BMW X6 M50d (2016)
Dynamika 9
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 7
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8.2
Radosti
Dynamika v přímce i zatáčkách; luxusní interiér; zvrácenost zábavy za volantem
Starosti
Mohlo by být o kousek pohodlnější; diskutabilní image; velikost vnějšku k vnitřku
Už jsem za ta léta přestal kontroverzi kolem BMW X6 tolik vnímat. Asi jsem si na jeho všudypřítomnost nějak zvykl. Také musím uznat, že BMW tohle vyplnění díry na trhu zkrátka vyšlo na jedničku. Důkazem toho je i fakt, že ostatní výrobci mnichovskou značku napodobují a snaží se jí utrhnout od úst co největší kus pomyslného koláče prodejů. V jednom jsou ale mnichovští stále nedostižitelní, a tím jsou bláznivé verze, které nabízejí. Vedle X6 M, která pokřivuje fyzikální zákony platné minimálně v naší galaxii, je jednou z nich i tahle nejsilnější dieselová verze s označením M50d. Jak jsem se v ní po celý týden cítil?
BMW X6 je kontroverzní auto a nemusí se líbit každému, skutečnost, že jej napodobují další výrobci je však známkou úspěchu.
Interiér
Vlastně uvnitř moc dobře. Občas jsem se sice cítil probodnutý nevraživými pohledy, jak neumím s dva metry širokou obludou zaparkovat hned napoprvé, rovně a jen přes jedno parkovací stání, ale v tu chvíli mi to bylo celkem jedno. Protože jsem se nechal konejšit luxusním interiérem a z reproduktorů mi hrála kvalitní hudba. Vlastně jediné, co mi připomínalo, že sedím v X6, byl mizerný výhled vzad, takže pokud mohu doporučit, na couvací kameře nešetřete. Jinak jako každému jinému BMW nemám ani X6 uvnitř co vytknout. Materiály na vysoké úrovni, skvělá ergonomie a posez na poměry SUV také velmi příjemný. Vzadu to také není tak špatné, alespoň na délku a do šířky (aby také ne), hlavou už ale budete škrtat o strop, měříte-li víc jak 185 cm.
Interiér je tradičně skvěle sestavený. Na poměry SUV se za volantem X6 také výborně sedí.
Pohon
Pokaždé, když spojíte dohromady řadový šestiválcový turbodiesel BMW s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF, vznikne z toho skvělá dvojice. Totéž platí i ve chvíli, kdy oním šestiválcem je M50d dopovaný třemi turbodmychadly. Výkon 381 koní a mamutí krouťák 740 Nm jsou hodnoty, které si za všech okolností hravě poradí i s takovou masou, jakou představuje téměř 2,3 tuny těžký kolos. Anebo vám připadá zrychlení na stovku za 5,2 sekundy příliš pomalé? Volkswagen Golf R to zvládne jen o desetinu rychleji… Uznávám, občas mi ještě malý šťouchanec navíc chyběl, ale to se bavíme o rychlostech nad 200 km/h, kde už přece jen začne hrát výraznou roli čelní plocha vozu. Ovšem třeba při předjíždění jsem nutkání stěžovat si nepociťoval. Zkrátka musím nad dynamikou motoru smeknout. Potěší i ostré reakce na plyn v režimu Sport+, následný příval síly téměř na požádání a pro turbodiesel nezvyklá lačnost po otáčkách. Vlastně mě neuráží ani uměle reprodukovaný zvuk motoru (ve sportovních režimech), pokud jde o auto tohoto ražení, narozdíl od ostrých eMkových modelů…
„Připadá vám zrychlení na stovku
za 5,2 s příliš pomalé? Volkswagen Golf R
to zvládne jen o desetinu rychleji…“
Spotřeba
Živit benzínový osmiválec může zanedlouho přestat bavit i brunejského sultána, dává však zběsilá naftová verze po ekonomické stránce větší smysl? Papírová spotřeba 7,2 /100 km ve městě zní lákavě, rovnou však na ni zapomeňte. Ve skutečném světě počítejte spíš s 11 až 12 litry vlažnou jízdou v režimu Eco Pro. Údaj 6,3 l/100 km mimo město je pak také výrazně odtržený od reality, k devíti litrům se ale pohodlně přiblížíte. V kombinaci s 85litrovou nádrží to pak znamená teoretický dojezd přes 900 km na jedno natankování.
O kolik elegantnější by byla všechna ta čísla a písmena přeskládaná třeba do tvaru X650d M Performance?
Ovladatelnost
Dostanete ale chuť v BMW X6 M50d vyrazit na dlouhou cestu? Pokud povede po dálnicích a hladkých okreskách, pak určitě ano. Jakmile však podvozek narazí na ostré nerovnosti, trochu znervózní, ale neřekl bych o něm, že je vyloženě nepohodlný. Trochu více poddajnosti by si jistě zasloužil, ale vzhledem k tomu, co dokáže v zatáčkách, to není tak zlé. Otázkou zůstává, jestli má spojení brilantní agility a obludných rozměrů nějaký smysl. Ovšem způsob, jakým se tenhle kus skály na kolech vrhá do zatáček, vás ohromí. Ostré a přesné řízení pomáhá auto snadno nasměrovat do zatáčky, do které si přiklekne a prosviští ji s neuvěřitelnou vervou. Jistě, má to i své limity, zejména na zimních pneumatikách se na hranu přiblížíte brzy, ale když to nastane, podvozek přejde do plynulé a předvídatelné nedotáčivosti, kterou následuje celkem hravá přetáčivost. Pneumatiky za moc nestály, ale mechanickou přilnavost má podvozek tolik, že by ji mohl závidět leckterý hot-hatch, nemluvě o schopnosti maskovat hmotnost. Takhle prostě 2 260 kg těžké auto nezatáčí…
Úzké zimní pneumatiky (pokud tak rozměr 255/50 R19 lze vůbec nazvat) jsou v široké zádi ztracené, přidávají však na hravosti.
Verdikt
Ponechám-li stranou hodnocení smyslu existence tohoto vozu, pak musím zcela objektivně kvality BMW X6 M50d uznat. Vzhledem ke své stavbě je to neuvěřitelně rychlé, mrštné a jistým zvrácený způsobem zábavné auto, které vás na druhé straně zahrne relativní úsporností, přepychem a pohodlím. Což vždy byla a bude velmi atraktivní kombinace. Pokud hledáte přesně tohle, BMW X6 se vám líbí a zároveň nepotřebujete o něco praktičtější a smysluplnější ix-pětku, budete nadmíru spokojeni.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový šestiválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadly |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2993 |
Kompresní poměr | 16,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 84,0 x 90,0 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 255/50 R19 |
Pneumatiky vzadu | 255/50 R19 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 280 / 381 v 4 000 - 4 400 |
Točivý moment (Nm) | 740 v 2 000 - 3 000 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 169 |
0-100 km/h (s) | 5,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,2 / 6,3 / 6,6 |
Objem nádrže (l) | 85 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4909 |
Šířka (mm) | 1989 |
Výška (mm) | 1702 |
Rozvor náprav (mm) | 2933 |
Provozní hmotnost (kg) | 2260 |
Celková hmotnost (kg) | 2900 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | - |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | - |
Zavazadlový prostor (l) | 580 / 1525 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 794 000,- (xDrive35i 306 k) |
Základní cena test. verze | 2 376 400,- (M50d 381 k) |