autoweb.cz > BMW > BMW X6 > BMW X6 ActiveHybrid
BMW X6 ActiveHybrid
Dynamika 10
Chování na silnici 8
Provozní náklady 5
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 7
RADOSTI
Rychlost v přímce i v zatáčkách; pěkný interiér
STAROSTI
Spotřeba; mastodontní a arogantní vzhled; nepraktický interiér; potřebuje někdo takové auto?Vysvětlete mi jednu věc. Jak může někdo považovat BMW X6 ActiveHybrid za úsporné a ekologické auto s nízkými emisemi, když i s nejvyšším vypětím všech sil jezdí za 15 litrů na 100 km? Přitom tento kříženec mezi nasteroidovaným kulturistou a rybenkou smí například v USA jezdit vyhrazeným pruhem pro hybridy a nemusí platit mýtné za vjezd do center některých evropských měst. Proč? Protože má na sobě asi tisíc samolepek „Hybrid“.
Mám jeden návrh. Do všech aut namontujte na převodovku malý elektromotor z holícího strojku, přidejte dvě tužkové baterie (nebo solární článek z kalkulačky, třeba na to dostanete dotaci) a máte také hybrid se stejnými privilegii. Ale teď vážně…BMW představilo před časem své první sériově vyráběné hybridní modely. Pod kapotou limuzíny BMW řady 7 a SUV BMW X6 se objevilo hybridní ústrojí, které ale není shodné. Zatímco BMW řady 7 ActiveHybrid používá „mild-hybrid“ systém, pouhou asistenci stále funkčnímu spalovacímu motoru, BMW X6 ActiveHybrid je tzv. „full-hybrid“, dokáže tedy plně odpojit spalovací motor a jezdit pouze na elektřinu.
BMW X6 velká fotogalerie
Stejně jako BMW X6 ActiveHybrid funguje například SUV Lexus RX 450h. Obě auta byste ale stěží mohli považovat za přímé konkurenty. Zatímco Lexus chce skutečně snižovat spotřebu a emise a docela se mu to i daří (lze s ním v příměstském provozu celkem úspěšně jezdit za méně než 10 litrů benzínu), BMW používá hybridní pohon spíše pro zvyšování výkonu. BMW X6 je tak nejvýkonnější sériově vyráběný hybrid na světě.
Jak to jezdí?
Strašně rychle, ale nijak zvlášť zábavně. BMW X6 ActiveHybrid váží podle výrobce 2525 kilogramů, tedy skoro stejně jako nedávno testovaný Range Rover Supercharged. Obě auta ale mají velmi podobné výkony v přímce. BMW je dokonce o kousek rychlejší, z 0 na 100 km/h zrychlí s přehledem za rovných 6 sekund a z 50 na 80 km/h akceleruje na trojku za skvělých 2,2 sekundy. Překvapení se ale koná i v zatáčkách – BMW X6 je skutečně schopné, náš okruh zajelo za 35,02 sekundy (na auto o hmotnosti přes 2,5 tuny je to sotva pochopitelné). Nečekejte ale, že vás bude hybridní X6 bavit. Rychlá jízda s ním ani není příliš příjemná, protože řízení je prosté zpětné vazby a volat pokaždé reaguje jinak. Zřejmě za to ale může ono aktivní řízení, které tolik na všech BMW proklínám (i z jinak dobrého auta udělá nervózní a nekontrolovatelnou krabici).Vzpomínám si ale, že například s Volkswagenem Touareg V8 TDI se mi na zkušebním okruhu jezdilo mnohem lépe. Řízení bylo přesnější a předvídatelnější. Stejně tak je příjemnější obyčejné BMW X5 bez aktivního řízení, se kterým jsem se svezl po tomto hybridu. Řízení samo o sobě sice zaslouží pár pohlavků, ale brzdy snesou i tu nejpřísnější kritiku. Výsledná brzdná dráha 37,42 metru a čas potřebný k zastavení jen 2,85 sekundy jsou čísla patřící spíše malým sporťákům a ne třitunovému mastodontovi.
Při normální jízdě je ale BMW X6 ActiveHybrid vcelku použitelné auto. Není sice tak komfortní jako Range Rover, ale pohybuje se nenuceně vpřed a jeho výkony jsou pro svižné svezení naprosto postačující. Sešlápněte plyn a velký přeplňovaný osmiválec za asistence elektromotorů mocně vyrazí vpřed. Způsob, jakým toto velké auto nebírá rychlosti, vám přijde podobně komický jako v případě kompresorem dopovaného Range Roveru. Zrychlení například z 80 na 130 km/h není otázka nějakého plánování, ale volby. Prostě se rozhodnete, že TEĎ tomu tak bude, a sotva nad tím začnete přemýšlet, už jedete mnohem rychleji, než jste původně chtěli.
BMW X6 má také mezi SUV bez debat nejlepší pozici za volantem. Nemusíte se pro volant natahovat a dá se zde sedět jako v obyčejném dobře postaveném osobáku. Dodávkovitá pozice je vyhrazena pro jiná auta. Sedačky, pokud si je dobře nastavíte, mají skvělé boční vedení a nemáte pocit, že byste v první zatáčce vypadli z auta ven.
Zatímco na dálnici je hybridní pohon k ničemu, při příměstském provozu začíná konečně dávat smysl. A to platí i pro hybridní X6, která při opatrném používání plynového pedálu dokáže jet za nějakých 12 litrů na 100 km. Ehm, dokáže. Ale při stejném tempu byste s šestiválcovým dieselem v X6 jeli za 10 a s dieselovou Fábií asi tak za 4,5 litru… Motor na křižovatkách nebo při ploužení v kolonách zhasíná a akumulátory zásobují elektromotory až do nějakých 60 km/h, takže při mírné akceleraci můžete udržovat rychlost na městských 50 km/h, aniž by dvakrát přeplňovaný osmiválec musel naskočit.Zásoba elektrické energie ale vystačí sotva na tři kilometry a na rozdíl od Lexusu nebo Toyoty Prius si nemůžete zapnout pouze elektrický režim. Rekuperace ale funguje velmi dobře a stačí jízda z kopce nebo delší mírné brzdění a akumulátory se rychle nabijí na plnou kapacitu.
Kolik to stojí?
Hodně, opravdu hodně. Ale to je vám patrně jedno, jinak byste o BMW X6 ActiveHybrid neuvažovali. Za základních 2 693 600 korun, což je cena, kterou jsem na oficiálních internetových stránkách BMW prostě nemohl nikde najít, dostanete snad nejvýkonnější hybridní auto na světě. Jestli vám to stačí ke spokojenosti, patrně si nákup BMW X6 ActiveHybrid obhájíte. Ale jen pro vaši představu: prakticky stejně rychlý model X6 xDrive50i stojí 2 056 600 korun (akorát nedostanete ekonálepku, ale aktivisté vás budou nenávidět tak jako tak), extrémní BMW X6 M stojí 2 848 300 korun a rozumnější verze xDrive40d s dvakrát přeplňovaným naftovým šestiválcem by vás přišla „jen“ na 1 709 500 korun.Výbava testovaného auta byla sice bohatá, ale krom head-up displeje a výtečných elektricky nastavitelných sportovních sedadel tu není nic, co byste jinde nedostali. Dvouzónová klimatizace a navigace jsou dnes už v tomto segmentu samozřejmostí, za kterou si všichni rádi připlatí.
Verdikt
Nemyslete si, že s hybridním BMW X6 ušetříte palivo a peníze. Auto je drahé, rozežrané a nepraktické. Jestli chcete okolí ukázat svou nadřazenost, klidně si kupte obyčejné BMW X6 xDrive50i, které není o nic pomalejší a také žere dvacet litrů. A když vám jde tak trochu o spotřebu, kupte si dieselový šestiválec s dvojitým přeplňováním. Tento hybrid je totiž k ničemu.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | sucho, 20 °C |
0-100 km/h (s) | 6,0 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 2,2 |
100-0 km/h (s) | 2,85 |
100-0 km/h (m) | 37,42 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 14,8 |
Čas na kolo (s) | 35,02 |
Motor | |
Konstrukce | vidlicový osmiválec + elektromotor |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování dvojicí turbodmychadel |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 4395 |
Kompresní poměr | 10,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 89,0 x 88,3 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 275/40 R20 |
Pneumatiky vzadu | 315/35 R20 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 357 / 485 |
Točivý moment (Nm) | 780 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 192 |
0-100 km/h (s) | 5,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 10,8 / 9,4 / 9,9 |
Objem nádrže (l) | 85 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4877 |
Šířka (mm) | 1983 (bez zrcátek) |
Výška (mm) | 1690 |
Rozvor náprav (mm) | 2933 |
Provozní hmotnost (kg) | 2525 |
Celková hmotnost (kg) | 3025 |
Zavazadlový prostor (l) | 470 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 2 693 600 Kč |