autoweb.cz > BMW > BMW X5 > BMW X5 xDrive40d (2014)
BMW X5 xDrive40d (2014)
Dynamika 9
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 9
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8.6
Radosti
Dynamika, jízdní vlastnosti na silnici i v terénu, praktičnost
Starosti
„Sportovní“ pakety a jejich cena versus užitná hodnota
Je to pár let, co jsme měli v redakci BMW X5 xDrive40d na test a tehdy jsme se shodli na tom, že jde asi o nejlepší auto ve své třídě a že pokud potřebujete velké a rychlé SUV, BMW X5 xDrive40d je patrně tou nejlepší alternativou. Nutno říct, že názor na tohle auto jsme nijak zásadně nezměnili.
Pokud nyní BMW X5 xDrive40d už tak okatě nevyčnívá nad ostatními vozy této třídy, není to z důvodu, že by „ztrácelo dech,“ spíše je částečně upozaděno stále nabídkou na trhu. Je tady třeba sourozenecké BMW X5 M50d, Range Rover mezi tím ohřál své železo v ohni… Přesto ale BMW X5 xDrive40d zůstává, naší optikou, velmi vážným adeptem na krále třídy.
Při pohledu zvenku je to typické BMW X5 se všemi prvky a vizuálními detaily současnosti, v našem případě vyšperkované o paket M a další prvky z programu Performance – všimněte si masivního difuzoru s postranními křidélky. Do jaké míry zlepšuje stabilitu v zatáčkách vzhledem k BMW X5 xDrive40d bez tohoto prvku nejsme schopni v podmínkách klasického testu posoudit, to by – asi vcelku zbytečně – vyžadovalo přesná a opakovaná měření na závodní dráze a srovnání s autem bez paketu. Naopak velmi snadno lze zohlednit to, že paket M stojí 182 920 Kč, začneme-li hledat rozdíly ne v čase na jedno kolo, ale v ceně. O té ale až v závěru. BMW X5 xDrive40d s designovými pakety vypadá dobře, to ne že by nevypadalo, ospravedlnit si jejich pořízení musí každý zájemce sám a jsou-li volné finance na karbonové libůstky, tak proč ne.
Interiér
BMW X5 je jistě tím nejpohodlnějším a největším mnichovským modelem (a nechytejte mne prosím za slovo, vím, že se od uvedení na trh v roce 1999 vyrábí v USA), který si můžete pořídit, ani limuzína řady 7 logicky svou architekturou není schopna nabídnou tolik prostoru. Nemluvím samozřejmě o zavazadelníku s kapacitou 650 litru, tam je dominance X5 nad svými sourozenci evidentní, ale i o místě na předních a zadních sedadlech. Sedačky kombinují pevné vedení důležité na dlouhé cestování s komfortním čalouněním. Vůbec kabina jako taková zaslouží velkou pozornost, tedy přesněji řečeno velká slova uznání. Přeskočím-li ryze estetické doplňky, tak vše je tam, kde má být, od velkého displeje, přes ovladač iDrive, až po nastavování režimů od ekologického po „echt“ sportovní.
Samozřejmě i do kabiny v rámci M paketu pronikly příplatkové prvky a znovu řeknu, že vypadají velmi dobře, jakkoli já bych si je, ostatně jako auto samotné, dovolit nemohl. A ani nechtěl, pokud bych měl auto využívat tak, jak je jeho účelem – tedy jak v jízdě na silnici, tak i v terénu, kde bych nerad při prvním průjezdu ostřejším kamením sbíral za sebou karbonová trsátka.
Zpět do kabiny, za volant, kde se odehrává vizuální představení už při nastartování, kdy se postupně rozsvítí celá přístrojová deska a tento rituál připomene řidiči pokaždé, že sedí v opravdu luxusním voze.
Jak lze vyčíst z prvků na přístrojovce, BMW X5 xDrive40d nabízí vše, co lze od BMW dostat v oblasti bezpečnostních prvků, tak třeba adaptivní tempomat s nastavováním vzdálenosti od předchozího vozidla, je tady konektivita a zábavní systém, samozřejmě navigace. Nenechme se zmýlit, nic není zadarmo a třeba za digitální navigační systém si podle ceníku řekne BMW asi o sedmdesát tisíc, je ale seriozní připustit, že tento přístup je v daném segmentu standardem.
Volič režimů osmistupňové automatické převodovky je tam, kde má být a hned vedle najdeme ovládání nastavování režimů auta, kulatý ovladač rozhraní iDrive, vypínání stabilizace… Pokud si s autem rádi hrajete, tak BMW X5 xDrive40d vám tuto zálibu dopřeje plnými doušky.
Pohon
O pohon BMW X5 xDrive40d se nestará nic, co by mělo mít objem čtyři litry, na to už BMW příliš dobře známe, a víme, že maximem, které umí nabídnout je – bez ohledu na označení vysokými čísly, třílitrový šestiválec a ten pracuje i zde. A pracuje odpovědně a velmi dobře. Pokud vzpomenu, jak jsem kdysi u prvních modelů BMW X5 nepřišel na chuť sladění automatické převodovky a „přebuzeného“ třílitru, tak dnes musím zpívat jinou písničku. Souznění převodovky a motoru mi přijde velmi slušné. Motor má výkon 313 koní v 4400 otáčkách a točivý moment 630 Nm s maximem v 1500 až 2500 otáčkách, což lze považovat za více než jen příslib oslnivé dynamiky. Síla motoru jde na všechna čtyři poháněná kola.
Spotřeba
Podle tabulek umí jezdit BMW X5 xDrive40d za něco málo přes šest litrů a já toto nemohu z praxe potvrdit. Jedna věc je totiž teoretický výpočet spotřeby vycházející z laboratorní metodiky měření a druhá věc je realita, která nabízí drtivý výkon kombinovaný s víc než dvoutunovou hmotností auta.
Já jsem jezdil za nějakých deset a půl litrů nafty, což považují v dané situaci spíše za vyšší hodnotu, ovšem dodávám, že jsem jezdil velmi, velmi rychle. Do deseti litrů se s klidnější nohou na plynovém pedálu, v podstatě při jízdě v rámci tuzemských rychlostních limitů, vejdete a to je podle mne zcela v pořádku.
Ovladatelnost
Znovu se vrátím k motoru, díky kterému zrychlí BMW X5 xDrive40d z nuly na stokilometrovou rychlost za 5,9 sekundy a to je dobrá vizitka je tady ovšem hmotnost, kterou je třeba zmínit. auto není v žádném případě pomalé, motor utáhne cokoli a na tažném zařízení by jistě mohl suplovat letištní tahače, ale při 2,2 tunách hmotnosti je zapotřebí na tuto vlastnost myslet. Připočítejte k základní hmotnosti čtyři až pět cestujících, 650 litrů zavazadlového prostoru plného po okraj a pak se, s masou necelých třech tun, vrhněte do zatáček.
BMW X5 xDrive40d udělá vše pro to, abyste byli rychlí, budete-li chtít (jezdit tuzemskými rychlostními limity je ve výsledku ubíjející, představa německé dálnice a stabilních 160 – 180 km/h zní lépe). Aby jízda byla komfortní tak, jak to jen bude možné a abyste zůstali na silnici. Do kopce v zatáčkách jsem hmotnost auta až tak nevnímal, motor pracoval odpovědně a jen těžko jsem potkal běžné auto, které by bylo rychlejší – snad jen někde nad 150km/h už pružné zrychlení nebylo tak masivní jako kopanec do ledvin při sprintu z nulové rychlosti. Ovšem při sjezdu, když jsem šel na brzdách do zatáček, už bylo zapotřebí s hmotností pracovat uvážlivě a počítat s tím, že brzdy sice pracují tak, jak je třeba, ale nejsou protaženou a všemocnou rukou anděla strážného.
Nicméně BMW X5 xDrive40d umí jezdit nejenom rychle v přímce, ale velmi dobře i v zatáčkách, je nakažlivé jezdit s ním „radostným“ stylem, i přes své značné rozměry se umí skládat do zatáček, sklouznout a zapadnout zadkem do boku, pokud jej zlomíte kolem ostrého oblouku. Díky kombinaci masivního krouťáku a sofistikované převodovky máte stále k dispozici pod pravou nohou pekelný stroj, který vás vytáhne z jakékoli situace a pokud přepnete do sportovního režimu, tak je tatam jakákoli prodleva na plynovém pedálu a z BMW X5 xDrive40d je opravu fantastický cestovní prostředek.
Verdikt
Závěrečné prohlášení na adresu BMW X5 xDrive40d nebude o moc jiné než to, které jsme publikovali při testu v listopadu roku 2010. Ano, pětkový kombík s pohonem všech kol jistě bude logičtější volbou a v mnoha ohledech i méně okatou, pokud například netoužíte po pozornosti okolí. Což ale toužíte, právě proto si chcete koupit velké SUV typu BMW X5 xDrive40d. Schopnosti BMW X5 xDrive40d pro jízdu v terénu jsou mimořádné a jakkoli lze předpokládat, že s ním majitel do tvrdšího offroadu nevyrazí, my víme, i po testování na terénním polygonu, že by si tam BMW X5 xDrive40d neutrhlo ostudu.
Je tady ještě cena, ta základní je 1,74 milionu Kč ale na 2,5 milionu Kč se dostanete snadněji než by se mohlo zdát. Volba výbavy, to je skutečně ryze subjektivní záležitost a zde je třeba přiznat, že jakkoli nám pisálkům se může zdát investice několika set tisíc do prvků, který v menší či větší míře pouze zvednou sebevědomí, v dané společnosti, která si BMW X5 kupuje, to je možná běžným zvykem a pak umí BMW nabídnout opravdu širokou škálu příplatků, ze kterých lze vybírat, ať už je to čalounění, audio za sto tisíc nebo třeba kola.
V samotném závěru nelze nic jiného prohlásit, než že BMW X5 zraje jako víno a BMW X5 xDrive40d je stále zřejmě tím nejlepším, co si můžete v kategorii luxusních SUV koupit. Není předražené ve smyslu opulentnosti a přepychu, přesto ale nabízí to nejlepší, co automobilka může v rámci „racionální volby“ dát k dispozici. Spotřeba je slušná, praktičnost mimořádná, jízdní schopnosti famózní… Mercedes umí nabídnout možní ještě více komfortu a blahobytu v kabině, BMW ale o něco lépe jezdí, patříte-li i přes potřebu vozu typu SUV k řidičům, kteří se rádi za volantem ještě tu a tam trochu baví.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | šestiválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 2993 |
Kompresní poměr | 16,5:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 90.0 x 84.0 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 230/313 v 4400 |
Točivý moment (Nm) | 630 v 1500-2500 |
0-100 km/h (s) | 5,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 236 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,2-6,3 |
Objem nádrže (l) | 85 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4886 |
Šířka (mm) | 1938 |
Výška (mm) | 1762 |
Rozvor náprav (mm) | 2933 |
Provozní hmotnost (kg) | 2185 |
Celková hmotnost (kg) | 2820 |
Zavazadlový prostor (l) | 650 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 609 400 Kč |
Základní cena test. verze | 1 742 000 Kč |