BMW X5 si drží po právu přední příčku prodejnosti u mnichovské automobilky. Ve městě si lehce pluje, na okreskách řádí

Dobré auto. Takhle jednoduše by se dala nová X5 popsat. Ostatně v Německu vylepšili, co mohli a vytvořili tak umělecké dílo, kterému se líbí jak na okreskách, tak tak ve městě.
uvodni-1100x618.jpgCelá galerie 58 Zdroj: Sabina Sarkisovová

Když jsem si šla novou X5 vyzvedávat k týdennímu testování, nemohla jsem si nevšimnout celého vozového novinářského parku, který se na daném místě nachází. A říkala jsem si, že BMW ušlo obrovskou cestu. Odvážnou. Plnou protichůdných názorů a pocitů. Ale úspěšnou. Protože ona vystavená auta na mě všechna působila dravě, sexy a prostě tak, jak si to u bavoráků představuji. A bylo mi tak potěšením si usednout do toho nejúspěšnějšího modelu.

Historie modelu X5

Na začátku si připomeňme trochu té historie. Ta sahá do roku 1999, kdy byl uveden na trh první model X5, který by se normálně sice řadil do segmentu SUV, ale automobilka si pro své vlastní účely navrhla segment SAV (Sports Activity Vehicle), a to hlavně proto, že u auta kladla a klade důraz na sportovní výkon a luxus. První generace modelu označovaná jako E53 představovala průlom v oblasti designu a technologie, integrující systémy jako je pohon všech kol xDrive (2003), který poskytoval vynikající trakci a dynamiku jízdy už v té době. Následovala generace „narozená“ v roce 2006 – ta X5 vetkla větší rozměry a vylepšenou technologii, včetně pokročilých asistenčních systémů a luxusnějšího interiéru. Třetí generace, která debutovala v roce 2013 už oplývala hybridní motorizací a vizuálem, který už připomíná moderní dobu. Předposlední generace představená v roce 2018, pokračovala v evoluci modelu X5 s nejmodernějšími technologiemi včetně digitalizovaného kokpitu či rozšířených asistenčních systémů pro řidiče, a ještě víc tlačila důraz na komfort a luxus. A nyní máme před sebou novou generaci. To nejlepší, co si můžete představit ještě v modernějším pojetí.

Co se vizuálně změnilo?

X5 si stále zachovává ty své příjemné tvary a vizuál, který jsem si zamilovala už dávno. Ne nadarmo se říká, že tohle SAV je prostě takové mamacar. Svým vzezřením i charakterem má k ženám prostě blízko. Faceliftovaný model tak bezesporu poznáte díky výrazným ledvinkám, které můžete mít za příplatek svítící (13 546 Kč) a zúženým světlometům, které uvnitř skýtají jakési šipky denního svícení, zároveň sloužící jako směrovky. Za mě se jedná o jednu z těch povedených změn, které dodávají autu dost šmrncovní předek. Co do modernosti si BMW polepšilo i vzadu, kdy implementovalo nově tvarovaná zadní světla. V nich nejvýrazněji vystupují světelné trubice a dohromady spolu ona dvojice světlometů dává písmeno X. Prostě charakterní v každé situaci.  Německá automobilka inovovala taktéž vzduchové průduchy za předními koly, ale to už je něco, co obyčejný člověk nezaznamená. Dle mého skromného názoru si tedy facelift vizuálně polepšil, ale zachoval si svou nezaměnitelnou osobnost. Proč taky zvenku měnit to, co tak skvěle u zákazníků funguje.

Otočný ovladač zůstal!

Usednutí za volant je pak příjemným překvapením hlavně pro ty jedince, kteří milují digitalizaci. Sdružená digitální přístrojová deska tvořená digitální 12,3palcovým panelem a displejem infotainmentu (i když máš samozřejmě mnohem víc funkcí) s úhlopříčkou s 14,9 palce je příjemně nahnutá k řidiči a vytváří v interiéru komfortní pocit. Super je to odkládání si ruky pod středovým displejem, kdy si v podstatě děláte oporu, abyste se správně trefili prstem tam, kam chcete. Nadšení ve mně vyvolal i otočný ovladač displeje, který tu zůstal a díky němu jsem nemusela se svými krátkými pažemi pořád natahovat dopředu. Na druhou stranu se v BMW snažili vnitřek středu očistit možná až moc, jakási fyzická tlačítka tu máte už jen u malého voliče převodovky a otočeného ovladače, a pak v liště pod displejem kde lze korigovat vyhřívání zadního a předního okna společně s hlasitostí reproduktorů. Možná nebylo od věci tu zanechat aspoň část ovládání klimatizace, která je nyní umístěna do samotného displeje, ale vem to čert, tady to X5 odpustím, protože je to prostě skvělý auto.

A to hlavně i kvůli svému ladění interiéru. Když si totiž X5 kupujete, nesmíte ji chtít v základní specifikace, tady je důležité si s ní vyhrát, i co se týká návrhu vnitřku. Na sedadlech testovaného modelu tady použili celokožené čalounění v bílo-šedé kombinace (v příplatku za 101 608 Kč), a to bylo něco. Extrémně hladké na dotek, super na sezení a strašně přitažlivé na pohled. Jasně, když kolem ještě pak máte sportovní kožený volant, skleněné různé prvky, desku v kůži a pravý jasan v obložení, jste prostě pocitově úplně někde jinde.

Takhle bych mohla uvnitř auta pokračovat dál a dál v popisu dokonalosti, se kterou si prostě němečtí inženýři vyhráli, ale už by to bylo trochu moc. Závěrem tedy prostě jen shrnout, že je to sakra dobře vyladěné auto.

Silnější znamená lepší

Pod kapotou testovaného modelu se nacházela nová plug-in hybridní jednotka. Třílitr, benzín, 6 válců a elektromotor. Toť naše týdenní mantra, která odpovídala naprosto tomu, čemu měla. A to jest, že cestování po městě probíhalo na elektromotor, a dálnice a okresky už byly v hybridním módu. A tak si myslím, že to X5 sluší nejvíc. Chápete? Prostě pojížďky pro děti do školy a následné řádění někde na okreskách a prostě ona radost z jízdy. Vždyť vám tahle plug-in hybridní soustava nabídne stádo 490 koní – 360 kW, což je oproti předchozímu modelu o 96 koní víc (70 kW).

Pocitově dostala za uši i osmistupňová převodovka Steptronic, která funguje čistěji a řadí bez sebemenších škubnutí. Přepínání motorů nepoznáte a jejich synchron je celkem, bez legrace, omračující. Však když pod volantem zmáčknete tlačítko Boost, X5 vás zamáčkne do sedačky a nenechá nic náhodě. Zmiňované stádo není totiž jen na pohodový klidný souvislý tah, ale taky na divoký tanec v podobě krátkodobého výkonu, a to hlavně díky práci elektromotoru. Dynamika je skutečně dechberoucí.

Němci ty podvozky prostě umí

A říkáte si, jestli podvozek tenhle dvouapůl tunový silný kolos stíhá? Naprosto. Zdejší inteligentní systém všech kol Xdrive využívá elektronicky řízenou vícelamelovou spojku integrovanou v převodové skříni, která je propojena se systémy hnacího ústrojí a podvozku a ta rozděluje výkon mezi přední a zadní kola podle dané situace.  A to funguje fakt skvěle. Stejně jako adaptivní vzduchový podvozek, který je ve svém základu naladěný spíše tužší.  Facelift nemá problém na rovné silnici, ale ani na kostkách (určitou roli hrají i zimní pneumatiky většího rázu, na nízkoprofilech tomu bude třeba jinak) a už vůbec ne v terénu, kde lze karoserii stisknutím tlačítka zvednout o 20 nebo 40 milimetrů (v závislosti na rychlosti).

Problém mi při jízdě nedělala ani velikost auta, která narostla jak do délky, tak šířky, jen je potřeba mít na paměti, že si budete muset trošku najíždět.

Robustnější faceliftovaná X5 má co nabídnout, jak rodinám, tak jednotlivcům. V základu si u ní sáhnete na cenu kolem 2,3 milionů korun, s příplatky a vylepšeními pak na 3,2 milionu. Vím, není to málo, ale pořád to za to stojí. Tenhle komfort spojený s vizuální přitažlivostí a prostě jakýmsi sexy statusem, nikdy X5 neodpářete.

 

7.3.2024 1:16| autor: Sabina Sarkisovová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist