autoweb.cz > BMW > BMW X3 > BMW X3 xDrive30d
BMW X3 xDrive30d
Dynamika 9
Chování na silnici 8
Provozní náklady 7
Praktičnost 8
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7.8
RADOSTI
Pěkný interiér; zdařilá pozice za volantem; povedený motor; skutečná rychlost
STAROSTI
Tvrdý podvozek a pneumatiky; rozdíl mezi udávanou a reálnou spotřebou
Tím, že nalepíte na auto kolem dokola znáčky /M, z něj ještě supersport neuděláte. A vůbec, tohle je přesně ten přístup, který degeneruje ikonické postavení divize M jen na prachsprostou lajfstajlovou záležitost pro metrosexuály. Ale to je jedno, protože BMW se za poslední dobu změnilo natolik, že už to vlastně není to BMW, na které jsme byli zvyklí.
BMW X3 velká fotogalerie
A vůbec, co mám já jako majitel dvou svým způsobem tradičních bavoráků soudit. Rozhodující je to, co si myslí zákazníci, kteří si kupují všechny ty dieselové x-šestky v empaketech. Dokonce i zastoupení BMW se nám chvíli snažilo namluvit, že má ve flotile BMW X5 M s dieselovým motorem. Je to tedy ještě horší, než jsme mysleli. Ale zpátky k autu jako takovému.Se starým BMW X3 jsem toho moc nenajezdil, protože za dobu, kdy dělám tuhle práci, se nikdy v redakci neobjevilo. Měl jsem možnost ale vyzkoušet dieselový dvoulitr s automatem a tehdy jsem nějak nemohl pochopit, proč si takové auto koupit raději než třeba 320d Touring s pohonem všech kol. Ale doba pokročila. Vozy kategorie SUV se v nabídce usadily natolik pevně, že už si žádná automobilka nemůže dovolit bez nich nejen na evropském, ale i na našem trhu působit.
A jak se mění složení trhu, mění se i požadavky na vozy SUV. Už nemohou být pouze akceptovatelné. Musí být výjimečné a skutečně dobré. Už nesmí nabízet citelný kompromis mezi použitelností v terénu a na silnici – musí být na silnici vynikající. Už první metry za volantem BMW X3 xDrive30d naštěstí dávají tušit, že tentokrát se nebude jednat jen o přemítání, v čem že to zase proboha sedím.
Tak třeba motor. Přeplňovaný třílitrový šestiválec má výkon 258 koní a to je číslo, kterým se ještě nedávno mohly chlubit jen ty nejlepší benzínové šestiválcové motory. Točivý moment 560 Nm už je dnes považován za samozřejmost, ale není to tak dávno, kdy by se o takovém čísle psaly sáhodlouhé romány. Zkrátka, jízdní dynamikou BMW X3 nezklame. Na stovku se podle výrobce dostane za 6,2 sekundy a nemá problémy udržovat vysoké tempo kdekoli – na zatočené silnici nižší kategorie, kde rovinky mezi jednotlivými zatáčkami povážlivě zkracuje, nebo na dálnici, kde si dokáže získat v levém pruhu dostatečný respekt.
Už jsme si dnes zvykli také na to, že se například pozice za volantem vozů SUV významně zlepšila, takže nepřekvapí, že se v nové X3 sedí skoro stejně dobře a pohodlně jako v normálním sedanu. Volant a sedačka jsou široce nastavitelné a nemáte pocit, že byste řídili autobus. Volant s téměř kolmým sklonem si totiž můžete přitáhnout blízko k hrudníku. Nepotěší ale jeho příliš tlustý věnec, který znemožňuje jemné držení a vedení auta zatáčkami. Připadáte si, jako byste museli držet velké tlusté madlo někde v tramvaji. Akorát že je na tom madle logo /M… No, ale jak jsme si řekli, to už dneska vlastně může znamenat cokoli.
Interiér udělal od minulé generace také zásadní pokrok a skutečně se tu cítíte jako v prémiovém autě. Volba materiálů je zdařilá, ergonomie dobře promyšlená a místa tu najdete tak akorát, abyste se cítili skutečně pohodlně i na dlouhé cestě. Možná jen vzadu budou mít cestující vlivem černého interiéru trochu klaustrofobické pocity, ale stačí si naspecifikovat jinou barvu čalounění a interiér X3 se krásně prosvětlí.
Nelíbí se mi ale poněkud nejednoznačný volič převodovky. Ono se zdá, že si na to člověk zvykne, ale elektronický volič není tak rychlý a ergonomicky jednoduchý jako klasická mechanická posuvná páka „starších“ automatů. Neustále totiž musíte mačkat titěrné tlačítko, abyste s pákou mohli hnout a při každém trochu rychlejším pohybu, než se pojistka odjistí, na vás začne palubní počítač otravně pípat a svítit.To asi souvisí s trošku paranoidním charakterem auta, pravděpodobně kvůli Američanům, kteří si bez podrobného návodu k obsluze už neumí ani utřít řiť a když jim nenapíšete, že nesmí leštit rukou moc rychle a moc tlačit, jinak že si protrhnou papír, zažalují vás o miliardu dolarů a vy prohrajete. Takže BMW X3 se vás nejdřív padesátkrát zeptá, jestli opravdu chcete zařadit zpátečku a jak je to nebezpečné a jak máte dávat na všechno kolem sebe pozor. A pak vám stejně nedovolí popojíždět pomalu s pootevřenými dveřmi, otravuje automatickým zamykáním a nutností furt něco mačkat, abyste si otevřeli jedny dveře, druhé dveře, kufr… Tohle by německé auto dělat nemělo. Sice nemůžeme chtít, aby byla všechna auta ergonomicky dokonalá jako Volkswagen, ale u BMW za milion a půl byste čekali trošku přátelštější přístup. Prý to sice jde všechno povypínat v menu iDrivu, ale nemám diplom z raketového inženýrství, tak jsem se do jeho obsluhy raději nepouštěl.
Ale zpátky na silnici. Ujel jsem s autem už několik desítek kilometrů a je mi velkým potěšením vám oznámit, že mě ničím zásadním neirituje. Motor velmi ochotně reaguje na povel plynovým pedálem a i když je při jízdě po městě měnič převodovky trošku horlivější a ne moc plynulý a jemný, mimo město je ostrost reakcí a přesnost odezvy velmi příjemná.
Na zatočené silnici se BMW X3 chová skoro jako nějaký hothatch. Řízení je velmi rychlé a přesné a i když zpětné vazby moc nedostanete, dá se velmi dobře odhadovat nájezdová rychlost a zbytek přilnavosti na přední nápravě. Pohon všech kol xDrive opět musel projít nějakou omlazovací procedurou, protože nyní více pracuje zadní nápravou a je mnohem plynulejší a ochotnější. Auto se chová jako poctivá zadokolka a neotravuje taháním za volant. Také to ale bude částečně i díky masivní přilnavosti širokých 19″ pneumatik na testovaném autě, se kterými jsme si mohli dovolit opravdu hodně.
Na testovacím polygonu jsme sice naměřili zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,48 sekundy, tedy o necelé tři desetiny pomalejší, než kolik slibuje BMW, ale jinak jsou výkony modelu X3 xDrive30d spíše překvapivé. Brzdná dráha ze 100 km/h je s délkou 37,21 metrů dobrá a pružné zrychlení z 50 na 80 km/h na trojku za 2,61 sekundy velmi slušné. Kde ale X3 překvapila nejvíce, byl testovací okruh. Už jsme tu měli hodně rychlá auta, ale s časem 33,5 sekundy je BMW X3 xDrive30d tím nejrychlejším SUV vůbec. Porazilo i Porsche Cayenne S (33,69 s) a velmi nebezpečně se přiblížilo Focusu RS500 (33,13 s). Zajímavé je, že BMW 530xd Touring zůstalo daleko vzadu s časem 35,31 s. Skutečně hodně tu záleží na použitých pneumatikách, ale když nám některé automobilky dodají auto na gumách ze stlačené tmy, zázraky s ním neuděláme…Při rychlé jízdě je tedy BMW X3 s M-paketem působivé, ale dokáže se stejně přesvědčivě chovat i při normálním ježdění? Všimnete si, že podvozek sice pracuje dobře a tiše, ale na naše silnice je možná až zbytečně moc tuhý. Komfortu opět nepřispívají ani nízkoprofilové pneumatiky run-flat, které neumí tak dobře pohlcovat jemné nerovnosti. Zároveň vám pak bude občas vadit ta horlivost převodovky, která nás tolik štvala u BMW 335d Coupé. Sice je to u X3 mnohem lepší, ale to věčné cukání vám nedovolí jet tak uvolněně jako třeba v Mercedesu třídy E nebo Audi A8. Nějaké „zjemňující“ tlačítko ECO nebo CITY, i za cenu omezení výkonu a točivého momentu, by tu nebylo od věci.
Neustále kvůli tomu máte pocit, že vás všichni zdržují, protože sebemenší dotyk plynového pedálu se promítne do citelného nárůstu rychlosti. Ve městě to otravuje skutečně nejvíce a musíte tomu hodně přizpůsobit styl jízdy a obrnit se trpělivostí. Zároveň mám dojem, že řadový šestiválec spalující naftu už nepůsobí s odstupem času tak výjimečně. Dříve to byl naprosto dokonalý agregát, ale konkurence pokročila a tenhle motor už nepatří na jednoznačné první místo.
Je slyšet, je celkem hrubý a nástup výkonu, ač stále velmi plynulý a lineární, není tak jemný, jak by mohl být. BMW si za to může tím, že odmítlo naftový osmiválec a soustředilo se jen na šestiválcovou jednotku. Když si ale dnes vzpomenu na motor 4.2 TDI pod kapotou Touaregu, sbíhají se mi sliny. A to už se o šestiválcovém dieselu od BMW říci nedá. Je to dobrý motor, ale ne výjimečný.Aspoň že automatická osmistupňová převodovka získává body zpět. Když vynechám ten otravný volič, je to výborný kus železa, který se chová velmi intuitivně a přesně. Nemáte potřebu mu moc pomáhat, protože vždycky udrží motor v těch otáčkách, které zrovna potřebujete. Sice je třeba mezi trojkou a čtyřkou trochu větší mezera, ale kdekoli, ať už jste v terénu nebo na dálnici, vám automat dá přesně ten převod, který je pro danou situaci nejlepší.
Trochu mne zklamala spotřeba paliva, protože minulá X3 s třílitrovým dieselem neměla problém jezdit za necelých 9 litrů. Čekal jsem, že se vejdu do 9 litrů na 100 km i teď, ale palubní počítač po dynamickém měření ukazoval 11,2 a pak trvalo dlouho, než se hodnota vrátila pod 11 litrů na 100 km. Inu, velké a těžké auto si svůj příděl potravy vezme. O to více zarážející je ale hodnota spotřeby v technických údajích (pro které musíte jít na německé stránky BMW, protože české zastoupení je nepovažuje za natolik důležité, aby je dalo na webové stránky), kde najdete pro město 6,8 litru, mimo město 5,6 litru a v kombinaci 6,0 litru na 100 km. Dovolte, abych se zasmál. Jestli pojedete opravdu hodně zdrženlivě, budete mít co dělat, abyste mimo město jeli za méně než 7,5 litru, při dálničních 130 km/h si auto vezme přibližně 10 litrů na 100 km.
V ceníku modelu X3 sice najdete položku „od 987 500 korun“, ale za to dostanete dvoulitrový benzínový čtyřválec. Dieselový dvoulitr, který vás asi zajímá, stojí ale docela zajímavých 1 022 500 korun. Testovaná verze však nabízí mnohem více dynamického potenciálu a za cenu 1 240 000 korun je svým způsobem obhajitelná. Jenom se domnívám, že příplatek za M-paket je zbytečný, protože na okruh s tímhle autem jezdit nebudete a to je jediné místo, kde odhalíte výhody tužšího nastavení podvozku.
Verdikt
Ano, nové BMW X3 je dobré auto a s třílitrovým dieselem dává hodně smyslu. Nedokážu se ale ubránit pocitu, že takhle nějak se původně chovala Audi – tvrdá, rádoby sportovní a nijak extra zajímavá pro řidiče, i když dobře udělaná a vybavená. Ale interakce a cit jsou věci, které dnes zřejmě už nikdo u BMW nehledá. Čili ano, kupte si BMW X3 s M-paketem, pokud chcete dobré SUV se slušnými jízdními vlastnostmi a atraktivním projevem pro řidiče. Ale nekupujte si BMW X3 s M-paketem, jestli čekáte, že vám nabídne komfort a poddajnost.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | sucho, 13°C |
0-100 km/h (s) | 6,48 |
100-0 km/h (m) | 37,21 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 11,2 |
Čas na kolo (s) | 33,5 |
Motor | |
Konstrukce | řadový šestiválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2993 |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 84,0 x 90,0 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením, 328 x 28 mm |
Brzdy vzadu | kotoučové s vnitřním chlazením, 330 x 20 mm |
Pneumatiky vpředu | 245/45 R19 |
Pneumatiky vzadu | 275/40 R19 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 190 / 258 v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 560 v 1500 - 3000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 137,6 |
0-100 km/h (s) | 6,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 230 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,8 / 5,6 / 6,0 |
Objem nádrže (l) | 67 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4648 |
Šířka (mm) | 1881 |
Výška (mm) | 1661 |
Rozvor náprav (mm) | 2810 |
Provozní hmotnost (kg) | 1875 |
Celková hmotnost (kg) | 2390 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2400 |
Zavazadlový prostor (l) | 550 - 1600 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 987 500 Kč (X3 xDrive20i) |
Základní cena test. verze | 1 240 000 Kč (X3 xDrive30d) |