autoweb.cz > BMW > BMW X3 > BMW X3 xDrive30d (2014)
BMW X3 xDrive30d (2014)
Dynamika 9
Chování na silnici 6
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7.6
Radosti
Silný a charakterní motor, výjimečná dynamika
Starosti
Jízdní (dis)komfort na nerovném asfaltu, přenos rázů do řízení
Souhrou náhod je tohle další SUV z mnichovské produkce v řadě, které se mi dostalo do ruky a všechno by možná dopadlo jinak, pokud by tomuto testu BMW X3 nepředcházel týden testování modelu X5, verdikt by byl z mé strany asi milosrdnější, nicméně ve srovnání se svým sourozencem musím nad Xtrojkou vynést kritičtější soud… Ehm, to by nebylo seriózní a objektivní.
To, že v porovnání s BMW X5 nedosahuje X3 takové úrovně, je logické, máme před sebou jiný, menší, levnější model a tomu nutně musí pode logiky věci odpovídat i jeho méně sofistikované vlastnosti. Za „menší peníze“ nelze očekávat stejnou kvalitu, komfort, prostornost, nebo minimálně dva ze tří těchto parametrů. Nejprve k té kvalitě, tam si nelze na co stěžovat, nejsem forenzní kriminalista, abych ze vzorku čalounění odhadl, je-li či není méně kvalitní než v X5, ale podle „uživatelského“ odhadu kvalita zpracování i materiálů zcela v pořádku.
Interiér
Prostornost je ve srovnání s X5 menší, samozřejmě, protože X3 stojí na menším rozvoru, má logicky při menších vnějších parametrech menší kufr i menší kabinu, nicméně na prostornost na sedačkách si nelze stěžovat. Tedy – místa na sezení je dostatek, zabrousím-li ale do kategorie jízdních vlastností, tak na zadních sedadlech to „více skáče“ a jako důkaz uvedu boj cestujících, o to, kdo pojede vpředu, o zadní místa nebyl evidentní zájem.
To co najdete na palubě nutně bude odpovídat investovaným prostředkům, od „běžné“ výbavy od rozhraní iDrive a navigaci až třeba po příplatky typu paketu M. Zvýšit základní cenu tak lze tradičně o desítky až stovky tisíc korun.
Pohon
Přeplňovaný šestiválec má výkon 258 koní a slušný točivý moment 560 Nm, a i když 30d není nejsilnější motorizací – na samém vrcholu stojí BMW X3 xDrive35d – je určitě velmi, velmi rychlé, na poměry kompaktních SUV určitě. Na stokilometrovou rychlost zrychlí za 5,6 sekundy a topspeed je 232 km/h. Na dynamiku auta si nelze stěžovat, to v žádném případě.
Spotřeba
Ta tabulková je, jak je patrné, „něco kolem šesti,“ tedy přesně by se měla pohybovat mezi 5,7 až 6,1 litry nafty na sto kilometrů. A jakkoli tady obvykle říkám, že ta reálná spotřeba v mém případě byla vyšší, ale že jsem jezdil spíše rychleji než pomalu, a tak že vyšší apetit je na místě, tak právě teď musím prohlásit, že zas až tak moc jsem tentokrát těžkou nohu na plynu neměl a že spotřeba na palubním displeji byla vykreslena hodnotou 9,8 litru.
Ovladatelnost
Je rozdíl, jestli pojedete s BMW X3 xDrive30d na dokonale hladkém asfaltu – protože pak bude fungovat jako špičkové SUV se sportovním akcentem, bude se držet stopy, příjemně vrhat do zatáček a s urputnou jistotu se bude drát neochvějně vpřed. Anebo zda budete jezdit po asfaltu, který pokrývá asi 99% našich silnic, s výmoly, dírami a zlomy. Právě tam se projeví tvrdě nastavený podvozek a krátký rozvor. Zejména na podélných nerovnostech je cítit, jak auto lapeno v kolejích drží stopu vykreslenou nerovnostmi, jak je toto přenášeno do volantu, jak se auto nechává ovlivnit tím, co se právě nachází pod koly.
Příčné zlomy a prahy nejsou až takovým problémem, jakkoli při jejich přejezdu přechází do auta citelné rázy, zmiňované podélné nerovnosti jsou opravdu nepříjemné. K ovladatelnosti patří i parkování a tady zase musím poznamenat kritiku k rejdu, který by mohl být větší, zaparkovat podélně mezi dvě auta nebylo jednoduché a pokud – bez urážky – občas potkáte na ulici dámu, jak se snaží s novou X3 zaparkovávat a nejde jí to, nemusí to být nutně v rukách.
Verdikt
Neměřil jsem nové auto a neporovnával s rozměry předchozích generace, ale zkusím tvrdit, že nový vůz je větší než ten předchozí, minimálně pocitově jsem to tak vnímal. Aktuální X3, řekl bych, se auto přiblížilo na dosah X5 prví generace. Abych se ale dostal k nějakému závěru – jízdní vlastnosti na nerovném asfaltu v mých očích rušilo jinak dobrý dojem z auta, které bylo dynamické, relativně praktické, hbité, a díky paketu M vypadalo atraktivně. Čili přeneste se při poptávce pro SUV, které má mít DNA velkého X5, ale musí být kompaktnější, přes to, že na hrbolech bude auto drncat a myslím, že v X3 najdete to, co hledáte.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | šestiválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 2993 |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 90 x 84 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechny čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 190/258 v 4000 |
Točivý moment (Nm) | 560 v 1500 - 3000 |
0-100 km/h (s) | 5,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 232 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,1 - 5,7 |
Objem nádrže (l) | 67 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4657 |
Šířka (mm) | 1881 |
Výška (mm) | 1678 |
Rozvor náprav (mm) | 2810 |
Provozní hmotnost (kg) | 1895 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 066 000 Kč |
Základní cena test. verze | 1 370 200 Kč |