autoweb.cz > BMW > BMW X3 > BMW X3 M40d: V absurdním tempu
BMW X3 M40d: V absurdním tempu
Dynamika 9
Chování na silnici 8
Provozní náklady 6
Praktičnost 7
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7.4
Prvních pár okamžiků a prvních pár kilometrů za volantem BMW X3 M40d a říkal jsem si, že půjde o další obligátní test typu „rychlé SUV, ale co z toho, zábavu tady nehledej,“ nicméně jak se mělo ukázat posléze, v úsudku jsem se trochu mýlil.
Můžeme se bavit o tom, jaké je tohle BMW X3, ale upřímně, já mám v hlavě jedno jediné slovo, se kterým si tohle auto spojuji a které musím světu sdělit. Rychlé. BMW X3 M40d je rychlé. Odhadem bych řekl, že nová Xtrojka je asi tak velká jako původní BMW X5. Kufr má objem, že do něj naložíte zavazadla na hory nebo nákup na měsíc. Dozadu si sednou s velkorysým pohodlím dva dospělí nebo tři děti. Vpředu je místa dostatek a sedačky jsou pohodlné, ale také dobře vedou.
Spotřeba, jezdíte-li v klidu (já se zpočátku coural po městě), mže být kolem osmi litrů na sto kilometrů. Modrá barva autu sluší. Hnědý interiér v kůži je také šik. Systém auta lze ovládat přes tradiční uživatelské rozhraní, psát prstem na otočném ovladači, nebo udělovat pokyny gestikulací… Což už je na mne příliš, vlastně mi auto dávalo najevo, že reaguje, když jsem si sahal na středovou konzolu pro kapesník, aniž bych chtěl cokoli zadávat. Ale dejme tomu. A tak dále a tak dále, takto nemastně-neslaně by se dalo ještě chodit kolem horké kaše dost dlouho, ale jádro pudla leží jinde. BMW X3 M40d je rychlé, což už jsem říkal, a opakuji to, protože pro mne je tohle slovo přesným popisem a synonymem a jeho podstaty.
Když jsem si odbyl nudné posunování po městě, vyrazil jsem se sobotním soumrakem na oblíbené okresky kolem slapské přehrady. Komfortní režim jsem vyměnil za sportovní, automat začal fungovat s větším nadšením a motor začal tahat jako býk, kterému přiložíte na zadek rozpálené cejchovadlo. Nejde ale jen o rychlost jako takovou. Maximálka je 250 km/h, na okreskách kolem nádrže jsem se k ní samozřejmě ani nepřiblížil, ale (německá) dálnice je ideálním prostorem prošlápnout plynový pedál po podlahy a užít si to, že auto zrychluje v jakémkoli tempu. Jedete 130 km/h a chce zrychlit na 160km/h? Stačí přišlápnout plyn. Ze 160 km/h na 180 km/h? Ta samá písnička. Z 200 km/h na 220 km/h? Nebude to zásadně jiný proces.
Zpátky ale na klikaté okresky, tam auto padá k apexu s nadšením hladového káněte nad čerstvě posečeným polem. Z auta je sice hůře vidět přes masivní kapotu, trefovat, respektive netrefovat svodidla za krajnicí je mírně obtížné, ale i přes své robustní rozměry se X3 krčí do zatáček, vykružuje přesně ideální stopu, odtlačuje zadek a pomáhá tím rovnat se k výjezdu, je to paráda. A zvuk přefoukaného šestiválce, jakkoli jím protéká nafta a ne benzín, může být v určitém ohledu uspokojivý.
Své o rychlosti BMW X3 M40d ví i řidič bílé Škody RS. Při nájezdu z vedlejší silnice jsem asi řidiče nějak vyprovokoval. Nejprve se na mne lepil, chápal jsem to tak, že asi spěchá, tak jsem mu uvolnil cestu a pak dál pokračoval ve svém tempu… Aby ten po pár okamžicích, ve chvíli, kdy se rovinka zakroutila do zatáčky, s rozkomíhaným zadkem uhnul a pustil mne zase před sebe. Nechci tím říct, že bych byl lepší řidič, já se o to, že jsem byl řádově rychlejší, nijak nezasloužil. Jen jsem se spolehl na pohon všech kol a podvozek, se kterým jelo auto jako po kolejích.
Abych jen nechválil, rychlost je jedna věc, ale pokud si nastavím do navigace trasu jako „rychlou,“ nečekám, že povede ne přes okresky, ale po spojnicích mezi okreskami téměř polního typu, kde se „rychle“ na nízkých „slupkách“ opravdu jet nedá. Další věc, navigace podruhé, promítaná na čelní sklo do zorného pole řidiče. Ano, je to lepší než se dívat dolů doprava na velký displej navigace, je podle mne ale ne příliš šťastné, když je zobrazovaný prostor tak velký a výrazný, že přes něj není vidět na cestu. Možná jde někde vypnout, ale za jízdy, ve tmě, v daný čas na daném místě, jsem nikde po ruce žádné tlačítko neviděl a pokud tam je, nebo pokud lze vypnout displej někde v menu, tak já na to nepřišel.
Spotřebu už jsem jednou zmínil a zmíním ji podruhé. Když jsem se přestal s autem loudat po městě a vyrazil mimo zástavbu, a šlapal jsem na plynový pedál zostra a s chutí, spálil jsem obsah poloviny nádrže asi na dvou stech kilometrech. Takže ano, dá se jezdit velmi úsporně (a rozumně) anebo rychle.
Za 1,8 milionu Kč můžete mít různá auta, prostornější, pohodlnější, rychlejší, ale ne tolik jich za danou částku dokáže všechno najednou, navíc s podmínkou pětidvéřové zvýšené karoserie a naftou pod kapotou. Otázku, zda tako silné a rychlé SUV potřebujete, nechám ležet ladem a zodpoví si ji každý sám, stejně jako je na každém výprava do světa příplatkové výbavy, který může finální cenu auta zvednou klidně o další milion. Každý, kdo si dokáže cenu, i samotnou existenci BMW X3 M40d ospravedlnit, bude myslím ve výsledku s autem spokojený.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový šestiválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování tubodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 2993 |
Převodovka | automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 240/326 v 4400-4400 |
Točivý moment (Nm) | 680 v 1750-2750 ot./min |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,5-6,4 |
Objem nádrže (l) | 65 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4716 |
Šířka (mm) | 1897 |
Výška (mm) | 1676 |
Provozní hmotnost (kg) | 1970 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 236 300 Kč |
Základní cena test. verze | 1 818 700 Kč |