autoweb.cz > BMW > BMW X3 > BMW X3 3.0sd
BMW X3 3.0sd
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Ty úvozovky v podnadpisu možná vypadají trochu provokativně, vím. Doba, kdy si většina nadšených řidičů dělala z vozů kategorie SUV jenom legraci, je už ale za námi. Hlavním důvodem je asi fakt, že esúvéčka na silnicích zdomácněla, protože jejich obliba stále neklesá. Nikomu nevadí, že vlastně nejsou moc určená do terénu a že na silnici vzhledem k vyššímu těžišti nejsou tak přirozená, jako jejich nižší předchůdci. Lidé prostě chtějí auto, které vypadá větší, než je, které jim propůjčuje sportovní a akční image a které se jim zdá bezpečnější.
BMW X3 velká fotogalerie
Navíc je pravda, že SUV se v poslední době hodně zlepšila. Většina z nich už na silnici dosahuje téměř stejného jízdního komfortu, jako sedany a kombíky, i když před zatáčkou většinou pořád musíte brzdit trochu silněji – vyšší setrvačnost a těžiště prostě dělají své. Aby toho nebylo málo, spousta SUV k tomu přidala i poměrně jisté jízdní vlastnosti v terénu – nehledě na to, že se do něj většina majitelů nikdy nepodívá.
Kosmetické změny
BMW X3 jsem nikdy nepřišel na chuť. Dost zásadním viníkem tohoto stavu je BMW X5, které bylo jedním z prvních SUV, které se daly řídit jako „normální“ auto a byla v nich zábava. X5 je bez debat dobrá, skoro tak dobrá, jako pětkový kombík. Logicky jsem tedy čekal, že X3 bude skoro stejně tak dobrá, jako kombík trojkový. Jenže v Mnichově to trochu přehnali. X3 má na můj vkus příliš tvrdý podvozek, do terénu se hodí snad ještě míň, než jiná SUV a na silnici si vás nějakým jízdním komfortem také zrovna nezíská. Každá příčná spára, výmol či snad nekvalitně zabudovaný kanál se ohlásí ránou a znatelným otřesem. A aby toho nebylo málo, nikdy jsem nepřišel na chuť ani designu.
Po faceliftu se to, pravda, trochu zlepšilo. Nový je přední nárazník, záď se opticky přizvedla a změnilo se i pár dalších detailů. Hodnocení vnějšího vzhledu je ale velmi subjektivní disciplína a znám i několik lidí, kterým se X3 líbí. Dobrá, raději toho už nechám. Na test téhle X3 jsem se totiž docela dost těšil. Proč?
V hlavní roli turbo. A druhé
Protože má na předním blatníku napsáno 3.0sd a to znamená, že pod kapotou je nový motor. Dieselový řadový šestiválec je plněn dvojicí turbodmychadel, která pracují v sekvenčním režimu. Jedno je menší, tudíž se roztočí rychleji a poskytne dost tlaku v nižších otáčkách. Když mu dochází dech, větší dmychadlo už je roztočené a „fouká“ až do konce akčních otáček. Jde o upravenou verzi vychvalovaného motoru z modelu 535d, která má v X3 výkon 285 koní a točivý moment ohromujících 580 Nm.
Přestože X3 má bezmála dvě tuny, takovýhle motor s ní dokáže zahýbat skutečně pořádně. Jakmile šlápnete na plyn, můžete si být jistí okamžitou akcelerací. Ve vyšších rychlostech bych se jí nebál označit za zdrcující – nepamatuji se na mnoho aut, které by se tomuhle SUV dokázaly vyrovnat ve zrychlení řekněme z 80 na 160 km/h. Pokud máte dost prostoru a neomezují vás zákony (takže mluvím o německé dálnici, nebo jako v našem případě pronajaté letištní ploše), můžete si užít neuvěřitelnou akceleraci až do maximálních 240 km/h.
Uvnitř přitom vysokou rychlost poznáte jen podle zvýšeného aerodynamického hluku. Interiér X3 prošel také mírnými změnami, přibylo několik ozdobných prvků s hliníkovým dekorem a zvětšily se odkládací prostory. Zbytek měnit potřeba nebylo, interiér bavoráků zkrátka zásadní vylepšení nepotřebuje. I když, po pravdě, při svých téměř dvou metrech bych v esúvéčku čekal místa trochu víc. Na druhou stranu, na zadních sedačkách si sednu docela pohodlně. Dovnitř neproniká ani příliš hluku od motoru, nějaké dieselové rachtání opravdu nečekejte. Ve středních otáčkách dokonce zaslechnete i náznak příbuznosti k benzínovým šestiválcům značky a až před červenou hranicí se hlučnost přehoupne přes příjemnou mez.
Přednost, nebo problém?
Magicky pružný motor ale paradoxně znamená problém. Zaprvé mu musel být přizpůsoben podvozek. Ten je ještě tvrdší, než u ostatních X3 a standardně dodávaná osmnáctipalcová kola s nizoučkými pneumatikami vám nekompromisně odrecitují, po jak (ne)kvalitním asfaltu zrovna jedete. Zároveň vpodstatě vylučují jakékoliv radovánky v terénu. Řízení je perfektně vyvážené, neobyčejně živé a dobře vás propojí se silnicí. Zadní lichoběžníky fungují dobře a pohon xDrive dodá jistotu, ale nic se nesmí přehánět. Jakmile do zatáčky najedete příliš rychle, dvoutunová hmotnost s vyšším těžištěm vám rychle připomenou, že fyzika funguje pro všechny stejně. A najet v tomhle autě do zatáčky příliš rychle je opravdu velmi snadné. Naštěstí aspoň brzdy fungují bez problémů.
Ať dělám, co dělám, nedokážu vymyslet jediný závažnější důvod, proč bych X3 doporučil. Její dva problémy jsou nasnadě: prvním je čerstvě dorazivší Land Rover Freelander 2 a druhým kupodivu větší bratříček, BMW X5. Když si totiž srovnáte ceny, velký rozdíl to není (i když motor 3.0sd v nabídce zatím chybí). Zato se ale dá označit za skutečně všestranné SUV. Pokud je pro vás velké a přesto chcete bavoráka s pohonem všech kol, BMW 330Xd vás odveze všude a možná i tam, kam by se nejrychlejší X3 nechtělo.
Pro motor nicméně nemám nic jiného, než superlativy. Je tichý, neuvěřitelně silný a rychlý a přitom úsporný. Dá se s ním bez potíží jezdit za devět, deset litrů a ani když na to budete opravdu šlapat, spotřeba nevyšplhá příliš vysoko nad dvanáct, třináct litrů. Pokud bych mohl mít nějaké přání, tak by to byl tenhle motor v trojkovém bavoráku. Mám takový pocit, že titul „dieselové M3“, který v minulé generaci plnoprávně drželo BMW 330Cd, by rychle našel nového majitele.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | BMW X3 3.0sd |
---|---|
0-100 km/h (s) | 6,6 |
Motor | |
Konstrukce | řadový šestiválec, dvě turbodmychadla, nafta |
Zdvihový objem (cm3) | 2993 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 285 koní v 4400 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 580 Nm při 1750-2250 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 240 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 11,3/7,2/8,7 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1950 |
Zavazadlový prostor (l) | 480/1560 |
Ceny | |
Základní cena modelu | od 1 485 600 Kč |