autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > BMW řady 5 již můžete objednávat i v České republice. Auto s hlubokou historií bude ještě lepší
BMW řady 5 již můžete objednávat i v České republice. Auto s hlubokou historií bude ještě lepší
Uvedení prvního BMW řady 5 na trh v roce 1972 znamenalo začátek nové éry modelové řady značky, včetně dodnes platného modelového názvosloví s trojmístnou číselnou kombinací označující modelovou a motorovou řadu. Během 50 let a více než sedmi modelových generací se stala nejúspěšnějším manažerským sedanem na světě. Jak se model 5 vlastně vyvíjel?
První pětka navazovala na „Neue Klasse“
Úspěšný příběh BMW řady 5 začal před více než půl stoletím s BMW 520. Jako nástupce BMW 2000, které bylo představitelem vozů Neue Klasse, zákazníkům nabídlo výrazně více prostoru a komfortu. Výkony motorů se pohybovaly od 66 kW/90 k u BMW 518 až po 160 kW (218 k) u BMW M535i. Za průkopnickým designem stál Paul Bracq, který vytvořil rovnováhu mezi sportovností a elegancí – objevily se zde typické kruhové světlomety, „žraločí nos“ a vzpřímená BMW maska ve tvaru ledvinek. V červenci 1981 skončila výroba prvního BMW řady 5 s téměř 700 000 prodanými kusy.
Do roku 1987 se pak vyráběla druhá generace pětky s novou dvoudílnou maskou chladiče ve tvaru ledvinek a kulatými světlomety s různými průměry dálkových a potkávacích světel. Čistým liniím exteriéru dominovala velká okna. S modelem BMW 524td byl v roce 1983 poprvé představen vznětový motor. Druhá generace se stala průkopníkem v oblasti digitálních funkcí v podobě palubního počítače či ukazatele okamžité spotřeby.
Třetí generace pak přidala pohon všech kol, motor V8 a BMW řady 5 Touring, jehož zadní dveře měly samostatně otevíratelné okno, což je dodnes charakteristický prvek těchto modelů. Ve třetí generaci se BMW řady 5 stalo větším a prostornějším.
Čtvrtá generace BMW řady 5 měla premiéru na autosalonu IAA v roce 1995. Toto BMW řady 5 bylo prvním vozem s podvozkem vyrobeným téměř výhradně z lehkých slitin. Výkon čtyř vznětových a šesti zážehových motorů se pohyboval od 100 kW/136 k u BMW 520d až po 294 kW/400 k u BMW M5.
Pátá generace od počátku vynikala progresivním designem a inovativními technologiemi. Adaptivní stabilizátory, aktivní řízení či rekuperace kinetické energie tvořily klíčové inovace, které stejnou měrou vylepšovaly radost z jízdy a bezpečnost. V tomto modelu také debutoval první Head-Up displej v modelu německé automobilky
Šestá generace přinesla jen málo změn, za to poslední sedmá, která se představila v únoru 2017 byla průkopnická. Mezi hlavní přednosti patřily pokrokové dynamické vlastnosti či asistenční systémy z BMW řady 7. Sedmá generace BMW řady 5 učinila významný krok na cestě k automatizovanému řízení díky přidání funkce aktivního tempomatu spolu s asistentem řízení a funkcí pro jízdu v jízdním pruhu.
A jaké verze si lze nyní objednávat?
Ceny nové generace začínají na částce 1 467 700 Kč, ceny dalších modelů jsou uvedené níže. Jsou mezi nimi i plug-in hybridní vozy, které vstoupí na trh na jaře 2024. Ve stejném roce se představí také BMW 540d vybavené vznětovým řadovým šestiválcem a nové BMW řady 5 Touring.
Model | Druh pohonu | Výkon | Cena od (vč. DPH) |
BMW520i | R4/benzin | 140 kW/190 k | 1 467 700 Kč |
BMW 530e | R4/PHEV | 220 kW/299 k | 1 647 100 Kč |
BMW 550e xDrive | R6/PHEV | 360 kW/490 k | 1 968 200 Kč |
BMW 520d | R4/diesel | 152 kW/207 k | 1 524 900 Kč |
BMW 520d xDrive | R4/diesel | 152 kW/207 k | 1 587 300 Kč |
BMW i5 eDrive40 | elektřina | 250 kW/340 k | 1 749 800 Kč |
BMW i5 M60 xDrive | elektřina | 440 kW/598 k | 2 523 300 Kč |
Zajímavosti nové řady
Nové BMW řady 5 Sedan zdůrazňuje svůj progresivní charakter novativními digitálními službami – mimo jiné možností hraní her ve voze či streamování hudby a videí přímo ve voze. Vrcholem v oblasti systémů pro automatizovanou jízdu a parkování je Dálniční asistent, který nyní i v Německu umožňuje řidičům v rychlostech do 130 km/h na delší dobu sundat ruce z volantu za předpokladu, že i nadále pečlivě sledují dopravní situaci a v případě potřeby jsou schopni kdykoli od systému opět převzít řízení. Intenzivní zážitek z poloautomatické jízdy doplňuje možnost automatické změny jízdního pruhu aktivované pohledem do vnějšího zpětného zrcátka a následně provedené zcela automaticky.