BMW řady 3 E46

Čtvrtá generace řady 3 se rozšířila Evropou jako lavina a dnes představuje nejrozumnější cestu k modrobílé vrtuli.

BMW E46 není jen jedna z generací řady 3 – tohle auto udělalo z mnichovské automobilky sice stále prémiového, ale přece jen masového výrobce. Generace E46 přišla na trh v roce 1998 a prodávala se ještě dlouho po náběhu výroby E90 (přelom let 2004 a 2005).

E46 ve své době způsobila malou revoluci a vynikajícím autem pro nadšené řidiče zůstává i dnes, tři roky po ukončení aktivní kariéry. Není to jen o přetáčivých smycích, a dokonce ani o přirozeně hravém vyvážení podvozku s poháněnou zadní nápravou – posaz, relativně mělká palubní deska, výhled, báječné řízení a vycizelovaný chod pedálů, vytříbené motory, to jsou věci, díky kterým se E46 tak dobře řídí.

BMW řada 3 velká fotogalerie

BMW řada 3 fotogalerie

Interiér byl pochopitelně zastaralý ještě v době, kdy BMW generaci E46 vyrábělo, a mezitím stihl zestárnout i její líbivý kabát. (Určitě s tím má co dělat množství trojek, které i po našich silnicích jezdí.) Místo vzadu je podle dnešních měřítek k pousmání a dlouhánům nemusí být do zpěvu dokonce ani na předních sedadlech. A zejména kusy vyrobené do roku 2000 mohou trpět na různé chronické bolístky.

Podívejte se ale na konkurenční auta z té doby a zjistíte, že jako celek neměla E46 přemožitele. Zkuste se svézt soudobou Audi A4 nebo Mercedesem C a najednou bude mnohem snazší pochopit, jak mohlo BMW ve Velké Británii prodávat víc „luxusních“ trojek než Ford „masových“ – a navíc ideově domácích – Mondeí.

Pro každého něco
Jen vysokou technickou úrovní a prestižní značkou se ale bezprecedentní obliba E46 vysvětlit nedá: vždyť o řadě E36 platilo obojí přinejmenším stejně. E46 byla všach chytře zacílena na velmi různorodé cílové skupiny. Na jedné straně tu byly skromně vybavené „služební“ modely 320d, na druhé straně špičková sportovní verze M3, která po svém příchodu v roce 2000 vzbudila značný ohlas a byla stavěna na roveň tehdejšímu Porsche 911.

BMW E46 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

BMW E46 fotogalerie

Tato rozmanitost znamená, že dnes je na trhu ojetin k mání obrovské množství E46, jejichž původ a servisní historie se mohou dramaticky lišit. Můžete narazit jak na odrbanou 320d, přivezenou z Německa jako bouranou, slátanou u garážníka a prodanou na splátky klukovi, který neměl ani na pořádný olej. Hned vedlejší kus by přitom mohl být opečovávaný exemplář, jenž nikdy nepoznal nic jiného než péči značkového servisu, drahé sportovní pneumatiky a jen ty nejlepší náhradní díly.

Při hledání vysněné E46 rozhodně preferujte na auta po velkém faceliftu v roce 2001. Na pohled se sice liší jen drobnostmi (tvar předních světlometů atd.), ale BMW se zaměřilo na některé konstrukční nedostatky. Zejména choulostivé komponenty přední nápravy, vyrobené z drahého hliníku, nevydrží trápení na českých silnicích donekonečna. Podvozek aut vyrobených po roce 2001 se ukázal jako robustnější.

Choulostivé nápravy
Přesto je zavěšení tím prvním, na co byste se měli při prohlídce E46 zaměřit. Zkontrolujte vůle a při zkušební jízdě pátrejte po vibracích od přední nápravy. Byl-li váš vůz vyroben dříve než v únoru 2000, pozorně prohlédněte také zadní nápravu – špatné dimenzování klíčového dílu karoserie může zapřičinit doslova „vytrhnutí“ jednoho z kotevních bodů nápravy. BMW opravilo většinu aut, které tahle nepříjemnost potkala. O rozsahu a náročnosti servisního zásahu svědčí skutečnost, že tyto opravy trvaly až měsíc!

Dokud je auto ještě na rampě, prověřte také funkčnost parkovací brzdy.

Zatímco atmosférické benzínové motory pro E46 nevykazují –vyjma přirozeného mechanického opotřebení – častější závady, u dieselů je na místě opatrnost. Jako ostatně vždycky. U aut vyrobených do roku 2000 rád vypoví službu ventilátor. Pokud si majitel závady nevšimne nebo ji ignoruje, propálí těsnění pod hlavou. Vzácností není ani předčasně zkolabované turmodmychadlo. (Dobrou zprávou je, že u většiny disponovaných kusů se tyhle závady už musely projevit, takže je nejspíš opravil ten nešťastník před vámi.)

Hlučný a v dolních otáčkách bezzubý motor 320d trpěl na poruchy vstřikovacího čerpadla. Problém se netýká 320d od roku 2001, neboť ty mají novou generaci motoru se vstřikováním common-rail. Tušíte správně – jeden problém byl nahrazen jiným. Sirnatá česká nafta bez odpovídajících mazacích vlastností nedělá vstřikovačům dobře, ať už se bavíme o čtyřválci 320d nebo šestiválci 330d. A žádný článek o ojetých dieselech by nebyl kompletní bez zmínky o „váze vzduchu“…

Řada majitelů si stěžuje také na rozviklané sedačky, proto se při zkušební jízdě nezapomeňte řádně vrtět.

M3 nezlobí, ale potřebuje zahřát
Kapitola sama pro sebe je sportovní model M3. Nejen motor (řadový šestiválec 3,2 l se senzačním měrným výkonem 107 koní na litr), ale celé pohonné ústrojí je velmi zranitelné při necitlivém vytáčení za studena. Byl-li předchozí majitel barbar, může vás potkat rozbitý diferenciál (jde o drahý variabilní samosvor s elektronickou řídicí jednotkou) nebo dokonce motor zadřený na klice, i když to je spíše vzácnost. M3 navíc ještě nestihly spadnout do kategorie aut dostupných nejširší veřejnosti – většina se těší láskyplné péči solventních nadšenců.

Později bylo BMW M3 E46 nabízeno také v ultimativním provedení CSL. Jeho poznávacími znaky byly vyšší výkon, absence rádia i klimatizace a převodovka SMG. BMW pod tímto názvem nabízelo svůj poloautomat už do roku 2001. Jestli můžete, vyhněte se mu. Parkování, popojíždění ve svahu apod. je s SMG utrpení a řadicí automatika dává zabrat synchronům. Ty zřídkakdy vydrží víc než 50 000 km.

SHRNUTÍ
Jako všechno, co za něco stojí, vyžaduje E46 od kupujícího trochu snahy. Také je dobré neztrácet ze zřetele, že i když 330d seženete za třetinu původní ceny, náhradní díly stojí pořád stejně – tedy jako na luxusní německé auto za půldruhého milionu. Trh naštěstí nabízí dost široký výběr na to, abyste se mohli při jakýchkoli pochybnostech otočit a jít se podívat o dům dál.

KLADY
Po všech stránkách znamenité chování na silnici, interakce s řidičem, stále ještě silná image, ušlechtilé benzínové motory

ZÁPORY
Místa není nazbyt, kombi je spíš stylové než praktické, choulostivé nápravy u starších modelů, drahý servis a díly

VARIANTY
Čtyřdveřový sedan, pětidveřové kombi, třídveřové kupé, třídveřový hatchback, kabriolet; u některých motorizací pohon všech kol; pěti nebo šestistupňová manuální převodovka, poloautomat SMG (od 2000), pětistupňová automatická převodovka

Benzínové motorizace
316i 1,9 l 77 kW/105 k, 165 Nm (do 2001)
316i 1,9 l 85 kW/116 k, 175 Nm (od 2001)
318i 2,0 l 87 kW/143 k, 200 Nm (do 2001)
318i 2,0 l 110 kW/150 k, 190 Nm (od 2001)
320i 2,0 l 110 kW/150 k, 190 Nm (do 2000)
320i 2,2 l 125 kW/170 k, 210 Nm (od 2000)
323i 2,5 l 125 kW/170 k, 245 Nm (do 2000)
325i 2,5 l 141 kW/192 k, 245 Nm (od 2000)
328i 2,8 l 142 kW/193 k, 280 Nm (do 2000)
330i 3,0 l 170 kW/231 k, 300 Nm (od 2000)
M3 3,2 l 252 kW/343 k, 365 Nm (od 2000)
M3 CSL 3,2 l 265 kW/360 k, 370 Nm (od 2003)

Naftové motorizace
318d 2,0 l 85 kW/115 k, 260 Nm (2002-2003)
318d 2,0 l 85 kW/115 k, 280 Nm (od 2003)
320d 2,0 l 100 kW/136 k, 280 Nm (do 2001)
320d 2,0 l 110 kW/150 k, 330 Nm (od 2001)
330d 3,0 l 135 kW/184 k, 390 Nm (do 2003)
330d 3,0 l. 150 kW/204 k, 410 Nm (od 2003)

autoweb.cz

23.1.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist