autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > BMW řady 3 (2005 – 2011)
BMW řady 3 (2005 – 2011)
RADOSTI
Existuje i s pohonem všech kol, výborné jízdní vlastnosti, příslušnost k prémiové značce, nízká spotřeba dieselů, u většiny vozů sportovně založené řidiče potěší klasická koncepce s pohonem zadních kol, dostatek ojetin na trhu.
STAROSTI
Vyšší riziko koupě vozu se stočeným počítadlem ujeté vzdálenosti, dostačující ale vůči konkurenci nepříliš velký prostor pro posádku, nedostatkové některé motorizace, vyšší ceny některých originálních dílů.
BMW řady 3 modelového provedení E90 bylo představeno v roce 2004 a o rok později se začalo prodávat. Sedan krátce na to doplnil kombík pod označením Touring, který nese interní značení E91. Modelovou řadu v roce 2006 rozšířilo kupé pod označením E92 a následující rok přišel na trh ještě kabriolet, nesoucí označení E93.
Facelift prodělala modelová řada v roce 2008. Kromě upraveného vzhledu nová vozidla dostala sériově montovaný systém Start-Stop. Lze jej deaktivovat, ale řidič tak musí učinit vždy po nastartování při každé jízdě. V USA si motoristé vymohli úpravu, která umožňuje deaktivaci pouze jednou a pokud jej znovu neaktivují, sám se nezapne.
Prostor pro posádku není z největších, vyloženě stísněně se zde ale cítit nebudete. I standardní sedadla jsou pohodlná, sportovně tvarované sedačky nabízené za příplatek pak poskytnou skvělé pohodlí.
Terčem kritiky se občas stává palubní deska, které někteří řidiči vytýkají nepříliš povedený vzhled a poměrně levně působící plasty. Je pravdou, že v porovnání s konkurenčními vozy značek Audi a Mercedes po stránce zpracování interiéru BMW řady 3 zkrátka prohrává na celé čáře. Konkurence prostě nabízí líbivější materiály s lepší povrchovou úpravou.
Zavazadelník můžeme ohodnotit jako dostačující. Sedan a kombi nabídnou zavazadlový prostor o objem 460 litrů, kupé o objemu 440 litrů. Kabriolet zvládne odvézt zavazadla o objemu 210 až 350 litrů – záleží na poloze střechy, která se skládá do prostoru pro zavazadla.
Avšak důvod, proč si řidiči kupují BMW 3, nenalezneme v interiéru ani v zavazadelníku. Jsou jím totiž jízdní vlastnosti. Pro sportovní jízdu skvěle naladěný podvozek drží „trojku“ na vozovce v zatáčkách jako přikovanou.
Tuhé nastavení odpružení ale vede k rychlejšímu opotřebení zejména silentbloků podvozku, což má za následek výšenou hlučnost. To platí dvojnásob při použití pneumatik typu Run Flat, které tuhost odpružení ještě zvyšují. Přejezd nerovností je pak už opravdu nekomfortní a neobejde se bez citelných rázů od podvozku. Proto většina řidičů z výroby montované pneumatiky Run Flat rychle nahradila obutím bez této dojezdové technologie.
Pod kapotou BMW 3 modelové řady E90 se objevila skutečně celá řada motorů. Nabídka začíná zážehovým čtyřválcem o objemu 1,6 litru, který ale výkonem nijak neohromí. Proto je lepší volit vůz s označením 318i a vyšším. Pod tímto označením najdete dvoulitrový čtyřválec o výkonu 95 až 105 kW.
Mezi nabízenými motorizacemi nechybí oblíbený šestiválcový třílitr pod označením 330i, ti náročnější pak mohou hledat třeba dvakrát přeplňovaný třílitr 3.0 TwinTurbo/224 kW montovaný do varianty 335i. Vrchol nabídky však představuje provedení M3. Nejprve vyjelo s motorem 4.0 V8 o výkonu 309 kW. V lednu 2010 ale bylo uvedeno nové M3 GTS, poháněné motorem 4.0 V8/331 kW.
Největšímu zájmu se na našem trhu těší diesely. Kdo chce aby auto trochu jelo, zapomene na verzi 316d, kterou pohání dvoulitrový turbodiesel o výkonu 85 kW. Ani 318d není žádné terno (90 či 105 kW). Turbodiesel 320d pracující s výkonem 120 nebo 130 kW (po faceliftu) je mnohem svižnější i spolehlivější (slabší o výkonu 110 kW je zcela jiný motor s vyšší poruchovostí, původem z předchozí generace BMW 3). Opravdu dobrou volbu však představuje šestiválcový třílitr o výkonu 145 až 210 kW (325d, 330d, 335d). Ať už se jedná o jakékoli provedení, umožňuje úspornou jízdu a současně skutečné řidičské vyžití.
„Největší zájem je o automobily s menšími turbodiesely, v nichž motoristé vidí možnost úsporného provozu. Velká nabídka varianty 320d se tak na našem trhu setkává s kladným ohlasem,“ říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. Proti tomu provedení 330d musíte hledat déle. Motory o větším objemu zkrátka nejsou mezi našimi řidiči tolik oblíbeny.
Přitom z hlediska spolehlivosti jsou na tom právě třílitrové turbodiesely lépe. Dvoulitry nejsou špatné, pokud se k nim řidiči chovají slušně. Snaha dostat ze slabšího motoru maximum a neustálé stání na plynu prostě motoru neprospívá – známé jsou problémy s turby, vstřikovači i případy propálených pístů.
Na druhou stranu řekněme na rovinu, že u třílitrových šestiválců se objevilo několik případů prasklých rozvodových řetězů. Oprava motoru pak přijde zhruba na 60 000 korun, což rozhodně není málo.
Dvakrát přeplňovaný zážehový třílitr v 335i zase někdy zlobí vadné vysokotlaké čerpadlo, což znamená nízký tlak paliva a náhlou ztrátu výkonu. Bez problémů nejsou ani vozidla s pohonem všech kol, který občas odejde a oprava je opět nákladná. Stejně jako v případě rozvodů u třílitrového turbodieselu ale nejde o častou závadu.
„Časté jsou vůle v táhlech předního stabilizátoru nebo opotřebená ložiska předních kol,“ upozorňuje Tomáš Svoboda. Občas se objeví vůz s poškozeným čidlem airbagu v sedačce nebo průnik vlhkosti do předních světlometů a jejich mlžení. Někdy zlobí také otevírání víka zavazadelníku z interiéru.
„Pokud slyšíte klapavý zvuk zespodu motoru, pravděpodobně se jedná o opotřebený dvouhmotový setrvačník. Ten zde vydrží opravdu hodně, ale má-li vozidlo najeto okolo 200 000 kilometrů, už přichází jeho čas,“ vysvětluje zástupce Auto ESA. Výměnu se přitom nevyplatí dlouho odkládat. Vznikající vibrace by totiž mohly způsobit vůle na klice.
Ve zpětném zrcátku
2005 – uvedení nového BMW řady 3 ve verzi sedan pod označením E90 a Touring pod označením E91 na trh, se zážehovými čtyřválci 2.0/95 kW (318i), 2.0/110 kW (320i) a šestiválci 2.5/160 kW (325i), 3.0/187 kW (328i), 3.0/190 kW (330i), čtyřválcovými turbodiesely 2.0/90 kW (318d), 2.0/105 kW (318d), 2.0/110 kW (320d), 2.0/115 kW (320d), 2.0/120 kW (320d) a šestiválcovým turbodieselem 3.0/170 kW (330d).
2006 – uvedeno kupé (E92) a kabriolet (E93), nové zážehové čtyřválce 1.6/85 kW (316i), 2.0/127 kW (320si), zážehové šestiválce 2.5/130 kW (323i), 2.5/143 kW (325i), 2.5/155 kW (325i), 3.0/175 kW (330i), 3.0/220 kW (335i), 3.0/125 kW (335i) a šestiválcové turbodiesely 3.0/145 kW (325d), 3.0/210 kW (335d).
2007 – na podzim představen facelift sedanu a kombi s novými motorizacemi, nově zážehové čtyřválce 1.6/90 kW (316i), 2.0/100 kW (318i), 2.0/105 kW (318i), 2.0/115 kW (320i), 2.0/125 kW (320i), zážehové šestiválce 2.5/141 kW (325i), 3.0/160 kW (325i), 3.0/172 kW (328i), 3.0/200 kW (330i), 3.0/224 kW (335i, do roku 2011 je v provedení xDrive), uvedena sportovně laděná verze M3 s osmiválcem 4.0/309 kW, nově čtyřválcové turbodiesely 2.0/100 kW (318i), 2.0/130 kW (320d).
2008 – uvedení faceliftovaného sedanu a kombi, nově zážehové šestiválce 2.5/140 kW (323i), 2.5/224 kW (325i), 3.0/160 kW (325i), 3.0/171 kW (328i xDrive) a šestiválcového turbodieselu 3.0/198 kW (335d).
2009 – nově čtyřválcový turbodiesel 2.0/85 kW (316d) a šestiválcový turbodiesel 3.0/180 kW (330d).
2010 – v lednu uvedeno sportovně laděné kupé M3 GTS se zážehovým osmiválcem 4.4/331 kW, v březnu facelift sedanu M3, verzí kupé a kabriolet, nově čtyřválcový turbodiesel 2.0/135 kW (320d) a šestiválcový turbodiesel 3.0/150 kW (325d).
2011 – ukončení výroby a nahrazení novou generací BMW řady 3 pod kódovým označením F30.
Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test Euro NCAP absolvovalo BMW 3 generace E90 v roce 2005. Za bezpečnost posádky při nárazu vůz dostal plný počet hvězd, tedy pět z pěti možných. Bezpečnost dětí v autosedačkách byla ohodnocena čtyřmi hvězdami z pěti udělovaných a ohleduplnost při střetu s chodcem jednou hvězdičkou ze čtyř maximálně udělovaných.