autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > BMW má noční vidění
BMW má noční vidění
Podle německých statistik se za tmy přihodí 50 procent smrtelných nehod, přestože 75 procent veškerého provozu proběhne ve dne. V USA je situace obdobná: podíl nočního provozu činí 28 procent, ale smrtelných nehod se v noci stane 55 procent. To znamená, že jízda v noci je dvojnásobně nebezpečná proti jízdě za světla. Příčinami mohou být například horší viditelnost, příliš pozdě zpozorované překážky při jízdě s potkávacími světly, nesprávný odhad rychlosti a vzdálenosti nebo oslnění ostatními vozidly. Noční vidění BMW se rozhodlo řidičům jezdícím v noci usnadnit život. Od konce letošního roku nabídne jako druhá automobilka po Mercedesu zákazníkům příplatkový systém infračerveného nočního vidění, který bude k dostání pouze v nejvyšší řadě 7. Kamera snímající teplotu dohlédne až 300 metrů daleko a vytvořený obraz přenese na displej na přístrojové desce. Objekty s vyšší teplotou mají světlejší barvu, takže chodci a zvířata se budou zobrazovat nejjasněji. Systém Night Vision využívá technologii far infra-red (FIR), která je podle studie michiganského výzkumného ústavu dopravy UMTRI z prosince 2004 pro zobrazování osob a zvířat vhodnější než technologie near infra-red (NIR). Dosah FIR je 300 metrů, zatímco u NIR je to pouze 150 m. Podle studie rozpoznal systém FIR osoby průměrně na vzdálenost 165 metrů, NIR na 59 m. Systémy NIR jsou navíc citlivé na světla ostatních aut, semafory, pouliční osvětlení a vysoce reflexní povrchy, jako jsou dopravní značky. FIR naopak zobrazuje pouze objekty vyzařující teplo. Infračervená kamera se skrývá pod nárazuvzdorným sklem na levé straně nárazníku. Čistí se automaticky při aktivaci ostřikovačů a při teplotách pod 5 stupňů je skleněný kryt vyhříván. V rychlostech pod 80 km/h kamera snímá úhel 36 stupňů, při vyšší rychlosti pak úhel 24 stupňů, který se natáčí o 6 stupňů podle pohybů volantu. Ve vysokých rychlostech lze zapnout digitální zoom, který zvětší vzdálené objekty o padesát procent. BMW zvažovalo i promítání překážek pomocí head-up displeje, ale testy prokázaly, že propojení skutečného a virtuálního obrazu řidiče ruší. Přepínání dálkových světel Systém High-Beam Assist se koncem roku roku 2005 dostane do BMW řad 5,6 a 7. Jde o kameru, která snímá dění na silnici na vzdálenost jednoho kilometru a automaticky přepíná dálková světla. Spouští se přesunutím přepínače světel do polohy „auto“. Systém rozeznává čelní i koncová světla aut a osvětlení silnice. Dálková světla se spustí, pokud před vozidlem nejedou jiná auta a za nízké viditelnosti. Zpět z dálkových světel na potkávací přepne systém za následujících podmínek: při přiblížení protijedoucí vozidla (včetně motocyklů), při zjištění koncových světel jiného vozidla, při jízdě na dobře osvětlené silnici a při pomalé jízdě, kdy dálková světla nezvyšují bezpečnost.
Jan Cacek