autoweb.cz > BMW > BMW M2 > BMW M2 Coupé (2016): První jízdní dojmy
BMW M2 Coupé (2016): První jízdní dojmy
Historicky první generace BMW M2 je tu! Možná namítnete, že tohle auto svého předchůdce má, a dokonce ani ne tak starého, jen se jmenuje jinak. Pravda, tohle auto lze považovat za přímého následovníka BMW 1 M Coupé, jen s tím rozdílem, že není postavené ze zbytků, které se válely někde na regále, ani není limitovanou edicí, které ihned po nákupu raketově stoupne cena. BMW M2 je zcela sériový vůz, to však neznamená, že je snad obyčejný.
Právě naopak. Agresivní bodykit nelze přehlédnout, stejně jako o 8 cm širší postoj nebo typickou čtveřici výfuků. Ruku v ruce došlo i na úpravy podvozku, zesílení karoserie v oblasti motorového prostoru a samozřejmě také na inteligentní eMkový samosvorný diferenciál, který umí „utahovat“ podle potřeby. Na nájezdu povolí, aby se auto lépe stočilo do zatáčky, na výjezdu zase zvýší svornost pro lepší trakci. Anebo dlouhé drifty.
Motor a převodovka
Třílitrový řadový šestiválec na ně má síly dost. Vydoluje ze sebe 370 koní při 6500 otáčkách a 465 Nm v rozmezí 1400 až 5560 ot./min., přičemž na okamžik umí na zadní kola poslat až 500 Nm. Všechna tahle síla putuje skrz šestistupňovou manuální prevodovku, nebo sedmistupňovou dvouspojku M DCT. Bohužel dnes tu jsou auta jenom s druhou variantou, ale nevadí, jako obvykle řadí skvěle.
Motor sám o sobě nenadchne výrazným charakterem, po funkční stránce mu ale nelze nic vytknout. To nejlepší ze sebe vydává velmi lineárně a prakticky v celém spektru otáček až k omezovači položeném lehce za 7000 ot./min., přičemž vyluzuje příjemný zvuk a často si také odkašle z výfuku. Také mi přišlo, že zvuk uvnitř vozu není tak citelně reprodukovaný a působí mnohem přirozenějším dojmem, než třeba v M3/M4.
Jízdní režimy a ovladatelnost
Menší výtku ovšem musím adresovat volbě jízdních režimů – najdete tu totiž standardní kolébkový přepínač a módy Eco Pro, Comfort, Sport a Sport+ jako v každé jiné Dvojce. Odezvu motoru, převodovky, řízení a podvozku samostatně nastavit tak, jak jsme v emkových modelech zvyklí, nelze, takže si musíte vystačit s tím, co vám připravili vývojáři. Jistě, v menu iDrive můžete navolit, zda si v režimu Sport přejete jen tužší podvozek, ostřejší motor, nebo obojí, uvítal bych ovšem ještě možnost ztlumit kopance převodovky při každém zařazení a také o něco lehčí a přirozenější odezvu řízení jako v Comfortu, než nastavení, které se poněkud křečovitě snaží vyvolat dojem zpětné vazby.
Beru to ovšem jako malou pihu na kráse a chápu, že nejlevnější emko musí v něčem dělat ústupky. Důležitější je, že žádné nedělá, pokud jde o zábavu za volantem. Perfektně si do něj sednete, jak už bývá zvykem, a díky kompaktním rozměrům vám celé auto ihned padne do ruky. Vůbec se s ním nemusíte dlouho sžívat, protože je krásně čitelné, nezákeřné a tak akorát vyvážené. Přesně balancuje na vkusné hranici přilnavosti a uklouzanosti – můžete se spolehnout na perfektně fungující podvozek, když chcete krájet desetinky na stopkách, anebo se bez výrazné snahy prostě jenom chuligánsky bavit.
Praktičnost
A dočkáte se i každodenní praktičnosti, pokud ji vyžadujete. Mnoho prostoru jsem na sledování komfortu podvozku neměl, přece jenom jsme se z krátké okresky hned přesunuli na hladkou dálnici, ale neměl jsem pocit, že bych měl trpět. Potěší i spotřeba, ustálenou rychlosti lehce přes zákonný limit se vejdete do devíti litrů, naopak na okruhu si motor řekne i o více než 29,5 l/100 km, což je hodnota, na které se zasekne palubní počítač. Ale znáte to, kdo chce mít opičku, musí mít i na banány…
Co do prostoru žádné velké kompromisy podstupovat také nemusíte, vpředu je kabina těsná, ale velmi útulná, dozadu se bez výrazného kroucení vejdou dva dospělí a do kufru vložíte 390 litrů bagáže. Prostě tak akorát. Věnovat několik slov bych měl i samotnému pracovišti řidiče. Pokud máte rádi hodně karbonu, pak vás jistě potěší „obnažená“ vlákna bez povrchové úpravy všude, kam se podíváte, naopak trochu lepší by mohly být sedačky – minimálně ty kožené dost kloužou a nepodrží tělo pokaždé naprosto pevně. Tady bych doporučil zašátrat v příplatcích M Performance.
První dojem
Jednoznačné soudy nad novým BMW M2 po několika málo kolech na Hungaroringu a pár desítkách minut na dálnici vynášet nemohu, ovšem napoprvé na mně vážně zapůsobilo. Pokud se vám, stejně jako mně, líbí M235i, ale připadá vám málo ostré, a přitom M4 je opačným extrémem, BMW M2 se vám dokonale trefí do chutí. Tam, kde je M4 až příliš rychlá, přilnavá a, nebudeme si nic nalhávat, poněkud umělá, je M2 přístupnější, zábavnější a přirozenější. A právě proto je tohle auto dost možná tím nejlepším emkem, které si dnes můžete koupit. Už se nemůžu dočkat, až si s ním budu celý týden hrát…
Škoda Octavia RS 230 vs. BMW M3 sedan (2015)
Srovnávací test | vydáno 28. 12. 2015
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový šestiválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadly |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2979 |
Kompresní poměr | 84,0 x 89,6 |
Vrtání x zdvih (mm) | 10,2 : 1 |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková |
Poháněná kola | zadní, samosvorný diferenciál |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 245/35 R19 |
Pneumatiky vzadu | 265/35 R19 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 272 / 370 v 6500 |
Točivý moment (Nm) | 465 v 1400 - 5560 (500 při overboostu) |
Výkon/hmotnost (k/t) | 232 |
0-100 km/h (s) | 4,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 10,5 / 6,4 / 7,9 |
Objem nádrže (l) | 52 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4468 |
Šířka (mm) | 1854 |
Výška (mm) | 1414 |
Rozvor náprav (mm) | 2693 |
Provozní hmotnost (kg) | 1595 |
Celková hmotnost (kg) | 2010 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | - |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | - |
Zavazadlový prostor (l) | 390 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 765 700,- (218i 136 k) |
Základní cena test. verze | 1 567 800,- (M2 370 k) |