BMW a Mercedes dobývají Čínu

Dva němečtí výrobci luxusních aut rostou na největším světovém trhu devětkrát rychleji než ostatní značky, navzdory rostoucímu odporu úřadů.

Také letošní rok bude pro německé výrobce v Číně příznivý. Víc než Audi se však zatím smějí jeho konkurenti. BMWDaimler AG vykázaly za první tři měsíce letošního roku meziroční růst prodejů o těžko uvěřitelných 76 procent, přestože čínský trh s auty si připsal jen 8,1 procenta. Úřady přitom troubí k útoku proti západnímu luxusu – pekingská vláda například zakázala všechny reklamy, které propagují „požitkářství, marnotratnost a uctívání zahraničního zboží“.

Podle čínských analytiků nemohou uspět. Střední třída v Číně sílí, stejně jako všechny skupiny nad ní a evropské výrobky mají na své straně pověst. Mladí hledí na svou budoucnost s optimismem a jsou ochotni investovat do nového auta víc než dřív. Čína je na nejlepší cestě stát se největším světovým trhem s luxusními auty. Značky jako Mercedes-Benz zná každý, a přestože reklamy mohou změnit rozložení sil, celkovou poptávku ovlivňují málo. Ta v segmentu luxusních aut vloni vyskočila o 48 procent, letos by měla růst přibližně o dvacet, říkají analytici. Celý automobilový průmysl poroste podle odhadů tempem dvanácti procent.BMW i Mercedes se mezitím dostaly do situace, kdy nedokáží uspokojit všechny zákazníky. „Poptávka převyšuje naše zásoby,“ prozradil šéf operací Mercedesu v Číně Klaus Maier. „Německé továrny jedou naplno, takže zvyšujeme lokální produkci.“

Mercedes samotný rostl v první čtvrtině roku o 86 procent, když v Číně prodal 43 991 aut. Z německé trojice však zůstává nejméně prodávanou značkou, BMW totiž přilákalo 58 506 zákazníků, což je o 71 procent víc než za první tři měsíce roku 2010. První místo i nadále drží Audi, ale jeho náskok se povážlivě ztenčil. Čtyři kruhy si vylepšily skóre o 25 procent, když prodaly 64 122 vozů. Všechny tři značky jsou na dobré cestě k překonání vlastních cílů na letošní rok.

Jak se jim bude dařit dál zůstane zatím nezodpovězenou otázkou. Boj proti konzumu totiž v Číně teprve začíná, stejně jako předem prohraný zápas s přeplněnou silniční sítí. Už od příštího roku budou Číňané platit novou daň za nová auta s velkými motory a praxe vydávání povolenek na nová auta se také pomalu šíří. Druhé z opatření však zřejmě dopadne především na slabší vozy.

autoweb.cz

20.4.2011 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist