autoweb.cz > BMW > BMW 7 > BMW 740i
BMW 740i
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
O novém BMW řady 7 již víme, že je to opravdu dobré auto, a pokud pod jeho kapotu nacpete dvakrát přeplňovaný osmiválec, stane se z něj i nechutně rychlé auto. Nechceme ani pomyslet, co pak s takovým vozem dělá dvanáctiválec, ale každopádně je to představa velmi vulgární…
Futuristická technika v konzervativním kabátě
Nová sedmička se designem odklonila od příliš extravagantních linií minulé generace, ale nutno říci, že na její design jsme si postupem času tak nějak zvykli. Každopádně se ale nový model více zalíbí konzervativněji smýšlejícím zákazníkům, kteří, ač neradi, přesedali do konkurenčního Mercedesu třídy S či Audi A8. BMW chce, aby se tito zákazníci opět vrátili. A nyní k tomu mají i pádný argument – pod kapotu nové sedmičky se dostal i velmi tradiční benzínový řadový šestiválec.
BMW řada 7 velká fotogalerie
Bohužel vás nemohu s designem seznámit pomocí fotogalerie. Během času vyhrazeného k focení bylo tak nevlídné počasí, že by ani psa, natož novináře s fotoaparátem, nevyhnal. Musíte tak vzít zavděk oficiálním fotografiím BMW. Vězte ale, že v černé barvě a na kolech s matným odstínem vypadá sedmička opravdu dobře. Tak dobře, až vás napadají hříšné myšlenky, jak si tohle auto přivlastnit. No dobrá, stačí zajít do autosalonu BMW, složit zálohu, zaškrtnout políčko s černou barvou a čekat…
Uvnitř vás přivítá velmi kvalitní interiér, ale v této třídě snad ani nic jiného čekat nelze. Možná vás může trochu zklamat drobná designová příbuznost s BMW X6, ale to také patří na vrchol své kategorie a svým způsobem vlastně nejde interiéru BMW řady 7 nic vytknout. Jeho zpracování je téměř dokonalé, ergonomie špičková a pozice za volantem ukázková. Palubní deska se nese v klasickém duchu BMW a vyznáte se v ní okamžitě.
Šest válců v řadě + dvě turba v řadě = radost
Ačkoli se jedná o velkou a především na komfort zaměřenou limuzínu, motor není odsunut do posadí, jako například v Lexusu LS. Řadový šestiválec v BMW 740i má objem 3,0 l a je přeplňovaný sekvenčně dvojicí turbodmychadel. V novém provedení má tento motor výkon 326 koní a točivý moment 450 Nm. Ten je k dispozici od 1500 do 4500 ot./min. a díky tomu se dá pohybovat i s dvoutunovou limuzínou docela svižně, aniž byste museli motor trápit v poslední třetině otáčkoměru – i když to je něco, co mu rozhodně nevadí.
Ve vysokých otáčkách vás nic nenechá na pochybách, že řídíte skutečného bavoráka. Motor mine na otáčkoměru číslici 6 jako nic a vydává při tom velmi charakterní zvuk. Prostě klasická řadová šestka… Ano, chybí mu ta agresivita atmosférické jednotky, která nepoleví k sedmitisícové hranici otáček, ale to všechno vynahrazuje lineárním nárůstem výkonu. Tento dvakrát přeplňovaný šestiválec je skvost a vždycky jím bude.
Podvozek samozřejmě nijak nezaostává – vždyť sedíme v autě, které je postaveno pro dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec o výkonu přes 500 koní. Celou dobu máte pocit, že auto by sneslo tak o 150 koní víc, než kolik má. Tohle neberte jako hanobení. Spíše naopak, protože podobný pocit máte například v Mazdě MX-5 nebo Porsche Cayman. Těžká sedmička se vrhá do zatáček s překvapivou ochotou a nebýt nepřirozeného aktivního řízení, byl by celkový dojem z projíždění zatáček mnohem silnější a tak trochu víc bavorákovitější. Aktivní řízení totiž krade spoustu zpětné vazby a nemáte nikdy v přední kola takovou důvěru. Přesto se ale bavorák řídí příjemně a přesně. A ať vás ani nenapadne vypínat stabilizaci s protiprokluzem – zadek tohohle auta se při dupnutí na plyn stěhuje tam, kde ho chce vidět jen Keiichi Tsuchiya…
Aktivní natáčení zadní nápravy ale funguje dobře a pomáhá jak s manévrováním v úzkém prostoru, tak se stabilitou ve vyšších rychlostech na dálnici. A rozhodně se nechová tak jankovitě jako to v Renaultu Laguna. Ale to je snad samozřejmé u BMW za skoro tři miliony…
A iDrive? Po své modernizaci je nyní tento sdružený ovladač mnohem intuitivnější, i díky tlačítkům ovladajícím nejpoužívanější funkce. Sice stále potřebujete k ruce návod, abyste se s ním naučili, ale nejdůležitější funkce jako navigaci, klimatizaci, rádio a nastavení charakteristiky podvozku zvládnete hned. Ponořte se ale do hloubky a objevíte mnoho zvláštních funkcí hraničících až s marnivostí a zbytečností – například videa s komentářem ukazující a popisující například funkci aktivních světlometů, natáčení zadní nápravy a dalších technických vymožeností.
Přál jste si platit, pane řediteli?
Aha, cena… Základní provedení stojí kolem 2 200 000 korun a pokud se necháte příliš unést nad seznamem příplatkové výbavy (což jistě oficiální zastoupení BMW v tomto případě udělalo), celková částka přeleze 3 miliony. Kola za sto tisíc, navigace, aktivní zadní náprava, nejluxusnější kůže, noční vidění… Je toho opravdu hodně, za co můžete utratit víc peněz než za novou Octavii RS. Ale na druhou stranu, proč si tu radost neudělat, když na to máte, že?
Spotřebu pohonných hmot sotva řešit budete a když už, tak se spíš podíváte po BMW 730d, které naftu z velké nádrže usrkává po kapičkách a vystačí na tisíc kilometrů. Překvapilo mne ale, že BMW 740i a jeho šestiválec se dokáží k vaší peněžence chovat docela mírumilovně, pokud k plynovému pedálu přistupujete s rozumem. Při dlouhých cestách po dálnici v rámci dobrých mravů se dostanete i pod 11 litrů a ani při občasném výletu k červenému poli otáčkoměru nevyleze dlouhodobý průměr přes 13 litrů. Tomu pomáhá i dlouhé zpřevodování automatické převodovky (ta funguje výborně), která při dálničních 130 km/h drží otáčky u 2000 ot./min.
Verdikt
Možná že v Mercedesu-Benz třídy S se budete cítit ještě pohodlněji, protože BMW je docela hlučné (na poměry kategorie) – hlavně na nekvalitním povrchu, kdy do interiéru proniká hučení kol. A Maserati Quattroporte zase bude charakternější a Lexus LS zase nafouklejší technikou.
Jenže ani jeden ze soupeřů vám nenabídne takovou kombinaci komfortu, luxusu, exkluzivity a zábavy z jízdy. Rozdíly jsou malé, ale jestli vás opravdu baví řídit a s nostalgií vzpomínáte na své první ojeté BMW 328i (ale jako ředitel musíte jezdit něčím velkým a luxusním), nemáte jinou možnost než právě nové BMW 740i – je to po čertech dobré auto, které stojí za každou korunu.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | BMW 740i |
---|---|
0-100 km/h (s) | 5,9 s |
Motor | |
Konstrukce | řadový šestiválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | sekvenční přeplňování, dvě turba |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2979 |
Vrtání x zdvih (mm) | 89,6 x 84 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | zadní |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 240 kW / 326 koní při 5800 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 450 Nm od 1500 do 4500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 168,5 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 13,8 / 7,6 / 9,9 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 82 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 5072 |
Šířka (mm) | 1902 |
Výška (mm) | 1479 |
Rozvor náprav (mm) | 3070 |
Provozní hmotnost (kg) | 1935 |
Celková hmotnost (kg) | 2505 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 2.100.800 Kč |
Cena testovaného vozu | ani se neptejte... |