autoweb.cz > BMW > BMW 640i xDrive Cabrio (2014)
BMW 640i xDrive Cabrio (2014)
Dynamika 8
Chování na silnici 7
Provozní náklady 7
Praktičnost 6
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7
Radosti
Spojení motoru a převodovky; kvalitní zpracování; slušivá plátěná střecha…
Starosti
…než se podíváte zezadu; tuhý podvozek; těžkopádnost; spotřeba; stísněný prostor
Zdá se, že je sezona kabrioletů pomalu u svého konce, ale to nám nebrání užít si poslední sluneční paprsky babího léta. Nebo snad vyzkoušet univerzálnost v každém počasí, soudě podle mraků, které se honí po obloze? Tak, či onak, testované BMW 640i Cabrio je připraveno na všechno. S pohonem všech kol xDrive se totiž nezalekne ani zimy, i když mi trochu uniká smysl poněkud protichůdné specifikace „letního auta na zimu“. Abychom si rozuměli, jezdit v otevřeném voze na křupavém sněhu ve sluncem zalitém dni je jeden z nejneobyčejnějších zážitků, pro pravidelné zimní použití je však do jisté míry limitujícím faktorem právě látková střecha.
Předpokládám, že luxusní kabriolet najde u budoucích majitelů útočiště ve vyhřáté garáži, ovšem jak jsem se přesvědčil na vlastní kůži při třídenním intenzivním lijáku, v momentě, kdy jej vytáhnete do horšího počasí, budete se neustále strachovat, aby se látková střecha nezašpinila, případně neponičila, pokud ji necháte chvilku zataženou v útrobách vozu ve vlhkém stavu. Ke střeše mám další připomínku subjektivního rázu – jakkoliv autu vážně sluší jak barevně, tak tvarově, což u kabrioletů nebývá vždy pravidlem, zadní partie střechy s vertikálním oknem a hlubokým vykrojením dost narušují jinak líbivý profil karoserie. Pokud však střechu stáhnete, naplno se vyrýsují štíhlé a elegantní linie, které připomínají pojízdnou jachtu.
Interiér
Uvnitř se tradičně prolíná kvalita a elegance s moderními technologiemi. Také šestková řada dostala po faceliftu digitální displej zobrazující motivy přístrojů podle zvoleného jízdního režimu či touchpad uvnitř kolečka systému iDrive, prostřednictvím něhož můžete prstem třeba napsat adresu do navigace. Přestože je BMW řady 6 pořádný kus auta, vnitřní rozměry tomu už příliš neodpovídají. Interiér je stísněnější, zejména na sedadle spolujezdce vlivem širokého středového tunelu a linky táhnoucí se vzhůru až k vrcholu palubní desky. Miniaturní je také schránka na stejném místě, naopak ta středová je obrovská. Zadní sedadla potom slouží spíše jen ke krátkým přesunům a v kombinaci s malým, i když docela dlouhým kufrem, dělají z otevřené šestky spíš auto pro dva.
Tomu odpovídá i odolnost vůči povětrnostním podmínkám. Turbulence na zadních sedadlech jsou tradičně neřešitelným problémem u všech velkých čtyřsedadlových kabrioletů, vpředu je však situace výrazně lepší. I bez velkého síťového deflektoru, který není zrovna nejelegantnějším řešením a navíc je s ním krkolomná manipulace, na přední sedadla neprofukuje, pouze v oblasti loketní opěrky. Pokud jej nasadíte, potom budete dokonale oproštěni od veškerých turbulencí, i při chladných dnech si interiér příjemně vytopíte a dokonce už při městských rychlostech dovnitř neprostoupí ani déšť. Přijdete tím však o místo na zadních sedadlech.
Pohon
O pohon BMW 640i Cabrio se navzdory označení stará přeplňovaný řadový šestiválec o objemu 3,0 litru s výkony 320 koní a 450 Nm. Ohledně jeho spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou, která řadí jemně a pohotově, bylo už v minulosti v případě jiných modelů řečeno dostatek chvály, a nejinak je tomu i tady. Motor je díky širokému spektru maximálního točivého momentu pružný a dokáže autu udat svižné tempo, pocitově však na téměř dvě tuny kůže, dřeva a železa stačí tak akorát.
Nenechte se zmýlit, BMW 640i je rychlé auto, ale místy pocítíte, že by mu o něco víc slušel silnější osmiválec. Ani zvukové vjemy vás příliš neuspokojí, čekáte-li nějaké větší drama. Ve sportovním řežimu se výfuk vzchopí jen na vzdálené prsknutí při přeřazení či odstavení plynu a vysokofrekvenční, hloubku a sytost postrádající jekot ve vysokých otáčkách. Jakékoliv vzrušení z pohonné jednotky tak končí u zaraženého týla do opěrky.
Spotřeba
Nepředpokládám, že by byla spotřeba paliva zrovna palčivým tématem potenciálních majitelů, pro pořádek ji však zmíním. Jak bylo řečeno, motor má s těžkým autem docela dost práce, což se ve výsledku projevuje i větším apetitem po rafinovaném ropném produktu. Oficiální čísla hovoří o spotřebě 11,2 l/100 km ve městě, 6,5 l/100 km mimo město a 8,2 l/100 km v kombinovaném provozu, skutečnost je, nepříliš překvapivě, docela jiná.
Ve skutečnosti jsem měl i na okreskách v ekologickém režimu problém dostat spotřebu pod deset litrů, kombinace městského poskakování a občasných výletů do přírody vyhlídkovým tempem se potom za celý týden na spotřebě podepsalo hodnotou 14,3 litru. Přeplňovaný třílitr BMW platí za jeden z těch úspornějších motorů, přesto ale mám pocit, že v šestce nedokáže svoji žízeň uhasit tak překvapivě jako třeba v menší trojce nebo čtyřce.
Ovladatelnost
Jízdní vlastnosti jsou přesně takové, jaké můžete od dvoutunového otevřeného auta čekat. Do zatáček se skládá s nechutí, což podporuje nepříliš citlivé řízení a oslabená torzní tuhost karoserie. Těžkopádnost je to slovo, kterým bych chování auta popsal v největším procentu případů. Vadí to ale něčemu? BMW 640i Cabrio si příliš velké sportovní ambice stejně ani nedělá, a přestože je ideální rozložení hmotnosti a tendence ke stáčení zadní nápravy stále přítomné (a to i ve společnosti pohonu všech kol xDrive, který stále více preferuje zadní kola), než abyste sportovali, budete mít chuť jenom tak poklidně plout krajinou a užívat si krásného dne.
„Víc než na vymetání zatáček je tohle auto zrozené pro vymetání nočních klubů.“
Víc než na vymetání zatáček je tohle auto zrozené pro vymetání nočních klubů, a zaujmout s obrovskými 20″ koly rozhodně nedá mnoho práce. Horší to je ovšem s pohodlím. Adaptivní podvozek si ani v komfortním režimu neví rady s překážkami v podobě výmolů a paradoxně je na tom ve sportovním režimu o něco lépe, když působí celistvěji a pevněji. Tupých ran a strachu o křehké ráfky kol se však nezbavíte nehledě na zvolený režim podvozku.
Verdikt
BMW 640i Cabrio je velmi šarmantní vůz, se kterým si vychutnáte pohodové letní chvilky do posledního slunečního paprsku, a dokonce i ty chvíle, kdy bude slunce schované za mraky. Pořád se však nedokáži ubránit dojmu, že je pohon všech kol u tohoto druhu auta zbytečností. Na silnici nepřináší žádnou velkou výhodu, a to i proto, že kvůli těžkopádnému ovládání nebudete mít chuť hnát jej až na hranici přilnavosti, na zimní cestu na hory zase není příliš praktické, ať už kvůli zranitelnosti látkové střechy, tak kvůli prostoru v kufru, který zabírá.
Do značné míry je omezující také nevalný komfort podvozku ve spojení s oslabenou torzní tuhostí, což nejvíce pocítíte ve městě, na dlouhých cestách je však šestka dostatečně pohodlná a konejšivá, pokud se vyvarujete rozbitějším silnicím. Otevřené BMW řady 4 bude pravděpodobně rychlejší, zábavnější a zároveň levnější, ale rozruch, že jste na místo činu dorazili, způsobíte mnohem větší v BMW řady 6.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový šestiválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2979 |
Kompresní poměr | 10,2 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 89,6 x 84,0 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 245/35 R20 |
Pneumatiky vzadu | 275/30 R20 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 235 / 320 v 5800 - 6000 |
Točivý moment (Nm) | 450 v 1300 - 4500 |
0-100 km/h (s) | 5,4 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 11,2 / 6,5 / 8,2 |
Objem nádrže (l) | 70 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4894 |
Šířka (mm) | 1894 |
Výška (mm) | 1365 |
Rozvor náprav (mm) | 2855 |
Provozní hmotnost (kg) | 1985 |
Celková hmotnost (kg) | 2400 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | - |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | - |
Zavazadlový prostor (l) | 350 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 2 407 600 Kč (640i 320 k) |
Základní cena test. verze | 2 496 000 Kč (640i xDrive 320 k) |