autoweb.cz > BMW > BMW 6 > BMW 640d xDrive Coupé (2015)
BMW 640d xDrive Coupé (2015)
Dynamika 9
Chování na silnici 8
Provozní náklady 9
Praktičnost 8
X-Factor 6
Celkové hodnocení 8
Radosti
Sladění silného motoru a chytré převodovky; spotřeba paliva
Starosti
Stísněný interiér; komfort odpružení i na menších kolech; těžkopádnost
Namontovat turbodiesel do sportovně střiženého grand toureru může někomu připadat stejně nepředstavitelné jako přikusovat k ostravské klobáse marmeládovou koblihu, skutečnost je ovšem taková, že se lidstvo stále vyvíjí. Co bylo včera naprosté tabu, může být zítra zcela akceptovatelné. A stejné je to samozřejmě i ve světě automobilů.
Pokud se považujete za tradičního mnichovského zákazníka, tohle auto vás možná osobně uráží jen samotnou existencí, nic vám však nebrání v tom objednat si třeba vidlicový osmiválec spalující benzín. Jakkoliv bych se osobně také přikláněl k verzi 650i, mám pro tuhle verzi šestky pochopení. Tohle auto totiž dává víc smyslu než se na první pohled může zdát.
Interiér
Uvnitř je naftová šestka stejná jako každá jiná – krásně zpracovaná z ušlechtilých materiálů a střižená nadčasovým designem. Místo vpředu působí poněkud stísněně, ale je tu útulno, vzadu je ovšem navzdory vnějším rozměrům jen minimum místa pro dospělé. Čtyřčelnné rodině s menšími dětmi by však mohla šestka naprosto dostačovat, a to i díky rozměrnému kufru o objemu 460 litrů. Přesto je však evidentní, že tohle auto budou nejčastěji okupovat spíš jen dva cestující.
Kromě otáčkoměru cejchovaného jen do šesti tisíc nemáte šanci poznat, že sedíte v něčem neobvyklém, dokud neprobudíte motor k životu. I po nastartování však zůstane v kabině klid. Vzdáleně rozeznatelný, avšak nikterak rušivý dieselový klapot je v tomto případě paradoxně k dobru – nepravidelný tlukot šesti válců v řadě je totiž o něco výraznější, ovšem stále patřičně vytříbený. Kolikrát se do něj i zaposloucháte.
Pohon
Představovat dvakrát přeplňovaný řadový šestiválec spalující naftu by bylo nošením dříví do lesa, jelikož je to notoricky známý motor, který v jakékoliv aplikaci platí za jeden z nejlepších pod sluncem, a to nejen mezi turobodiesely. Totéž ostatně platí o osmistupňové automatické převodovce, která řadí rychle, hladce a velmi intuitivně, vždy tak, jak to chcete a očekáváte.
V případě modelu 640d se pod kapotou ustájilo 313 koní společně s 630 Nm točivého momentu, což autu uděluje dynamický potenciál lokomotivy. Výkon je v jakékoliv situaci naprosto dostačující, nehledě na to, v jaké rychlosti je převodovka zařazená nebo kde se zrovna vyskytuje ručička otáčkoměru.
Spotřeba
Stejně jako dechberoucí výkony patří k mnichovským jednotkám i obdivuhodná spotřeba paliva. Papírovým sedmi litrům se ve městě nepřiblížíte ani náznakem, nicméně této hodnoty hravě dosáhnete na delších trasách ustálenou rychlostí kolem 100 km/h. Ve městě se potom spotřeba vyšplhá na kulatých deset litrů, což je vzhledem k velikosti a hmotnosti auta v kombinaci s dynamikou, kterou dokáže kdykoliv na požádání předvést, výborné.
„Turbodiesel je silnější, úspornější a možná má i víc charizmatu než benzínový šestiválec.“
Nedokáži posoudit, zda může mít někdo s peněženkou zatíženou více než dvěma miliony starosti se spotřebou, samotná existence tohoto auta však o tom něco vypovídá. Navíc vidina toho, že nějakých tisíc kilometrů nemusíte vystupovat z auta a obtěžovat se tankováním, může být pro někoho také dostačujícím argumentem.
Ovladatelnost
Z hlediska jízdních vlastností BMW 640d xDrive nalpno dostává označení grand tourer. Grandiózní skutečně je, s délkou téměř 4,9 metru a hmotností 1,9 tuny je to pořádný cvalík. Kromě štíhlých linií karoserie se to však nesnaží nijak maskovat, a přestože se všechna čtyři kola zmůžou k velké přilnavosti, do zatáček se auto skládá neochotně a vždycky vám napoví, ať raději zvolníte.
Tomu je uzpůsobeno i lehké řízení s minimem citu, které příliš zážitků z řízení nenabídne, naopak spíš ulehčí řidiči na dlouhých cestách. Transkontinentální přesuny po rychlostních silnicích tomuto autu sedí víc než vymetání zatáček někde v kopcích. Škoda jen, že tomu není patřičně uzpůsobeno i odpružení, které i na 18″ kolech a v komfortním režimu adaptivního podovzku stále působí poněkud křečovitě.
Verdikt
Zásadní otázka, která zazněla už na začátku – může dávat velký grand tourer s naftovým motorem a pohonem všech kol smysl, nebo je jen zvráceným výmyslem moderní doby? Moje osobní přesvědčení se stále přiklání spíš k druhé možnosti, svědomí mi ovšem říká, že bezpochyby splňuje i podmínku první.
Alespoň subjektivně působí silněji než benzínový šestiválec, objektivně je úspornější a místy také osobitější. Nikoliv proto, že by měl nafťák přehršel charizmatu, ale proto, že benzíňák nemá žádné. Pokud se dokážete vzdát všech sportovních ambicí, bude pro vás BMW 640d xDrive Coupé velmi dobré gétéčko. A jelikož je to prakticky jen dvoumístné auto, dám vám tip – se stahovací střechou bude ještě lepší.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový šestiválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadly |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2993 |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 84,0 x 90,0 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 245/45 R18 |
Pneumatiky vzadu | 245/45 R18 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 230 / 313 v 4400 |
Točivý moment (Nm) | 630 v 1500 - 2500 |
0-100 km/h (s) | 5,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,9 / 5,0 / 5,7 |
Objem nádrže (l) | 70 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4894 |
Šířka (mm) | 1894 |
Výška (mm) | 1369 |
Rozvor náprav (mm) | 2855 |
Provozní hmotnost (kg) | 1870 |
Celková hmotnost (kg) | 2310 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | - |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | - |
Zavazadlový prostor (l) | 460 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 2 181 400,- Kč (640i 320 k) |
Základní cena test. verze | 2 259 400,- Kč (640d 313 k) |
Cena testovaného vozu | 2 347 800,- Kč (640d xDrive 313 k) |