autoweb.cz > BMW > BMW 6 > BMW 640d Gran Coupé xDrive (2015)
BMW 640d Gran Coupé xDrive (2015)
Dynamika 9
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 9
X-Factor 10
Celkové hodnocení 8.8
Radosti
Dynamika, spotřeba, zavazadelník, …
Starosti
Malichernosti, třeba náchylnost bílých koberečků k zašpinění
Téma nových, nebo spíše „nových“ modelových řad u BMW (a samozřejmě i konkurence) je už tak otřepané, že o něm snad ani nemá cenu hovořit a pokud vás přístup automobilky ke křížení druhů zavánějícím stylem genetiky dr. Moreau uráží, tento text není určen vám a kupte si nějakou dobře vybavenou verzi BMW řady 5. Nicméně otočit se k BMW 6 GC zády by byla chyba, je to totiž dobré, velmi dobré auto. Celé se „to“ jmenuje BMW 640d Gran Coupé xDrive a vážně si nejsem jistý, jestli jsem v označení neudělal chybu – přiznávám, že se v tom, jak BMW dělá z velkých sedanů kupé, z těch pak zase sedany či liftbaky a pracuje u toho s názvy, trochu ztrácím, ale o to až tak nejde. Toto je tedy řada 6 se dvěma páry dveří, dvojmo přeplňovaným naftovým šestiválcem a pohonem všech kol.
Jak auto vypadá? Tradičně říkáme, že vzhled je subjektivní, ale v této barvě, tak jak vidíte na fotkách, vypadá BMW dobře, to lze snad uznat v širším, obecnějším ohledu. Velká kola, splývavá karoserie… Ano, elegance autu nechybí. A nechybí ani praktické aspekty, které podléhají vnějším tvarům, ale nutně zasahují do interiéru.
Interiér
Řeč je o zavazadlovém prostoru. Ten by mohl jeden u auta tohoto typu čekat spíše symbolický, ale není tomu tak. Kufr má kapacitu 460 litrů a je příjemně hluboký. Na výšku sice neodvezete pračku nebo lednici (pokus o vtip, samozřejmě), ale běžná zavazadla, tašky, kufry a tak dále, transportujete s přehledem. Anebo lyže – nedalo mi vyzkoušet, jak by se s tímto BMW jelo třeba na hory (je tady pohon všech kol, tak uvažuji o celoročním provozu) a do otvoru v opěrce zadních sedaček se s přehledem vejdou dvoje lyže vedle sebe, předpokládám, že rodina se dvěma dětmi by transport do oblíbeného lyžařského střediska hravě zvládla. A takový detail – otvor pro dlouhá zavazadla je prostě „jen“ otvor, ničím neohraničený, konkurence někdy nasazuje na „díru“ pytel, který lyžemi vytlačíte do kabiny. Ano, máte tak lyže v kabině rovnou zabalené, ale ne, nechci už nikdy zažít tu bezmoc, když jsem se snažil ten pytel složit a nacpat zpátky pod víko opěrky.
Ke kabině více zeširoka – už dlouho se mi nestalo, abych v kokpitu auta za „dva miliony plus“ narazil na dobré materiály. Je to tak, u konkurence, u které bych to nečekal, jsem levně vypadající plasty či textilie nekvitoval, spíše jsem byl nemile zaskočen. U BMW 6 vše, co se tvářilo honosně a robustně, také tak působilo na dotek. Kov, kůže, a když plast, tak pevný, tvrdý, bez prohybu a rezonance. Interiér „našeho“ auta byl v nádherné světlé kůži a na zemi byly světlé koberečky. Když znovu zmíním pohon všech kol jako doplněk, se kterým bych se nebál vyrazit do sněhu (myšleno na hory), tak bych se obával o čistotu a vzhled koberců – ač nerad jsem je zašpinil, a to jsem jezdil za pěkného, suchého podzimního počasí, bez břečky, bahna a špinavého sněhu. To jen na okraj, možná řeším malichernosti a zákazníci a majitelé vozu tohoto typu a ceny toto neřeší a koberce průběžně kupují nové, čisté.
Kabina ještě jednou, tentokrát mám na mysli sedačky. Pohodlné, dobře vedoucí, vyhřívané, elektricky nastavitelné. Těžko si na co stěžovat, místa jsem měl za volantem dostatek a stejně svobodný pocit jsem zažil, když jsem zkusmo přesedl na zadní sezení. Vůz je čtyřmístný, zadní sesle je rozdělena uprostřed opěradlem na dvě pohodlná křesílka s dostatečným místem pro nohy. O výbavě mluvit nehodlám, tak jako je u testovacích aut obvyklé, tento automobil byl vybaven snad vším ,co BMW aktuálně nabízí, takže je to téma spíše finanční než jakékoli jiné. Abych nezapomněl, v rámci výbavy jsem zaregistroval doplňky z M paketu- vypadaly dobře, jistě, k životu bych je asi nepotřeboval. I když, ehm, vážně vypadaly moc dobře, takže… No nic, ještě že nemusím řešit podobné „problémy,“ jak utratit pár desítek/set tisíc navíc.
Pohon
O pohon se stará dvojmo přeplňovaný řadový šestiválec a zde bych vás mohl s klidem odkázat na některý ze starších testů „BMW 40d“ anebo přímo recenzi kolegy Kottáse, který jezdil šestkou-kupé. Nicméně si neodpustím zmínit, že tenhle motor má svůj styl, své charisma a i když diesel obvykle platí za ten „špinavý, užitkový a praktický agregát“ spíše než motor, na který by člověk vzpomínal třeba jako na desetiválec z předchozí M5, tak 40d je unikátní svým zátahem, zvukovým projevem, spotřebou. Síla 313 koní jde na všechna čtyři kola, točivý moment 630 Nm vás zamáčkne do sedačky kdykoli přišlápnete hrubě plynový pedál a k tomu zní poměrně sytý a charismatický barytonový klokot. Ano, je to diesel a ano, mně se líbí. Jezdit s autem rychle je velmi snadné, opojné, může se přihodit, že překročíte povolené limity, aniž o tom budete vědět, protože pokud akcelerujete zvolna, auto nabírá tempo, ovšem motor nedává najevo žádné velké úsilí, osmistupňová převodovka řadí hladce a kultivovaně, to vše s pečlivým odhlučněním způsobí to, že o tom, že jedete 180 km/h, vlastně ani nevíte.
Spotřeba
Spotřeba BMW 640d je jasným důkazem, že velký motor nemusí být nutně žíznivý, jezdit pod deset litrů šlo. Přiznávám, že jsem až na výjimky, kdy jsem měřil spotřebu v rámci „běžné jízdy“ jezdil „za víc,“ protože mě prostě bavilo jezdit dynamicky a myslím, že přesně tímto způsobem budou majitelé toto auto využívat a ploužit se s ním krajem nebude nikdo. A spotřebu ať řeší někdo jiný.
Ovladatelnost
K ovladatelnosti snad jen to, že auto má sice na délku přes pět metrů, ale zpoza volantu tak nepůsobí a znám o chlup kratší auta, se kterými jsme měl větší problém v zatáčkách, při parkování, a tak podobně. Tohle je prostě „velké BMW,“ ovšem s velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Na dlouhém rozvoru je cítit tvrdý podvozek, tvrdší, o něco více než bych si přál – mluvím, o komfortním režimu, ale – překonám-li rány na výtlucích, kanálech a dírách, tak ano, podvozek je skvělý. A auto se skládá do zatáček příjemně, vlastně jsem si vzpomněl na mnoho let starý test BMW 335d, se kterým jsem se onehdy fantasticky svezl. Řazení páčkami pod volantem jsem nepoužíval, vzhledem k nastavení převodovky a točivému momentu stačí jen šlapat na plyn a auto jede jako splašené a jak už jsem zmínil, s výjimkou cíleného svezení na silnici s dokonalým asfaltem, jsem jezdil v komfortním nastavení.
Verdikt
Cena auta začíná s tímto motorem na bratru 2,5 milionech Kč, takže pokud musíte při nákupu nového dopravního prostředku řešit omezené finance, není tento stroj (bez urážky) pro vás. Tak to bohužel je. Nicméně máte-li financování zajištěné, umí BMW 640d xDrive nabídnout velmi mnoho, ať už optikou racionálních souvislostí nebo subjektivních pocitů a emocí. Je elegantní, vizuálně atraktivní, skutečně dobře vypadá. Při splývavé karoserii disponuje dvěma páry dveří a velkým kufrem, a rodina se dvěma malými dětmi (a samozřejmě sólo řidič) převeze „cokoli.“ A „kamkoli.“ Pohon všech kol funguje tak, jak má, v zimě bych viděl limity spíše ve hmotnosti cca dvou tun a širokých pneumatikách, ale to bez možnosti vyzkoušet na sněhu nemohu komentovat. Motor je silný, charismatický, a přesto v rámci možností úsporný. To vše staví podle mého názoru BMW 640d Gran Coupé xDrive velmi vysoko na pomyslném žebříčku a kromě ryze měřitelných parametrů propůjčuje vozu neuvěřitelný, velmi silný X-faktor.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový šestiválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 2993 |
Kompresní poměr | 16,5:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 84,0 x 90,0 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 230/313 v 4400 |
Točivý moment (Nm) | 630 v 1500 - 2500 ot./min |
0-100 km/h (s) | 5,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,0-5,6 |
Objem nádrže (l) | 70 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 5007 |
Šířka (mm) | 1894 |
Výška (mm) | 1392 |
Rozvor náprav (mm) | 2968 |
Provozní hmotnost (kg) | 1945 |
Zavazadlový prostor (l) | 460 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 2 238 600 Kč |
Základní cena test. verze | 2 436 200 Kč |