autoweb.cz > BMW > BMW 5 > BMW 535d xDrive GT (2014)
BMW 535d xDrive GT (2014)
Dynamika 9
Chování na silnici 10
Provozní náklady 9
Praktičnost 8
X-Factor 6
Celkové hodnocení 8.4
RADOSTI
Vynikající motor a převodovka; prostorný a luxusní interiér
STAROSTI
Vysoká hmotnost; hluk bezrámových oken
S BMW 5 GT mám zásadní problém. Dokážu ocenit jeho nesporné jízdní kvality, ale zoufale se mi nelíbí jeho design. Jeho nakynutá záď, zvláštní proporce a monstrózní zadní světlomety. Tedy, to všechno platilo až doteď, s nedávným faceliftem jsem svůj pohled na věc musel poněkud přehodnotit.
Základní dispozice má pořád stejné, je to netradiční sedan nebo liftback, chcete-li, stojící na podvozku sedmé řady, ale s o poznání praktičtějším zavazadlovým prostorem a méně vznešeným designem. Těžkopádnou záď se podařilo odlehčit několika jemnými tahy designéra po rýsovacím prkně.
Zadní světlomety teď na sebe lépe navazují a k tomu objem zavazadelníku narostl o 60 litrů na rovných 500. Jak málo stačí k tomu, aby se auto proměnilo jako v pohádce o ošklivém káčátku. Jemných retuší se dočkal i přední nárazník, především ale musím zmínit nové světlomety, které můžou nově cestu osvětlovat za pomoci LED techniky, což byl i případ testovaného auta.
5 GT si můžete pořídit s pěticí pohonných jednotek, drobnou početní převahu mají vznětové motory, začnu ale těmi benzínovými. Tady nabídku začíná motorizace 535i, což je řadový šestiválec o objemu tří litrů s výkonem 306 koní. Labužníkům je vyhrazen agregát 550i představující přeplňovaný osmiválec o výkonu 450 koní.
Diesely. Základem je naftový čtyřválec 520d s výkonem 184 koní a 380 Nm, ale předpokládám, že když už si kupujete auto za více než milion a čtvrt, spokojíte se přinejmenším se šestiválcem. V potaz tedy přichází 530d s 258 koňmi a 560 Nm, jehož parametry stačí ke sprintu z nuly na stovku za 6,2 sekundy – adekvátní vzhledem k danému autu. To by ovšem v nabídce nesměla být motorizace s označením 535d, kterou měl pod kapotou i tento konkrétní kus.
Šestiválec se v rámci faceliftu dočkal jemného přepracování a původních 300 koní a 600 Nm se vyhouplo na 313 koní ve 4400 ot./min. a 630 Nm v 1500-2500 otáčkách. V kombinaci s pohonem všech kol xDrive umožňují tyto parametry zrychlení z nuly na sto za 5,6 sekundy, maximální rychlost je elektronicky omezena na obligátních 250 km/h.
Na auto, které o necelé dva metráky překonává dvě tuny, jsou to slušné hodnoty, neméně působivé jsou i hodnoty spotřeby. Jakkoli byste teď mohli namítnout, že s pořízením opice musíte mít i na banány, rozhodně spotřeba zákazníky zajímá i v této kategorii – jinak by na našich silnicích jezdily zážehové motorizace v hojnějších počtech, i kvůli tomu sametovému chodu 535i a 550i.
Tabulkové spotřeby 6,4 l/100 km v kombinovaném režimu jsem se sice nedočkal, nijak vzdálená by nejspíš s lehkou nohou nebyla. Zvládl jsem jezdit okolo sedmi litrů, pokud jsem jezdil adekvátně k motoru pod kapotou, ukazoval palubní počítač hodnoty okolo 10 l/100 km. A na takové spotřebě zážehová alternativa začíná zažehnutím zapalovacích svíček…
Naftový šestiválec s kódovým označením N57D30 je zkrátka excelentní kus techniky. Od nastartování má příjemný, hutný zvuk a i za studena se projevuje nerušivě. O zvýraznění jeho předností se stará standardně montovaná osmistupňová automatická převodovka, která dovede přehazovat mezi rychlostmi tak, jak si zrovna přejete.
V komfortním režimu se motor téměř výlučně převaluje jen lehce nad volnoběhem, naopak ve sportovním módu ho mozek převodovky žene do oblasti nejvyššího výkonu a s neuvěřitelnou kadencí sází jednu rychlost za druhou. Svoji práci zvládá na výbornou, takže nemá moc cenu montovat se mu do práce. Pokud tak uděláte, poslechne vás na slovo, osm rychlostí vpřed už je ale dost na to, abyste se v nich v rychlém kalupu ztratili.
Navzdory hmotnosti dovede motor s celým autem působivě cvičit a díky pohonu všech kol nemusíte mít strach, že na výjezdu bude výkonu víc, než by zadní pneumatiky snesly. A ne zrovna muší váha nevadí ani podvozku. Ten má díky adaptivním tlumičům široké pole působnosti, v režimu Comfort+ vás dovede zahrnout plavností opravdové limuzíny, naopak ve Sport+ se auto okolo vás pocitově smrskne někam na úroveň trojkového BMW a nechá se vodit zatáčkami jako by vážilo o pár set kilo méně.
Se vším tím luxusem na palubě je ale mnohem příjemnější trochu zvolnit a nechat se hýčkat. Interiér zdobí kvalitní materiály a výtečné zpracování, nedočkáte se ani ergonomických nedostatků, ty nejdůležitější funkce máte po ruce a zbytek skrývá palubní systém iDrive. Ten se s faceliftem dočkal drobné, ale docela zásadní změny – otočné kolečko má v sobě zabudovanou dotykovou plochu, takže můžete snadno napsat třeba cíl vaší cesty.
Po vzoru britského Jaguaru nahradil analogové ručičky velký displej s futuristickou grafikou, která se mění podle zvoleného módu. Ve sportovním se dostává do popředí rychlost a otáčky motoru, v eko režimu otáčkoměr vystřídal ukazatel využití výkonu podobně jako je tomu u hybridů. Grafika ale vypadá ve všech módech jako ve Star Treku, osobně bych alespoň v komfortním režimu uvítal tradičnější pojetí s jednoduchými ručičkami.
O pár řádek výš jsem zmiňoval, že 5 GT stojí na podvozku sedmé řady, což by se mělo projevit na prostoru pro cestující vzadu. A také že projevuje. Místa je tady tolik, že si BMW mohlo dovolit nastavitelná sedadla, takže se můžete natáhnout a pořád budete mít dost místa. A přesně o to tady šlo, 5 GT má být luxusnějším pojetím klasické pětky, respektive méně okázalou sedmičkou s vyšším polem působnosti.
Ojetá auta | vydáno 23. 4. 2010
Mezi oběma modely stojí 5 GT i z pohledu ceny, nejlevněji pořídíte 520d za 1 247 500 Kč, vrcholný šestiválec s pohonem všech kol stojí nejméně 1 737 500 Kč. Tam ale testovací exemplář neskončil, ale se vší tou výbavou se hravě přehoupl přes dva miliony na celkových 2 329 507 Kč. Největší položky tvořily navigační systém Professional (66 500 Kč), adaptivní LED světlomety (51 100 Kč), komfortní sedadla vpředu (58 025 Kč) nebo elektronicky stavitelné tlumiče (33 375 Kč).
Verdikt
Ať už se budete na 5 GT dívat jako na pohodlnější pětku nebo méně vznešenou a praktičtější sedmičku, budete s velkou pravděpodobností spokojeni. Přestože v Mnichově zkombinovali několik zdánlivě neslučitelných segmentů, výsledek funguje po všech stránkách skvěle.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový šestiválec |
Palivo | nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2993 |
Kompresní poměr | 16.5:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 84 x 90mm |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři xDrive |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 230 kW (313 k) v 4400 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 640 Nm v 1500 - 2500 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 5,6s |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,6 / 5,7 / 6,4 |
Objem nádrže (l) | 70 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 5004 mm |
Šířka (mm) | 1901 mm |
Výška (mm) | 1559 mm |
Rozvor náprav (mm) | 3070 mm |
Provozní hmotnost (kg) | 2145 kg |
Celková hmotnost (kg) | 2670 kg |
Zavazadlový prostor (l) | 500 l |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 247 500 Kč (520d GT) |
Základní cena test. verze | 1 737 500 Kč (535d xDrive GT) |
Cena testovaného vozu | 2 329 507 Kč |