autoweb.cz > Testy automobilů > BMW 530xd Touring M-paket
BMW 530xd Touring M-paket
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
BMW řady 5 je po všech stránkách povedené auto. A když se k tomu přidá karoserie kombi, velký a silný diesel, pohon všech kol a luxusní výbava, je na úspěch zaděláno. Nebo že by to nebylo tak jednoduché?
BMW známe jako výrobce tradičních zadokolek, ale velká skupina potenciálních zákazníků vyžaduje pohon všech kol, jelikož jim dává pocit jistoty a bezpečí. BMW proto představilo inovovaný systém xDrive, který za asistence velkého množství senzorů a čidel posílá výkon na kola s nejvyšší přilnavostí. Na papíře a v počítačové animaci to možná vypadá hezky, ale nás nejvíce zajímá, jak takový systém pracuje v reálném světě, kde nemáte čas přemýšlet ve zpomaleném záběru o tom, které kolo má zrovna nejvíce trakce.
Kontroverzní „čtyřkolka“
Když vám za několik testovacích dní nespadne ani kapka, nemáte na suchých vozovkách příliš mnoho příležitostí vyzkoušet výhody systému xDrive. A tak musíte vzít za vděk zaprášeným parkovištěm… Na povrchu se sníženou adhezí funguje pohon všech kol skvěle a auto se velmi odhodlaně drží zvolené linie. Necítíte žádné sklouznutí nebo zaváhání při přenosu výkonu. Stejně tak při prudké akceleraci z místa ani nezaznamenáte, že pod sebou máte nepřilnavý povrch.
BMW řada 5 velká fotogalerie
Pohon xDrive nicméně většina řidičů ocení pouze párkrát do roka, a to ještě v těch opravdu obtížných podmínkách. Obyčejné BMW 530d je totiž vybaveno tou nejmodernější záchrannou elektronikou, která vám i na sněhu umožní vyjet tam, kam se jiná auta nedostanou. Dnes už (většinou) neplatí, že by moderní zadokolka byla na sněhu nějak znevýhodněna.
Za běžných podmínek se zdá být pohon všech kol zbytečným. V zatáčkách dokonce okrádá BMW o jeho vyvážený a neutrální charakter a kvůli těžšímu předku a tlumení přenosu části točivého momentu do řízení vám čtyřkolka neposkytne tolik zpětné vazby.
Ve výsledku nepůsobí BMW 530xd jako typický bavorák. Běžná 530d má rozhodně lepší řízení než tento testovaný exemplář.
Dalším kontroverzním prvkem na tomto autě je příplatkový M-paket. Sportovní sedačky jsou perfektní a pohodlné, ale velká kola, spoilery a atrapa difuzoru působí na dieselovém kombíku s automatem poněkud nepatřičně. A když se k tomu přidá tvrdý „sportovní“ podvozek, omezují se tím základní vlastnosti, které má takové auto mít, tedy komfortní cestování a klidnou nenucenou jízdu. Na příplatkových 18“ kolech auto velmi výrazně drncá, což byste možná odpustili sportovnímu kupé, ale rodinnému kombíku sotva. Někteří zákazníci ale takové chování chápou jako „sportovní jízdu“ a výrobce se jen snaží přizpůsobit. Pokud patříte do jiné skupiny, určitě víc oceníte standardní nastavení podvozku u „nesportovního“ modelu.
Fenomenální motor se střídmými nároky
BMW 530xd M-paket není ale jen o drncavém podvozku. Je zejména o perfektním motoru. Třilitrový diesel patří k tomu nejlepšímu, co lze v současnosti v této kategorii pořídit. Jeho chod je velmi vyvážený a kultivovaný, turboefekt se projevuje jen minimálně a motor konstantně táhne od nějakých 1500 do 4000 ot/min. Výborná šestistupňová automatická převodovka pomáhá udržovat motor v optimálních otáčkách, řadí neznatelně a velmi intuitivně. Dělá přesně to, co po ní chcete. Podle mého názoru je to jeden z nejlepších automatů na trhu. Už jen to, že necítíte potřebu převodovce pomáhat manuálním řazením, je pro ni velká pochvala. Spotřebu při normálním ježdění udržíte okolo 9 l/100 km, ale při ustálené jízdě po dálnici nebude problém se dostat i k 7,5 l/100 km.
Interiér BMW 530xd je velmi příjemným místem k pobytu. Sedadla jsou asi nejlepším prvkem M-paketu. Perfektně drží tělo a ideální pozici za volantem, který má ale příliš tlustý věnec, si najdete velmi snadno. Všechny ovladače jsou při ruce a jejich ovládání je velmi intuitivní. Dokonce si zvyknete i na i-Drive, ale musíte být fanoušek takových technologií. Mě osobně tyhle složité systémy nesedí, ale někdo si na nich zakládá a ten bude jistě s funkcí i-Drivu spokojen, až pochopí jeho logiku. Naše auto mělo i skvěle fungující head-up displej. Prostor na zadních sedadlech a velikost kufru pětkového bavoráku jsme probírali mnohokrát, tak jen zopakujme, že je více než dostačující a naplnit ho nebude jen tak.
Verdikt
Celkově je BMW 530xd Touring velmi efektivní auto. Po silnici se pohybuje přesvědčivě a výkonu má dostatek. Pohon xDrive má ale smysl jen pro ty z vás, kteří tráví opravdu hodně velkou část zimy na horských silnicích. Všem ostatním udělá lepší službu základní BMW 530d bez celkem zbytečného M-paketu. Podvozek bude komfortní, auto nebude tolik křičet do světa a v zatáčkovitých pasážích si užijete tu pověstnou vyváženost aut s roztočenou vrtulkou na kapotě. Jestli si ale vyberete čtyřkolku i M-paket, rozhodně žádnou velkou nebo osudovou chybu neuděláte.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | BMW 530xd Touring M-paket |
---|---|
0-100 km/h (s) | 7,0 |
Motor | |
Konstrukce | řadový šestiválec |
Palivo | nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | turbodmychadlo |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2993 |
Kompresní poměr | 17:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 84 x 90 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 173 kW/235 koní v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 500 Nm v 1750 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 127 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 233 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,9/5,6/7,2 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 70 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4843 |
Šířka (mm) | 1846 |
Výška (mm) | 1491 |
Rozvor náprav (mm) | 2886 |
Provozní hmotnost (kg) | 1855 |
Celková hmotnost (kg) | 2360 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2000 |
Zavazadlový prostor (l) | 500/1650 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 295 231 |
Cena testovaného vozu | 1 774 513 |