autoweb.cz > BMW > BMW 5 > BMW 520d xDrive (2014)
BMW 520d xDrive (2014)
Dynamika 6
Chování na silnici 8
Provozní náklady 9
Praktičnost 7
X-Factor 8
Celkové hodnocení 7.6
RADOSTI
Kultivovaný a úsporný motor; Prostorná a luxusní kabina;
STAROSTI
Výkonová rezerva; Vyšší cena;
Vyvarovat se předsudkům je zhola nemožné, svůj názor na věc si často formujeme daleko předtím, než se s ní dostaneme do kontaktu. Je to nadmíru nežádoucí, ale i já jsem si svůj pohled na BMW 520d vytvořil daleko předtím, než se mi vůbec do rukou dostaly klíče. A ve svém virtuálním světě jsem ho odsoudil a zatratil.
Nešlo vůbec o to, že mu chybí atmosférický řadový šestiválec a pohon zadních kol, požadavky zákazníků se s plynoucím časem změnily a s nimi i produkce mnichovské automobilky, proti tomu nemůžu nic namítat. Můj hlavní a jediný problém pramenil ve čtyřválcovém turbodieselu o výkonu 184 koní, který ve trojce pracuje důstojným způsobem, ale v o třídu větším autě nemůže fungovat.
Nemůže? Pohotovostní hmotnost je s pohonem všech kol na palubě přes osmnáct set kilogramů, což mi k utvoření verdiktu stačilo. Realita se však od původních předpokladů poněkud liší, a moje touha smáznout BMW za to nedochůdče pod kapotou začala mít povážlivé trhliny.
Jakkoli agregát svou kultivovaností nedosahuje kvalit šestiválce, není jeho zvuk obtěžující. V motorovém prostoru se nešetřilo odhlučněním, takže dunění uslyšíte jen velmi vzdáleně, a to zejména v nižších rychlostech a zároveň vyšších otáčkách. Tomu se maximální měrou snaží vyvarovat osmistupňová automatická převodovka. A nutno dodat, že poměrně úspěšně, rychlostmi žongluje bez zaváhání a větších omylů, takže radit ji skrze pádla pod volantem postrádá většího smyslu.
Motor dokáže po stránce výkonu vyhovět v celé řadě situací, při pohybu ve městě se projevuje střízlivým apetitem okolo šesti litrů nafty na sto a více než dostatečnou dynamikou. Přirozeným prostředím mnichovského sedanu je odjakživa spíše dálnice, kde dokáže excelovat tichem, pohodlím a výkonovou.. ehm, ne, výkonovou rezervu tady nenajdete. Pětka se sice dokáže rozhýbat až na 228 km/h, ale potřebuje k tomu prostor a čas.
Pokud striktně dodržujete dané rychlostní limity a na německý autobahn vyrazíte jen zřídka, není život s naftovým čtyřválcem nijak zásadně omezující. Od prémiového sedanu bych si ale osobně představoval důstojnější akceleraci, které se ve vyšších rychlostech zkrátka nedočkáte. Má to ale i svá pozitiva, s tříčlennou posádkou a naloženým kufrem jsem dokázal projet (místy značně rozkopanou) dálnicí D1 s průměrnou spotřebou 5,2 l/100 km. Na auto s reálnou hmotností přes dvě tuny a pohonem všech kol je to vážně skvělý výsledek, šestiválec by si řekl přibližně o dva litry nafty více.
Cestou zpět mi osud škodolibě přihrál několikakilometrovou kolonu, kterou jsem se rozhodl objet po okreskách. A až tady jsem naplno poznal limity motoru, zejména pokud jde o předjíždění. Základem je předjížděcí manévr vhodně načasovat, což je věc, kterou u šestiválce není potřeba nijak urputně řešit. V jeho případě stačí jen seznámit plynový pedál s koberečkem a z auta před vámi je rázem vzdalující se tečka v zrcátku.
Jakmile už ale výkon motoru převedete na kinetickou energii, není problém ji na běžné okresce udržet. I bez sníženého M podvozku dokáže 520d velmi dobře maskovat masu hmoty, která se valí kupředu. Zatáčky zdolává se značnou dávkou neutrality, rozhodit se nechá jen ostřejšími nerovnostmi, které pneumatiky se zesílenými bočnicemi nejsou schopné absorbovat. Na osmnáctipalcových kolech je ale pětka celkově hodně pohodlná, komfortnější dokáže být snad už jedině M5, která však těží z poddajnosti klasických pneumatik a adaptivního podvozku.
Neskromná výbava na palubě testovaného auta zároveň otevřela otázku, kterou se budou mnozí kupující jistě zaobírat. Je lepší sáhnout po slabším motoru a dopřát si luxus, který umí pětková řada nabídnout, nebo se uskromnit v zaškrtávání nekonečného seznamu příplatkové výbavy ve prospěch lepšího motoru? Pohled do ceníku odhalí, že takové uvažování rozhodně není mimo mísu.
Testovaná motorizace 520d startuje na částce 1 115 400 Kč, se čtyřkolkou dostanete fakturu na nejméně 1 240 200 Kč. V našem případě nám dále dělal společnost M sportovní paket za 138 840 Kč, který krom vnějších nárazníků zatraktivnil kabinu černým stropem, sportovními sedadly potaženými Alcantarou, sportovním tříramenným volantem a pedály. Společně s další výbavou se auto v testu dostalo na cenu, na které začíná 530d xDrive.
Verdikt
BMW pro mě ještě pořád představují auta pro nadšeného řidiče, která bez zásoby výkonu ztratí část svého kouzla. Osobně bych upřednostnil lepší motor před (mnohdy zbytečnou) výbavou, nebo ještě lépe, sáhl bych po slušně vybaveném 330d. Pokud to ale máte jinak, nepochybuji, že vás 520d dokáže zaujmout. Na dlouhých cestách dokáže být skvělým společníkem, kterému z podstatných atributů žádný nechybí.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vznětový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Kompresní poměr | 16.5:1 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 245/45 R18 |
Pneumatiky vzadu | 245/45 R18 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 135 kW / 184 k v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 380 Nm v 1750 - 2750 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 8,1 s |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 228 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,3 - 4,9 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 70 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4907 |
Šířka (mm) | 1860 |
Výška (mm) | 1462 |
Rozvor náprav (mm) | 2968 |
Provozní hmotnost (kg) | 1805 |
Celková hmotnost (kg) | 2330 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 047 800 (518d) |
Základní cena test. verze | 1 240 200 (520d xDrive) |
Cena testovaného vozu | 1 406 230 Kč |