autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > BMW 5 s pohonem všech kol
BMW 5 s pohonem všech kol
BMW si s doplněním současné 5. řady o pohon všech kol dalo rok a půl načas, ale s premiérou nových modelů, naplánovanou na příští týden v Detroitu, se v tomto ohledu vyrovná dvěma zbylým značkám v německém luxusním triumvirátu.
Náhon na všechna kola je už mnoho let doménou Audi a podle zažitých tradic lze očekávat, že u sedanů BMW a Mercedesu zůstane i nadále spíše okrajovou záležitostí. Audi má na rozdíl od nich stálý rozvod se středovým diferenciálem Torsen, ale všechny tři značky zároveň mluví o svém řešení jako o tom nejlepším. BMW se konkrétně vyjadřuje tak, že výhody xDrive pocítíte pouze tehdy, pokud ho budete potřebovat.
BMW řada 5 velká fotogalerie
Systém xDrive u nových modelů sedanu i Touringu (označení BMW pro kombi) používá středovou lamelovou spojku, která při prokluzu zadních kol zapojuje do hry přední kola. I když se o tom první tiskové materiály nezmiňují, lze předpokládat, že systém za normálních okolností preferuje náhon zadních kol a přední kola k nim přidává jen v nouzi, aby zůstala klasická jízdní charakteristika BMW nedotčená. Podle oficiálních informací k tomu dochází dokonce ještě předtím, než začnou kola prokluzovat.
Stejně významnou, ne-li významnější novinkou u 5. řady je také přechod na novou generaci řadových šestiválců. Od předchozích motorů se odlišují hlavně velkou mírou použití hořčíku v bloku a víku válců, vylepšeným variabilním časováním, lehčími vačkami, elektrickým vodním čerpadlem, přepracovaným systémem mazání a jednořemenovým pohonem agregátů.
Nové motory jsou v nabídce zastoupeny dvěma variantami 2,5 litrového provedení a vrcholným třílitrem. Slabší verze 523i a má výkon 177 koní a točivý moment 230 Nm, silnější 525i a 525xi mají 218 koní a 250 Nm mezi 2750 až 4250 ot/min.
Nejvyšší šestiválcové modely 530i a 530xi má výkon 258 koní a točivý moment 300 Nm od 2500 do 4000 ot/min. Nový třílitr je nejlehčím a nejvýkonnějším motorem ve své třídě; jeho hmotnost je 125 kg.
Údaje o zrychlení zatím nejsou známé, ale nejvyšší rychlosti už ano. U 523i je nejvyšší rychlost 235 km/h, u 525i 245 km/h a nejsilnější verze je již tradičně elektronicky omezená na 250 km/h.
Vzhledem k nižší hmotnosti motoru a téměř dvěstěšedesátikoňovému výkonu nebude 530i o mnoho pomalejší než osmiválcové 545i, které zrychluje z nuly na sto za 5,8 sekundy. Verze s xDrive budou ve všech motorizacích pravděpodobně o několik desetin sekundy pozadu.
Nové verze 5. řady se na českém trhu objeví podle současných plánu v dubnu 2005.
redakce autoweb.cz