BMW 420d xDrive (2014)

Celkem "netradičně" pojaté BMW řady 3, které je vlastně řadou 4. Má Pohon všech kol, dvoje dveře a základní diesel. Jde o nelogický mix anebo naopak trefu do černého?

RADOSTI
Spotřeba, přilnavost, vzhled

STAROSTI
Větší rejd, méně citu v řízení, výkon motoru versus schopnosti podvozku

Hned ze začátku bych rád řekl, že není na místě hodnotit smysluplnost dané specifikace, zejména s ohledem na jakési tradiční pojetí nebo spíše puritánský pohled určitě skupiny konzervativních obdivovatelů značky BMW. Poslechnete-li si totiž definici „ryzí“ řady 3 z úst „typického“ příznivce značky (který ale nutně nemusí být skutečným zákazníkem, ale jen teoretickým mluvkou), půjde o BMW 3 s řadovým atmosférickým benzinovým šestiválcem, pohonem všech kol a manuálním řazení. Tohle je BMW 420d xDrive, tedy řada 3, která je ve skutečnosti tím, že nemá čtvery dveře, řadou 4, má naftový přeplňovaný čtyřválec, pohon všech kol a automatickou převodovku.


Jak jsem ale řekl, není na místě komentovat takto sestavené auto – chce-li někdo jinak koncipovaný vůz, může si koupit třeba 335i, tedy benzínový šestiválec s poháněnou zadní nápravou a benzínem v palivové nádrži. Takže tady je naftová čtyřkolka s automatem a pohonem všech kola otázkou není proč, ale jak jezdí, jak funguje. Jezdí fantasticky, to je třeba říct hned na začátku, v tom smyslu, že podvozek je výtečně naladěný a v kombinaci s pohonem všech kol je přilnavost ukázková, takže pokud potřebujete auto jisté v každém ohledu na jakémkoli povrchu a za jakéhokoli počasí, tahle trojka, tedy ehm, čtyřka, vám bude sedět. Pohon všech kol sebou nese omezený cit v řízení, ve volantu jsem toho cítil pramálo a za jízdy jsem se musel orientovat podle jiných indicií.

Také jsem evidoval větší rejd, na což jsem logicky narážel při parkování nebo při pomalém průjezdu ostřejšími zatáčkami. Naopak při svižnějších průjezdech se dalo auto zhoupnout do zatáčky, až utrhnout, a fungovalo s nadšením čtyřkolky, které má ráda jízdu bokem. S tím samozřejmě nekoresponduje pohonná jednotka, naftový čtyřválec má výkon 184 koní a není to samozřejmě žádný explozivní materiál cizelovaný v rally, ale naopak, úsporný diesel, se kterým máte polykat kilometry s co nejnižší spotřebou.

Ta je podle tabulek někde nad čtyřmi litry, já jsem jezdil za nějakých šest, sedm litrů a vzhledem k vyššímu průměrnému tempu jsem s apetitem auta spokojený. Automatická převodovka zajišťuje, že je v každé chvíli dost točivého momentu, takže můžete jet vcelku svižně, ale při prudkém sešlápnutí plynu jsem prostě cítil, že pracuji se základním stavebním kamenem palety motorů – auto se slušně rozjelo, ale o kopanci do ledvin nebo nějakém dramatickém sprintu mluvit nemohu. Na stovku zrychlí toto auto za 7,3 sekundy.

Tak tedy ještě jednou a trochu jiným pohledem. Na běžné jezdění a dálniční cestování má 420d xDrive dost síly, o tom žádná, pomalí na silnici nebudete, ale vzhledem k tomu, jak moc schopný má tohle auto podvozek a pohon všech kol je cítit, že základní diesel by mohl být potentnější, respektive že takto jízdně schopné auto by mně osobně dávalo smysl se silnějším motorem o výkonu nad dvěma sty koní. Takhle jsem mohl jezdit na limitech, ovšem ne podvozku, ale motoru. Ovšem musím se vrátit na začátek, tedy tam, kde jsem se dotkl smyslu takto naspecifikovaného auta. Přeskočím to, že má slušnou výbavu, kterou si můžete navolit tak, jak chcete a že meze se v rámci příplatků téměř nekladou, že materiály jsou fajn, prostě typické moderní BMW.

A zamyslím se nad tím, kdo by takové auto mohl potřebovat. Ve verzi kupé někdo, kdo jezdí sám, rozumějte bez rodiny? Musím říct, že já jsem s rodinou tímto autem jezdil, dali jsme si výlet napříč republikou a nestrádali jsme jak dospělí vpředu, tak dítě na zadních sedadlech a do kufru jsme naložili tři velké sportovní tašky s víkendovou výbavou. Předpokládám ale, že s potřebou praktičnosti zájemce koupí spíše sedan nebo kombi. Takže požadavek na charisma a styl? To BMW řady 4 splňuje, kupé vypadá skvěle, reprezentativně, možná dráž než jeden milion korun, který stojů v základu. Pohon všech kol pracuje také tak, jak lze očekávat, takže opět jednička, stejně tak za grip. A motor má dost síly na běžné ježdění a umí se odměnit velmi slušnou spotřebou, jezdíte-li klidně.

Verdikt
Chcete-li se s BMW bavit, nutně budete potřebovat silnější agregát pod kapotou, 20d není typickým představitelem „adrenalinové“ nabídky. Kupé zase naopak inklinuje ke stylu spíše než k racionálnímu využití jako (rodinné) taxi. Nicméně takto poskládané auto vypadá skvěle, umí se vyrovnat s horskými cestami pokrytými hlubokým sněhem a nabízí ekonomickou klidnou jízdu s nízkou spotřebou. Nevím, do jaké míry jsou tady zájemci o automobil kombinující maximální stylovost, značný grip a úspornou jízdu – ovšem zákazník, který má takto nastavené potřeby, bude v případě BMW 420d xDrive jistě spokojen.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1995
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)135/184 v 4000
Točivý moment (Nm)380 v 1750 - 2750
0-100 km/h (s)7,3
Nejvyšší rychlost (km/h)229
Spotřeba paliva (l/100 km)4,8
Objem nádrže (l)57
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4638
Šířka (mm)1825
Výška (mm)1377
Rozvor náprav (mm)2810
Provozní hmotnost (kg)1540
Zavazadlový prostor (l)445
Ceny
Základní cena modelu977 600 Kč
Základní cena test. verze1 102 400 Kč
17.6.2014 7:21

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist