autoweb.cz > BMW > BMW 3 > BMW 330i Sedan: Od šesti ke čtyřem
BMW 330i Sedan: Od šesti ke čtyřem
Dynamika 8
Chování na silnici 10
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8.4
Radosti
- Silný a úsporný motor s dokonalým automatem
- Perfektní ovladatelnost a slušný komfort
- Nový iDrive vypadá hezky a časem i logičtěji
Starosti
- Umělý zvuk z reproduktorů nejde zcela vypnout
- Spotřeba je slušná, ale srovnatelná s většími motory
- Podladěný šestiválec by označení slušel víc
Jestli máte z nového číslování motorizací zamotanou hlavu, pak vězte, že BMW 330i už neskrývá pod kapotou atmosférický šestiválec. Zastřená melodie šesti válců v řadě nám bude chybět, svět se ale točí dál a BMW naštěstí zcela nezanevřelo na svůj tradiční obchodní artikl. Musíte však sáhnout po jediném vrcholném šestiválci 340i, případně rovnou po M3. Máme proč truchlit, nebo je nová „třistatřicítka“ s foukaným dvoulitrovým čtyřválcem adekvátní náhradou?
Interiér
Přestože jsem ve trojce seděl nedávno, opět se nemohu nerozplývat nad dokonalou řidičskou pozicí a palubní deskou, která vás útulně obklopí. Všechno je přehledné a logicky uspořádané a nové rozvržení systému iDrive mi už pomalu přechází do krve. Místo trochu kluzkých kožených křesel tu jsou moje oblíbené semišovo-látkové sedačky, které co do funkce a jemnosti na omak jen těžko něco překoná. Vzadu je navzdory lidovým pověrám dost místa a kufr spolyká také slušných 480 litrů nákladu, takže uvnitř jen těžko hledat nějaké zásadní chyby.
Pohon
Dvoulitrový čtyřválec je velmi dobrý motor. Turbodmychadlo z něj dostane 252 koní a 350 Nm, to jsou víc než slušné hodnoty, které v praxi naprosto dostačují při jakékoliv situaci. Může se pochlubit i relativně živou náturou a chutí jemně stoupat do otáček. Perfektně si rozumí s dokonalým osmistupňovým automatem. Jenže vás nechá emocionálně na bodu mrazu. Jisté drama se snaží navodit umělým zvukem, brzy však poznáte, že je to jen změť jedniček a nul z reproduktorů, nikoliv proud vzduchu syčící dutinami sání.
Umělého zvuku se navíc nikdy nezbavíte úplně. Škoda, přitom uvnitř je motor dokonale odhlučněný a naopak zvenku zní čtyřválec od výfuku krásně – hezky prská, zvuku nechybí hloubka ani intenzita. Ve výsledku se vás ale zhostí pocit falešnosti. Augmentace ňader je také papírově lepší, ale ve skutečnosti to není ono. Tím chci jen říct, že klidně podladěná verze přeplňovaného šestiválce by BMW 330i prostě slušela mnohem víc.
Spotřeba
Můžete namítnout, že nižší spotřeba paliva je tím nejsilnějším argumentem, který přebije nepřítomnost šestiválcového motoru pod kapotou, jenže narážíme na menší zádrhel. Při dnes zcela bezpečných a příjemných 160 km/h, které policie celkem toleruje a na Autobahnu je standardem, v tom létáte za deset litrů.
Víte, za kolik jsem jel stejným tempem v 340i a dokonce i M3? Za úplně stejných deset litrů. Jistě, ve městě budete jezdit za méně, do hezkých 8,5 l/100 km, šestiválce si vezmou minimálně deset až jedenáct, a mimo město klidně i za sedm, šestiválce na tom zase budou hůře. Přesto se nemohu zbavit pocitu, že se nám ten downsizing nějak rozbil a nefunguje tak, jak by měl…
Ovladatelnost
BMW 330i je typický trojkový bavorák – dokonale vyvážený stroj s hravým podvozkem, který vás očaruje nenapodobitelným kouzlem klasické koncepce. Tuhle vlastnost trojce prostě nikdo neodpáře, snad až pohon přední nápravy. Do té doby, doufám, nastane konec světa, protože upřímně, žádný manažerský sedan střední třídy se takhle hezky neovládá. Řízení sice není zrovna nějak zvlášť upovídané, ale nechybí mu přesnost a vyvážení, takže se přední náprava hezky směřuje zatáčkami.
Jak dobře znáte automobilovou hantýrku?
Kvízy | vydáno 19. 1. 2017
Zadek pak jenom usměrňujete plynem. Přejete si lehký powerslide na výjezdu? Klidně si ho střihnete. Na mokrém povrchu pak klidně můžete driftovat až do rána, i když samosvorný diferenciál trochu chybí a pomohl by větší čitelnosti. Aha, víc než krájet zatáčky chcete ukrajovat dlouhé kilometry na dálnici? Žádný problém, komfort je naprosto v pořádku.
Verdikt
Objektivním pohledem je BMW 330i velmi dobré auto. Vypadá atraktivně (v téhle bledě modré trochu jako em-trojka), uvnitř je kvalitní, útulné i prostorné zároveň a jako bonus se řídí nenapodobitelným způsobem, přitom zůstává relativně pohodlné. Motor má sílu i střídmý apetit a převodovka je jedním slovem geniální. Tak kde je háček? Vlastně nikde, hledáte-li sedan střední třídy, který působí reprezentativně a hezky se řídí. Pak jste na správné adrese.
Pokud ovšem vyžadujete něco navíc, duši, charisma, osobnost, zkrátka vedle všech objektivních kvalit i tradiční pečeť BMW řady 3, budete vás mrzet, že tohle auto nedostalo alespoň nějakou formu slabšího benzínového šestiválce.
Přitom u turbodieselů máte na výběr ze dvou výkonových variant, tak proč by to nešlo u benzínů? Nerad bych zněl jako zatrpklý remcal a nostalgický pamětník starých časů, jenom by si to prostě tohle auto opravdu zasloužilo! Protože je tak dobré…
Deset aut, která vypadají jako velikonoční kraslice
Autonovinky | vydáno 6. 4. 2015
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzin |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Kompresní poměr | 10,2 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 82,0 x 94,6 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | zadní |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 225/45 R18 |
Pneumatiky vzadu | 225/45 R18 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 185 / 252 v 5200 |
Točivý moment (Nm) | 350 v 1450 - 4800 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 161 |
0-100 km/h (s) | 5,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,0 / 4,7 / 5,5 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4633 |
Šířka (mm) | 1811 |
Výška (mm) | 1429 |
Rozvor náprav (mm) | 2810 |
Provozní hmotnost (kg) | 1570 |
Celková hmotnost (kg) | 2055 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | neuvedeno |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | neuvedeno |
Zavazadlový prostor (l) | 480 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 832 000,- (318i man. 136 k) |
Základní cena test. verze | 1 059 500,- (330i man. 252 k) |
Cena testovaného vozu | 1 116 908,- (330i aut. 252 k) |