BMW 320i

Úvodní šestiválec má všechny přednosti, které od něj očekáváte, ale zázraky po něm nemůžete chtít.

Řadový šestiválec v 320i má přes označení na zádi objem 2,2 litru a objevuje se i v dalších provedeních trojkové řady a také v Z4. Z pohledu nabídky různých motorů je zajímavý hlavně tím, že jde o startovní šestiválec se vším, co to v porovnání s menšími čtyřválci znamená. Má jiný zvuk, lépe jede a každý, kdo ho má právě na povel, si může říkat, že je to typově motor, který se k BMW historicky nejvíce hodí.

 Různých šestiválců je na světě nepřeberně, ale těch řadových už moc není a pokud už má nějaké auto šestiválec, je většinou vidlicový. Rozdíl mezi nimi poznáte i po sluchu a v případě BMW i podle toho, že v celém rozsahu otáček se motor ani nezachvěje. Rychle se vytáčí, od čtyř tisíc má slušnou sílu a za všech okolností má příjemný tón, i když mu schází dravost předváděná většími obsahy, například u třílitru 330i.

BMW řada 3 velká fotogalerie

BMW řada 3 fotogalerie

Pro každodenní ježdění je velmi příjemný, už i proto, že pětistupňová převodovka řadí lépe než třeba v 320d. Na jedničku a dvojku nemá tak nekompromisní nároky na přesné sladění pohybu řadicí páky a načasování s vypouštěním spojky. Má jen pět stupňů, i když turbodiesely jich mají šest, ale snad vám to bude méně vadit, když si uvědomíte, že stejně je na tom i třílitr. Šestistupňové převodovky budou ve všech modelech až od příštího roku s nástupem nové generace.

 Na fotkách je jasně vidět, že testované auto není řadová 320i, nýbrž verze s M sadou, která s dalšími doplňky posunuje její cenu za 1,1 milionu korun. Zahrnuje jak úpravu exteriéru ve stylu M3, tak i podobně naladěný interiér, ve kterém vás na první pohled uhodí do očí sportovní sedačky s alcantarou a znaky M na obvyklých místech. Rozhodování mezi touto výbavou a například sériovou 330d za stejnou cenu nebo 325i za ještě nižší cenu je ryze subjektivní, ale osmdesátitisícový rozdíl v základních cenách mezi 320i a 325i je tak malý, že kdybyste oželeli několik položek u testovaného auta, mohli byste mít vyšší model.

 Vynikající ukázkou toho, že méně občas znamená více, jsou příplatková osmnáctipalcová kola na testované verzi. Nízké široké pneumatiky s rozměry napodobujícími M3 ladí s černým lakem a sportovními plasty velmi pěkně, ale pro jízdní zážitky paradoxně nevěstí skoro nic dobrého. Vedle vzhledu je jejich jediným a také největším plusem vysoká přilnavost, a to jak v zatáčkách, tak při rozjezdu i brzdění.

Asi si říkáte, že na tom není vůbec nic špatného, ale za volantem rychle přijdete na to, že pneumatiky, jež si továrna oficiálně dovolí kombinovat teprve s výkonem 343 koní, jsou na úvodní šestiválec 2,2 l se 170 koňmi opravdu moc velké. Když k tomu připočtete téměř patnáctisetkilogramovou hmotnost, vyjde vám, že v zábavě za volantem najdete limity celkem snadno.

Je to zářný příklad toho, že velké pneumatiky si může dovolit jen motor, který je s nimi schopen něco předvést. V tomto případě máte za všech okolností opravdu hmatatelný pocit, že byste si více užili třeba i na klasických sériových šestnáctkách. Takhle si musíte počkat až na déšť, než se dočkáte například toho, že můžete v zatáčkách dávkovat přetáčivost plynem, což je věc, kterou každý od BMW jaksi očekává a se kterou si ho koneckonců i skoro každý majitel kupuje. Mokrá silnice přidává každému autu na hnaných kolech o takových 50 koní navíc. 330i jich má 231, takže jsme u toho.

 V ostatních směrech je 320i klasické moderní BMW. Příjemně se ovládá, okamžitě reaguje na pohyby volantu a za všech okolností se chová sebejistě. Solidně brzdí, ale vzhledem k výkonu motoru je lepší to z bržděním nepřehánět, protože ztracenou rychlost pak nabíráte delší dobu, obzvláště ve stoupání.

V rovinatém prostředí se můžete spolehnout na vysokou přilnavost a brzdy používat s menším důrazem, ale na druhou stranu v tomto případě opět platí, že právě kvůli velkým pneumatikám to tím končí, přestože by se na BMW slušelo pokračovat o tom, jak můžete případnou nedotáčivost přebíjet vybočením zadních kol. Možná jen zlomkově na vytočenou dvojku při výjezdu z ostrých zatáček, ale jinak ne, alespoň ne na suchu.

 320i je více příjemné než sportovní auto a jestli o něm budete uvažovat, dlužíte si povinné svezení v 325i, které není o moc dražší, ale jehož výkon 192 koní dělá v rozdílech mezi nimi divy.

Nakonec vám dojde to podstatné – že 320i je tu pro každého, kdo opravdu nemá rád diesely a v nabídce BMW hledá (a také správně očekává) výkonovou a jízdní alternativu k tolik populární 320d.

Marek Nastoupil

15.11.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist