BMW 320d xDrive: Vpředu party, vzadu byznys (první jízdní dojmy)

Svezli jsme se novou generací oblíbeného BMW řady 3 a musíme uznat, že i nejvíce mainstreamová varianta má hodně co nabídnout.

Už od roku 1975 je řada 3 jedním z nejdůležitějších modelů nabídky BMW. Celkem šest generací se podílelo na tom, aby se z trojky stal světově nejprodávanější model značky. Nyní na trh přichází již generace sedmá (interně označovaná G20), která má za úkol posunout průběžnou evoluci na další úroveň. Kromě toho, že je zase o něco větší a propracovanější, přináší do nabídky řady 3 velké množství moderních technologií.

Sedmá generace úspěšné trojky se postupně začíná objevovat na našich silnicích a já jsem dostal příležitost, abych si ji poprvé vyzkoušel. Do rukou se mi dostala motorizace 320d xDrive, která byla shodou náhod nejprodávanější verzí minulé generace F30. Není pochyb o tom, že se tato motorizace opět stane nejčastější volbou zákazníků, protože jak jsem během několika hodin prvního testování zjistil, má skutečně co nabídnout. Podle oficiálních vyjádření BMW se navíc do nové trojky vrátil sportovnější charakter a už teď můžu říct, že skutečně nelhali.

Oproti minulé generaci se nejnovější trojka značně zvětšila. Je o 85 milimetrů delší, 16 milimetrů širší a pouze o 1 zanedbatelný milimetr vyšší. Co je však nejdůležitější je rozvor, který byl prodloužen o 41 milimetrů, což ocení hlavně cestující na zadních sedadlech. Při osobním setkání ale na tabulková čísla rozhodně zapomenete, protože větší rozměry dodaly trojce svalnatý a sportovní vzhled.

Znáte účes „vpředu byznys, vzadu party“? U trojky G20 to platí přesně naopak. Zatímco zadek působí čistým elegantním dojmem, předek rozhodně volá po agresivním jízdním stylu a sportovním dovádění. Návrháři se při hledání vhodného tvaru Full-LED a laserových světlometů nejspíše zašli podívat do mnichovského muzea na minulé generace, z nichž je nejvíce zaujala E46 z počátku tohoto tisíciletí. Spodní část svítilen nového auta totiž odkazuje na ikonické vlnky této generace.

Ale dost kochání se, protože je nejvyšší čas otevřít dveře a poznat novou trojku uvnitř a rovnou se i svézt. Uvnitř je to prostě bavorák, o tom není pochyb. Prostorný interiér je krásný i na tisící pohled a nutí mě zavzpomínat si na starší BMW, kde byla palubní deska natočená směrem k řidiči, jelikož se to koná i tady. Ačkoliv se mi líbí koňakové kožené čalounění, rozporuplným dojmem na mne působí hliníkové obložení Tetragon, jehož struktura by mohla vypadat lépe.

Přestože se v současnosti setkáváme s mnoha vyjádřeními o sportovnosti, BMW není z těch značek, které následně zklamou. Už při volbě ideální řidičské pozice zjišťuji, že nastavení volantu a sedadla dovoluje mou oblíbenou kombinaci krátké ruce – dlouhé nohy. Startovací tlačítko se nově nachází na středové konzole vedle voliče převodovky, takže nezbývá než jej stisknout a zjistit, jak to je s tím slibovaným sportovním charakterem.

Dvoulitrový vznětový čtyřválec s technologií dvojitého přeplňování TwinPower Turbo o výkonu 190 koní a točivém momentu 400 newtonmetrů je nejen dostatečně silný pro běžné každodenní ježdění, ale i pro dynamickou jízdu po slapských okreskách, kde mám příležitost si novou 320d vyzkoušet. Díky zvolenému způsobu přeplňování umí poskytnout nejvyšší točivý moment v rozsahu 1 750 – 2 500 otáček, takže při rychlé jízdě není potřeba motor příliš točit.

Při jízdě po dálnici musím navíc ocenit, že se auto snaží se svým točivým momentem skutečně pracovat a osmistupňová automatická převodovka po sešlápnutí plynu při dynamickém zrychlení okamžitě nepodřazuje, ale dává motoru prostor vydat ze sebe to nejlepší. O převodovce jako takové není pochyb, protože osmistupňový automat s hydrodynamickým měničem od ZF je prostě to nejlepší, co můžete v současnosti mít. Řadí okamžitě, hladce a má tak dobré zpřevodování a nastavení, že motor zbytečně nepodtáčí.

Samostatnou kapitolou nového BMW řady 3 je přepracovaný adaptivní podvozek s hydraulickým uložením, který je jedním slovem skvělý. Při jízdě po městě je pohodlný, bez problému tlumí a nepřenáší rázy do interiéru, a jakmile s trojkou vyrazíte na technické okresky, budete jí milovat. S kombinací ideálního rozložení hmotnosti 50:50, poddajného podvozku a přesného tuhého variabilního řízení se schopností přenášet zpětnou vazbu okamžitě zjišťuji, že tiskové zprávy nelhaly. BMW konečně udělalo trojku, která je řidičsky zábavná i v naprosto běžné motorizaci.

Sedan s pohonem všech kol xDrive je při rychlé jízdě stabilní a když už je průjezd zatáčkou více než rychlý, neutrální chování plynule přechází do snadno čitelné nedotáčivosti. Jako záchrana před velkým malérem při rozdovádění se slouží silné brzdy s lineárním nástupem síly, která se snadno dávkuje.

Nejnovější generace oblíbené řady 3 je po delší době novým obyčejnějším autem od BMW, které mi dělá opravdovou radost. Zvláště motorizace 320d xDrive je vhodná pro běžné ježdění, jež zpříjemňuje i geniální odhlučnění interiéru. Inženýři mnichovské značky použili speciální izolační zasklení čelního okna a předních bočních oken, které výrazně eliminuje aerodynamický hluk, díky čemuž je jízda úžasně tichá i ve vyšších rychlostech. A když dojde na sportovní svezení po okreskách, trojka vážně nabízí to, co nám slibovali. Jsem mile překvapený, protože musím upřímně říci, že se mi tenhle sedan vážně líbí.

14.4.2019 12:00| autor: Lukáš Volšický

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist