autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > BMW 320d vs Audi A4 2.0 TDI vs Mercedes C 220 CDI
BMW 320d vs Audi A4 2.0 TDI vs Mercedes C 220 CDI
Vozy prémiového segmentu nepatří ani na trhu ojetin k nejlevnějším. V porovnání s pořizovací cenou nového auta je však pokles hodnoty opravdu značný, a tak po takovém automobilu může sáhnout daleko větší skupina motoristů. Právě proto jsme se rozhodli tři takové srovnatelné automobily najít a podrobit je našemu tradičnímu testu. Uspěli jsme v pražském autocentru Auto ESA, kde stála tři vhodná auta jen pár metrů od sebe.
Jedná se o Audi A4, BMW řady 3 a Mercedes-Benz třídy C. Všechny tři spojuje praktická karoserie kombi, pohání je moderní turbodiesel se vstřikováním typu common rail a společný mají i letopočet zapsaný v rodném listě: rok 2008. Audi A4 pohání agregát 2.0 TDI disponující výkonem 105 kW (143 koní). Podle počítadla ujeté vzdálenosti má vůz za sebou 137 000 kilometrů a autobazar mu dal cenovku s částkou 369 900 Kč. Uvádíme samozřejmě ceny platné při platbě v hotovosti.
BMW 320d má pod kapotou taktéž dvoulitrový čtyřválec. Tento motor produkuje výkon 120 kW (163 koní). Dle palubních přístrojů automobil zatím urazil 112 000 kilometrů a prodejce za něj požaduje 299 900 korun. Třetím do party je Mercedes-Benz třídy C s pohonnou jednotkou o objemu 2,1 litru a výkonu 125 kW (170 k). Tento čtyřválec nese označení 220 CDI. Přístroje automobilu ukazují 198 000 ujetých kilometrů a na cenovce prodejce uvádí částku 299 900 Kč.
Mercedes Benz třídy C fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Jak hodnotíme
Jako ve všech srovnávacích testech ojetin budeme porovnávat vybrané vozy v pěti kolech. V každé jim přidělíme známky od 1 do 3, které určují jejich pořadí (nejedná se tedy o průběžný stav, ale výsledek v každé disciplíně). Nakonec výsledky jednotlivých modelů zprůměrujeme, a tím dostaneme konečné pořadí vozidel v testu. První dvě části pojmenované „Spolehlivost“ a „Bezpečnost“ běžně posuzujeme na základě oficiálních údajů poskytnutých společnostmi TÜV a Euro NCAP. V dalších disciplínách už rozhodují o pořadí naše zkušenosti s konkrétními testovanými vozidly. Jedná se tedy o srovnání konkrétních posuzovaných aut, nikoli modelových řad obecně.Spolehlivost podle TÜV
Jako vždy tedy začínáme hodnocením spolehlivosti. Tabulky německé TÜV všechny tři vozy uvádějí, takže s porovnáním nebude problém. Již první pohled do výsledků odhalí, že všechny tři modely patří k nadprůměrně spolehlivým.
Nejhůře si stojí „trojkové“ BMW, kterému patří 44. příčka ze 127 hodnocených vozidel. Na tuto pozici vůz dosáhl při průměrném počtu závad 5,0 %, přitom průměr všech hodnocených vozidel tohoto věku je 5,9 %. Rozhodně tedy nejde o špatný výsledek, avšak na soupeře v našem srovnávacím testu to nestačí. Lépe si totiž stojí „céčko“, které figuruje na 32. místě za 4,5 % závad. Ani to ale nestačí na „á-čtyřku“, jíž najdeme na 30. pozici. Sem ji vyneslo zjištěných 4,4 % závad. Audi tedy vítězí v prvním kole našeho srovnávacího testu ojetin.
1. Audi A4, 2. Mercedes-Benz C, 3. BMW 3Bezpečnost podle Euro NCAP
Nyní je na řadě porovnání bezpečnosti na základě výsledků bariérových zkoušek společnosti Euro NCAP. Test prodělala vozidla v různých letech, podle toho, jak přicházela na trh. Hodnocení se ale v těchto období používalo stejné, takže lze bez potíží porovnávat. Audi A4 se rozjelo proti bariéře ve zkušebně Euro NCAP v roce 2008. Za ochranu posádky při nárazu získalo stejně jako jeho dnešní konkurenti maximální počet hvězdiček, tedy pět. Bylo to za 34 bodů. To je důležitý údaj, protože právě bodový zisk bude dnes zcela rozhodující.
BMW 3 prošlo bariérovou zkouškou už v roce 2005, tedy jako vůbec první z této trojice vozidel. A výsledek? Zmiňovaných pět hvězdiček z pěti možných za 35 bodů. Mnichovský vůz si tedy připsal o bod více než audi a je jasné, že poslední v této disciplíně už nebude. Avšak jak ukazují výsledky, nemůže být ani první. Mercedes-Benz C totiž v roce 2007 získal od techniků Euro NCAP 36 bodů, což jej posouvá do čela našeho hodnocení vybraných tří vozidel. Tento výsledek znamená pro mercedes také průběžné vedení v našem srovnávacím testu.
1. Mercedes-Benz C, 2. BMW 3, 3. Audi A4
Jízdní komfort
První dvě kola máme za sebou a nyní přichází čas na disciplíny, v nichž budeme hodnotit na základě zkušeností s konkrétními testovanými automobily. Pořadí tedy může ovlivnit i stav těchto vozidel či jejich částí. Na samotném jízdním komfortu se podílí jak naladění podvozku, tak prostornost a komfortní výbava. Zde se krátce zastavme, protože vozidla jsou vybavena velice dobře a na srovnatelné úrovni, až na jednu výjimku – mercedes totiž nemá navigační systém, zatímco konkurenti ano.
DOPORUČUJEME: Rolls-Royce Ghost EWB – redakční test
Výtku máme i k BMW, jehož podvozek sice netlumí nerovnosti špatně, ale rány jsou slyšet od kol poměrně značné. V tomto směru si nejlépe stojí audi, které na nás schopnostmi podvozku tlumit skutečně zapůsobilo a předčilo i mercedes. Z hlediska prostoru jsou na tom vozy srovnatelně. Tísnit se zde nebudete, ale nějaké prostorové zázraky také nečekejte. Nabídka místa na zadních sedadlech je nejslabší u „á-čtyřky“, bavorák a mercedes poskytnou o něco více prostoru v oblasti kolen.
A zavazadelníky? U kombíků tradičně výborně přístupné, v dané třídě se zcela dostačujícím objemem. Stěhovaví motoristé mohou argumentovat, že lze koupit levnější vůz s větším zavazadlovým prostorem, ale prémiové značky na nabídku místa pro zavazadla tolik nehledí. Přesto je dle našeho soudu u všech třech vozidel vyhovující. Audi A4 má zavazadelník o objemu 490 litrů v základním uspořádání a z testovaných automobilů si stojí nejlépe. Mercedes C totiž nabídne o 5 litrů méně a BMW 3 disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 460 litrů.
Klikněte: Souboj kufrů – nová Škoda Octavia Combi proti všem
Každý z vozů je zkrátka v nějakém ohledu méně zdatný než jeho dva soupeři a to naši situaci v hodnocení komfortu nijak neusnadňuje. Nakonec dáváme na první místo v tomto kole mercedes, který poskytne dobrý vnitřní prostor i velký zavazadelník a navíc jeho podvozek odvádí dobrou práci při tlumení nerovností. Druhá příčka patří audi, které má podle našeho soudu nejkomfortnější podvozek, ale i jeho soupeři nabídnou dobré cestovní pohodlí. Prostornost vzadu v oblasti kolen není taková, jako u BMW či mercedesu. Na bavoráku se nám nelíbil hlučnější podvozek. Ten je také nejtužší z testovaných aut. Zavazadelník hodnotíme jako dostatečný.
1. Mercedes-Benz C, 2. Audi A4, 3. BMW 3Za volantem
Jízda ve všech třech vozech je příjemná. Velký podíl na tom mají pohodlná sedadla a bohatá výbava. Zapomenout nesmíme ani na zpracování interiérů. V tomto směru si jasně nejlépe stojí Audi A4. Materiály použité uvnitř vozu na nás působí nejlépe. Dobrý dojem na nás udělal i mercedes, a ani BMW si nevede špatně. Avšak plasty a jejich povrchová úprava u soupeřů nám přijdou citelně lepší. O jízdních vlastnostech ale nerozhodují a ty jsou určitě ještě důležitější.
Jasně nejsportovnější a nejživější je BMW. Podvozek odvádí v zatáčkách perfektní práci a pohon zadních kol není v případě zkušeného řidiče žádným handicapem. Spíše naopak. Bavorák navíc těží z dobrého rozložení hmotnosti (všimněte si, jak je jeho motor posunut co nejvíce dozadu). Výhodou je také přesná šestistupňová manuální převodovka a opravdu živý čtyřválcový turbodiesel. Jeho výkon 120 kW je zcela vyhovující a neurazí ani náročnější motoristy. Bavorák jde za plynem nejlépe z testovaných automobilů.
Mohlo by vás zajímat: Jak na zkušební jízdu při koupi ojetiny?
Ano, přesně tak a nic na tom nemění ani papírově silnější turbodiesel 2.2 CDI v mercedesu, který disponuje 125 kilowatty. Je totiž spojen s automatickou převodovkou, která na temperamentu vozu ubírá. Podvozek zajistí dobré jízdní vlastnosti, ale na BMW to nestačí. „Cé-dé-íčku“ musíme přiznat nejtišší běh s minimem vibrací. Audi s pohonem předních kol působí na rozdíl od soupeřů v některých situacích nedotáčivě. Dvoulitrový turbodiesel nabízí 105 kW a je na udávaný výkon opravdu čilý, a nemá s vozem žádné potíže. Své zde dělá přesná šestistupňová manuální převodovka.
Přesto nám přijde z hlediska jízdy lepší mercedes i BMW, které hodnotíme jako jízdně nejzdařilejší. Stejné je i pořadí testovaných vozidel v tomto kole a nám zbývá už jen poslední disciplína.
1. BMW 3, 2. Mercedes-Benz C, 3. Audi A4Cena, výbava a stav
Všechny tři automobily na nás působily skutečně zachovale. To platí i pro mercedes, jehož počítadlo ujeté vzdálenosti ukazuje už 198 000 ujetých kilometrů. Z hlediska technického stavu nemáme k žádnému z vozů nejmenší výtky. Nejlépe vybaveným vozem je Audi A4, kterému nechybějí bixenonová světla ani navigace. Mercedes-Benz C má bixenony, avšak postrádá navigační systém. BMW 3 má jen obyčejné světlomety, avšak nabídne navigaci a osm airbagů, což je o dva více než mají konkurenti.
Audi ujelo zatím 137 000 kiloemtrů a stojí 369 900 korun. BMW má za sebou 112 000 km a přijde na 299 900 Kč. Stejně stojí také mercedes se 198 000 kilometry na počítadle ujeté vzdálenosti. Nejvýhodnější se nám zdá být BMW. Handicap v podobě chybějících xenonových světel lze řešit jejich dokoupením a zabudováním. Ani pak cena vozu s výměnou světel nedosáhne ceny testovaného audi. To řadíme na druhou pozici z důvodu lepší výbavy, než nabídne mercedes. Ten je sice levnější, ale podle dostupných údajů má více najeto.
1. BMW 3, 2. Audi A4, 3. Mercedes-Benz C
Verdikt
Audi potěšilo příjemně nastaveným podvozkem, velkým zavazadelníkem a bohatou výbavou. Přesto dnes na soupeře nestačilo. BMW s výbornými jízdními vlastnostmi bylo tvrdým soupeřem. To platí i o mercedesu, jehož nájezd 198 000 kilometrů by mu asi nikdo nehádal. Každopádně se nám tentokrát sešla velice dobrá auta ve výborném stavu. Kdo mezi nimi váhá, nemá lehkou pozici. Nakonec určitě rozhodnou detaily a osobní preference. Někdo oželí pár litrů nákladového prostoru, jiný přimhouří oko nad schopnostmi v zatáčkách.
Konečné pořadí
1. Mercedes-Benz C 220 CDI, známka 1,8
2. BMW 320d, známka 2,0
3. Audi A4 2.0 TDI, známka 2,2
Ceny dílů z druhovýroby v Kč
Zdroj: www.kvalitnidily.czNázory redaktorů
Osobně mám rád auta s pohonem zadních kol, což audi z mého výběru vyřazuje. Preferuji sportovnější jízdní vlastnosti, tedy dobré rozložení hmotnosti a schopnosti v zatáčkách, a zde jasně vyniká BMW. Nemluvě o automatické převodovce v mercedesu. Automat opravdu nemám rád. Já bych měl při výběru vozu zcela jasno.
A víte co? Já bych si koupil zase ten Mercedes právě kvůli automatu. Audi mi nesedí, je to taková předražená Octavie (aspoň tak na mě ojetý exemplář jízdně v porovnání s ostatními vozy působil) a k BMW bych chtěl jiný motor než tenhle diesel. K dieselu chci prostě automat a i když Mercedes není žádná raketa, je to příjemné pohodlné auto, které si nehraje na sportovnost. U mě to vyhrál on, i když nemá navigaci (božínku!).
Za zapůjčení vozů k testu děkujeme autocentru Auto ESA.