autoweb.cz > autosalon > Autosalon Ženeva > BMW 2 Active Tourer (2014): první sériová předokolka z Mnichova je realitou
BMW 2 Active Tourer (2014): první sériová předokolka z Mnichova je realitou
Několik posledních pár dní bylo z pohledu automobilových novinek skutečně poněkud hektických. Od pondělí jsme vás mohli seznámit s novým Audi S1 Quattro, Škodou Octavia Scout, Mercedesem S Coupe, Ferrari California T a včera k nim přibyl také Renault Twingo i únik prvních fotek Peugeotu 108. Aby toho náhodou nebylo málo, dnes v noci se k tomuto seznamu připojilo také BMW s vůbec prvním minivanem a zároveň premiérovým modelem s pohonem přední nápravy – řadou 2 Active Tourer.
Jelikož bavorská značka příchod takto koncipovaného stroje avizuje již poměrně dlouho (věřte tomu nebo ne, ale první koncept byl prezentován už na podzim 2012), patrně vás nový mnichovský model nezaskočí, přesto však představuje něco, s čím se klientela BMW až dosud nesetkala a navíc dělá slušný chaos v řadě 2 dosud zastoupené dvoudveřovým sportovním kupé. Pojďme ale popořádku…
Pětidveřový vůz je dlouhý 4342 mm a rozvor činí 2670 mm. Pro srovnání jsou to čísla velmi blízká řadě 1, která má na délku 4324 mm a nápravy jsou od sebe vzdálené 2690 mm. Protože jde o kompaktní MPV, dvojka Active Tourer je vysoká „až“ 1555 mm a abychom to měli kompletní, na šířku byste naměřili rovných 1800 mm. Mimochodem, proporce konkurenčního Mercedesu třídy B jsou velmi, velmi blízké – 4359 x 1786 x 1557 mm, plus rozvor 2699 mm.
Co bude pro fanouškovské jádro BMW nejméně pochopitelné a přijatelné, nejsou ani tak rozměry vozu, jako spíše jeho koncepce. Zatímco takové Twingo přechází na pohon zadních kol, Mnichov naopak objevuje předokolky. Tedy ona to tak docela pravda není, jelikož je Active Tourer postaven na modifikované platformě nedávno představené třetí generace Mini (a o něco později dostane stejné základy také crossover X1), každopádně o první produkční BMW s poháněnou přední nápravou se skutečně jedná.
Novinka má vpředu namontované vzpěry MacPherson kombinující ocel a hliník, vzadu pak pracuje ocelové víceprvkové zavěšení instalované v pomocném rámu a připravené o něco později pojmout také pohon všech kol xDrive ve verzích 220d a 225i.
Kostra karoserie je z velké části z vysocepevnostní oceli, zbytek pak z té běžnější. Výjimkou je akorát přední kapota vyrobená z hliníku a vážící pouze osm kilogramů. Celkově se hmotnost auta podařilo udržet na poměrně slušné úrovní – podle motorizace váží BMW 2 Active Tourer bez povinného euro-balastu (75 kg) od 1320 do 1375 kg. Docela slušné výsledky vyšly konstruktérům rovněž při měření v aerodynamickém tunelu. Nejlépe je na tom model 218i s hodnotou Cd 0,26.
Pokud jde o interiér, ten nabízí prostor pro pět cestujících a jeho variabilitu či vzhled vám nejlépe objasní obrázky ve fotogalerii. Dodat snad můžeme jen to, že se zadními sedadly – dělenými v poměru 40:20:40 – ve standardní poloze vám kufr nabídne 468 litrů pro zavazadla, zatímco po sklopení dostanete 1510 litrů a potenciálně lze v kabině převážet předměty o délce až 2,4 metru. Přístup do zadní části může zajišťovat příplatkové elektro-hydraulické otevírání víka doplněné o systém rozpoznávající impulz „nakopnutí nohou“ pod nárazníkem.
BMW nabídne na počátku pouze tři napříč uložené pohonné jednotky, dvě benzínové a jeden diesel. Základem se stane zážehový tříválec ve verzi 218i. Navzdory označení jde o přeplňovanou patnáctistovku s čtyřventilovými rozvody a přímým vstřikováním paliva. Motor má 136 koní při 4500 až 6000 otáčkách za minutu a k tomu maximálních 220 newtonmetrů dostupných už od 1250 ot./min. Ve spojení se standardním šestistupňovým manuálem se tento konkrétní Active Tourer rozjede na stovku za 9,3 sekund, zvládne 200 km/h a průměrně by měl podle NEDC žrát pouze 4,9 l/100 km. Druhou alternativou je šestistupňový automat, který zhorší akceleraci na 9,6 s, „podrží“ maximálku na dvoustovce a navýší spotřebu o 0,2 l.
Pod kapotou verze 225i se nastěhuje čtyřválcové turbo s objemem 2,0 litru, výkonem 231 koní při 4750-6000 ot./min. a točivým momentem 350 Nm při 1250 otáčkách. Zajímavé je, že pro tento motor bude k mání výlučně automat, ještě pozoruhodnější pak je, že osmistupňový. S výše uvedenými parametry to stačí na maximálních 235 km/h, stovku auto pokoří za 6,8 sekundy a norma říká, že pojede za průměrných 6,0 l.
Naftová pohonná jednotka v provedení 218d má rovněž objem dva litry, produkuje ale 150 koní při 4000 ot./min. a nejvyšší točivý moment 330 newtonmetrů od 1750 do 2250 otáček za minutu. V tomto případě budou na výběr převodovky dvě a to šestistupňový manuál a osmistupňový automat, přičemž bez ohledu na volbu majitele zvládnou obě start z místa na 100 km/h za 8,9 vteřiny, nejvyšší rychlost 205 kilometrů v hodině a identicky vyšla dokonce i spotřeba na 4,1 litru.
Na podzim plánuje BMW uvést na trh další tři motorizace, jejich parametry ale prozatím neuvádí. Jedná se o varianty 220i, 220d a 216d. Jestli později dorazí také něco ostřejšího, v tuto chvíli nevíme, nebylo by ale překvapivé, kdyby se v kombinaci se čtyřkolkou nepředstavila alespoň verze od M Performance. Pokud vám to přijde jako vtip, vězte, že již teď je pro Active Tourer připraven paket M Sport s podvozkem sníženým o 10 mm, tužším odpružením a sedmnácti, respektive osmnáctipalcovými koly.
Veřejnou premiéru před publikem si BMW 2 Active Tourer odbude na blížícím se mezinárodním autosalonu v Ženevě, termín začátku prodeje však momentálně známý není, stejně jako jsme nezachytili ani jednotlivé ceny.