autoweb.cz > BMW > BMW 1 > BMW 120d
BMW 120d
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 6
X-Factor 8
Celkové hodnocení 7.6
RADOSTI
Vyvážení koncepce s pohonem zadních kol; úsporný a živý motor
STAROSTI
Pneumatiky runflat kazí komfort; cena příplatků
BMW řady 1 s dieselovým dvoulitrem a trojicí dveří jsme v redakci už měli. Ani vlastně nevím, proč přistálo na parkovišti před redakcí tentokrát, ale pravděpodobně to mělo co dočinění s nějakým sportovním paketem či prvky výbavy. Já si ale na tyhle věci nepotrpím. V seznamu příplatků si totiž každý může zakroužkovat, co chce, a nemá smysl vám vnucovat, abyste si koupili tuhle barvu a místo osmnáctipalcových kol abyste raději zakroužkovali položku „anatomické sportovní sedačky“.
Mně záleží hlavně na tom, co má auto pod kapotou a jak s tím dokáže naložit. A protože BMW řady 1 znám jako vlastní boty (neboť mi benzínový protějšek 120i slouží k soukromé přepravě už více jak dva roky), byl jsem zvědavý na dieselového příbuzného.
Je to zvláštní, ale s BMW 120d jsem ještě nikdy pořádně nejel. Zkoušel jsem jen základní diesel v BMW 116d a také nejsilnější dvakrát přeplňovaný v BMW 123d, který je opravdu povedený. Docela mě tedy zajímalo, jak papírově silnější dieselová motorizace působí proti sice slabšímu, ale objektivně živějšímu benzínovému dvoulitru.Ach ty gumy…
První věc, která mě na BMW 120d zarazila, byl jízdní komfort. Na svém autě jsem si nechal 16“ runflaty vyměnit za obyčejné pneumatiky a pravděpodobně jsem si na to zvykl již tolik, že mi testovací auto na dojezdových 17“ kolech připadalo stejně komfortní jako rozklepaný žebřiňák. Člověk se s tím smíří, ale po přesednutí je to skutečně šok. Takže moje rada zní: máte-li BMW řady 1, vyměňte runflaty za obyčejné gumy. Ten rozdíl za to vážně stojí.
BMW řada 1 velká fotogalerie
Co jedničkové BMW povyšuje nad ostatní hatchbacky? Bezesporu zvolená koncepce pohonu. Zadokolku totiž v téhle kategorii jinde nedostanete. Můžete namítat, že je to přežitek a že Volkswagen Golf GTD umí to samé. Ne, neumí. A teď nemám na mysli nějaké záměrné překonávání trakce. Mluvím o vyvážení koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol, kterému se prostě předokolka vyrovnat nemůže. I když dáte autu s pohonem předních kol tu nejsofistikovanější přední a zadní nápravu, nikdy si nebudete moci vychutnat tu jemnost, s jakou můžete auto nasměrovat do zatáčky, za jejím vrcholem přidat plyn a nechat se zadními koly vytáhnout ven. Řízení poskytuje tak akorát informací, neboť se nemusí přední kola zabývat vedle vedení auta zatáčkou ještě jeho pohonem. Obě poloviny auta tak mají jasně rozdělené kompetence v oblastech pohonu a řízení.BMW 120d v třídveřovém provedení můžete samozřejmě kritizovat za spoustu věcí. Například za již zmíněný jízdní komfort, který na dojezdových pneumatikách runflat skutečně nestojí za nic a sportovní podvozek tomu zrovna dvakrát nepomůže. Místa také není na zadních sedačkách nazbyt, i když přepravovat tu sotva budete někoho pravidelně. Kufr postačí jen na běžné nákupy, ale golfový bag se do něj vejde. Jestli však chcete stěhovat ledničku a skříň, kupte si něco většího – například BMW řady 5 Touring.
A možná vás může trochu zklamat i motor. Výkony jsou v naprostém pořádku a ke svým 177 koním se propracuje od nízkých otáček bez cukání a výrazného turboefektu. Jenže nějak se stalo, že jindy fantastický dieselový dvoulitr od BMW není už tak samozřejmě nejlepší, co se kultivovanosti a projevu týče. Konkurence urazila obrovský kus cesty a ačkoli tenhle motor stále patří na vrchol kategorie, jeho prvenství není vůbec jednoznačné. Navíc proti benzínovému motoru nepůsobí výrazně rychleji.Těžko ale budete na pohonné ústrojí jakkoli nadávat po tom, co zastavíte u čerpací stanice. I při docela svižné jízdě po okreskách si neřekne o více než 7,5 litru nafty na 100 km a dlouhá cesta klidným tempem přinese na palubním počítači čísla začínající pětkou. Ve městě vám pak pomůže se spotřebou systém stop/start, i když neustálé chcípání a naskakování dieselového motoru není zrovna věc příjemná, neboť se auto pokaždé silně otřese. To víte, diesel…BMW 120d sice jezdí za pár korun, ale to se nedá říct o ceně nového auta, o příplatkové výbavě ani nemluvě. Základní cena třídveřového BMW 120d je 756 418 korun a další položky v testovaném autě nakonec vyhnaly částku na těžko pochopitelných 913 978 korun. Dobře, Edice Sport za 94 380 korun je fajn (zejména nastavitelné anatomické sedačky), ale má to všechno smysl? Bez sportovního paketu a nesmyslně tvrdého podvozku se u tohohle auta určitě obejdete.
Verdikt
BMW 120d je příjemné auto a mezi hatchbacky s dieselovým pohonem patří k tomu nejlepšímu. Vyvážení klasické koncepce ocení především znalci a fanoušci značky, ostatním ale pravděpodobně nic neřekne. Bohužel si nejde nevšimnout až nesmyslně drahých prvků příplatkové výbavy. Jestli ale chcete nejlépe jezdící hatchback s úsporným dieselovým dvoulitrem, tohle BMW stojí v základním provedení za každou korunu.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Kompresní poměr | 16,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 84,0 x 90,0 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | zadní |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 130 / 177 v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 350 v 1750 - 3000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 122,9 |
0-100 km/h (s) | 7,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 228 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,9 / 4,1 / 4,7 |
Objem nádrže (l) | 51 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4239 |
Šířka (mm) | 1748 |
Výška (mm) | 1421 |
Rozvor náprav (mm) | 2660 |
Provozní hmotnost (kg) | 1440 |
Celková hmotnost (kg) | 1865 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 720 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1200 |
Zavazadlový prostor (l) | 330 - 1150 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 608 400 Kč |
Základní cena test. verze | 756 418 Kč |
Cena testovaného vozu | 913 978 Kč |