Bezhlavý autotýden Martina Plaštiaka

Předpisy lze porušit i na kolečkových bruslích. Bez helmy. V módě je však zdravý rozum. Ferrari šetří palivo, Porsche zase peníze. Jen Američanům opět otrnulo.

Nudný týden tentokrát oživl až v pátek. Přestože přiložené video není nové, vzniklo před víc jak týdnem, automobilový svět jej začal registrovat před pár hodinami. Jistý Sam Tuffnell – nepřemýšlejte, neznáte ho – obul úplně obyčejné brusle a jako první člověk natáčený kamerou přiměl k akci radar měřící rychlost. Rozšířil tak pestrou sbírku zařízení, na nichž lze prakticky dostat pokutu za překročení povolené rychlosti. Poslední podobný případ, pokud mě paměť neklame, se odehrál před pár lety v Německu, kde jistý inženýr v invalidním důchodu opakovaně překračoval povolenou rychlost na invalidnínm vozíku. Policie mu průkopnický stroj zabavila. V podobném smyslu je Samův výkon historicky významný, ale k rekordu má daleko. Závodníci běžně jezdí přes šedesát kilometrů v hodině (jen ne za plného provozu, v noci a bez helmy). Nejrychlejším člověkem na kolečkových bruslích zůstává Dirk Auer, který se nechal v Nardu roztáhnout za Porsche 911 GT2 na 307 kilometrů za hodinu.

O nic rozumněji nevypadá comeback značky Gemballa. Nové Tornado, upravené Porsche Cayenne, nijak nevybočuje ze standardů německého úpravce. Gemballa je zpět a vůbec se nezměnila. Její auta se budou i dál líbit těm, kterým se líbila dosud. Může a nemusí to být dobře. Auto se představilo na Top Marques Monaco a nevíme o něm víc než ukazují fotografie. Návštěvníci měli teoreticky dostat možnost svézt se, jenže Tornado nakonec na uzavřený kus silnice u monacké mariny nevyrazilo. Ne že by mělo bývalé Porsche problémy se spolehlivostí. Dřív než se kdokoli svezl, koupil extravagantní SUV nejmenovaný arabský šejk – prý šestnáct vteřin po zahájení Top Marques.Zatím nevíme jak si povede nový dokumentární film o Ayrtonu Sennovi, ale někdo od filmu si je jeho úspěchem dost jistý. Podle zákulisních klepů se totiž rodí další podobný projekt, tentokrát kolem velmi živého a v některých kruzích neoblíbeného Nikiho Laudy. Možná nejošklivější jezdec všech dob byl zároveň jedním z nejlepších a do společnosti mužů jako Senna jistě patří. Lauda vyhrál tři tiuly mistra světa. Film se ovšem údajně soustředí na sezónu 1976, kterou rakouský pilot těsně prohrál po několika kontroverzích a velké nehodě. Niki Lauda tehdy na starém Nürburgringu téměř uhořel a utrpěl těžké popáleniny po celém těle, přesto vynechal jen dva závody a sezónu zakončil o jediný bod za vítězným Jamesem Huntem. Takže zápletka jistě nudná nebude.

Jestliže první tři zprávy se zdravým rozumem souvisely jen okrajově, dál se bude autotýden ubírat opačným směrem. Začněme ve světovém šampionátu cestovních vozů (WTCC). Závodění na slabých strojích u nás není příliš populární, ale jinde v Evropě se těší větší přízni (umí být zajímavé). Aura zdravého rozumu s nohama na zemi, která se kolem WTCC vznáší, letos přilákala pozornost tradičně konzervativního Volva. Speciály C30 provozuje tým Polestar Racing s velkými zkušenostmi ve švédském šampionátu. Budoucnost nevypadá zle ani na světové úrovni, volva sbírala body hned v prvním závodě n belgickém Zolderu. Švédové obsadili třinácté místo v prvním závodě a sedmé ve druhém. Polestar pracuje na vylepšení motoru a doufá příště vyšplhat ještě výš.Poslední dva týdny jsam psal o Rupertu Murdochovi a Formuli 1. Jeden odstavec si neodpustím ani dnes, objevilo se totiž první tiskové prohlášení. Přestože Bernie Ecclestone má ve věci jasno – CVC Capital podle něj komerční práva na neprodá, Rupert Murdoch chce jednat. Nikam podle všeho nespěchá. Formule 1 je velké sousto dokonce i na News Corp. a mediální gigant tento týden prozradil, s kým se do projektu pustí. Murdochovým partnerem není nikdo jiný než investiční společnost Exor. Tu ovládá rodina Agnelli, které patří také Fiat a s ním Ferrari.Když už jsme v Maranellu, internetem krouží první spekulace o nástupci modelu 599. Ferrari mívá ve zvyku dělat velké změny jen každou druhou generaci – F430 bylo víceméně podobné 360, 550 Maranello po letech nahradilo 575M Maranello a podobně. Dvanáctiválcové kupé 599 se mělo stejným způsobem evolučně proměnit v nástupnický model, Italové však změnili názor. Údajně. Měli by k tomu mnoho dobrých důvodů. Svět prodělal za posledních pár let obrovské změny, benzín je drahý a tlak na snižování spotřeby silný. Jaký je v tomto směru potenciál 599 můžeme jen hádat, ale nejspíš malý. Ferrari má řadu moderních technologií a možná je bude chtít pro větší efekt zabalit do zcela nového auta.Právě naopak podle AutoBildu uvažují u Porsche. Zuffenhausen sice objíždí autosalony se supersportem 918, ale chystaná vlajková loď značky podle německých kolegů dostane podvozek příští 911. Osmiválcový motor zůstane a hybridní pohonné ústrojí bude přinejmenším příplatkovou položkou. Výkon auta by měl přesáhnout šest stovek koní. Zajímavé je označení, které má Porsche použít. Stroj ponese číslo 961. To se v minulosti objevilo na zádi závodního speciálu, odvozeného od 959, ale velký svět si jej příliš neužil. Se zrušením skupiny B zmizelo i číslo 961. V roce 2013 jej možná čeká comeback ve velkém stylu.

Světem mezitím vítězně táhne pohon všech kol. Podle analýzy Detroit Free Press bude do roku 2015 třicet procent aut prodaných v USA pohánět obě své nápravy. Ve světě, kde řidiči stále hlasitěji nadávají na vysoké ceny benzínu, je obliba drahých a žravých čtyřkolek překvapivá. Světu SUV vládnou dávno, ale nyní pronikají do stále nižších tříd. Auta jako Chrysler 300 nebo Ford Fusion si donedávna neuměl nikdo s pohonem všech kol představit. Dnes jej mívají běžně. V USA rychle roste obliba Subaru, čtyřkolky už dnes tvoří padesát procent vekerých prodejů značky Cadillac a osmdesát procent vozů Audi, prodaných za oceánem, nese nálepku Quattro.

7.5.2011 10:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist