autoweb.cz > poradna > Parkování podélné, kolmé, šikmé, ve druhé řadě, v jednosměrce. Jak je to vlastně správně?
Parkování podélné, kolmé, šikmé, ve druhé řadě, v jednosměrce. Jak je to vlastně správně?
Hodně často se setkáváme s debatami řidičů na téma parkování. Proto se na tuto problematiku podívejme komplexněji.
Stojíme vpravo
Základní pravidlo stanoví následující: Zastavit a stát je možné jen vpravo ve směru jízdy a současně co nejblíže kraje a nelze zastavit v protisměru, tj. ve Vašem směru vlevo, ledaže se jedná o jednosměrku.
Někdy se ptáte, co se stane, když zastavíte v protisměru, i když je z druhého směru např. zákaz zastavení nebo stání. Pokud zastavíte v protisměru a jakoby neminete příslušnou značku, tak sice neporušujete danou dopravní značku, ale pokuta vás stejně nemine, protože porušujete obecné pravidlo stání v protisměru. Výjimku tvoří parkování v jednosměrce, kde lze stát na obou stranách (pokud dopravní značky nestanoví jinak, tj. např. pokud na té či oné straně není zákaz stání nebo zastavení).
Stojíme podélně, šikmo, kolmo
Jak logika provozu a místa napovídá, řidiči musí svá vozidla postavit podélně, tj. rovnoběžně s okrajem silnice. Stát však lze i šikmo nebo kolmo, a to ve dvou typech případů: a) pokud tak stanoví dopravní značka (značka „Parkoviště“, u které je vyznačen jiný povolený směr stání, tj. např. šikmo nebo kolmo), nebo b) kolmo nebo šikmo lze stát i tam, kde to dopravní značky výslovně nedovolují, ovšem pouze za podmínky, že nedojde k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu; navíc se to týká jen vozidel do 3,5 t.
Známe typické příklady z každodenní praxe, kdy v zástupu podélně parkujících vozidel stojí Smart „napříč“, protože je tak malý, že se tam vejde a ani moc „nevykukuje“. Takové parkování je dovolené za podmínky, že tím není ohrožena bezpečnost a plynulost provozu, zejména možnost projet. Pokud máte takto malé auto nebo motorku, můžete parkovat i tímto způsobem a je to v souladu s pravidly.
Stojíme ve druhé řadě
V přeplněných centrech měst, kde není kde zaparkovat, se rozmohl nový sport v podobě parkování ve druhé řadě. Nechápeme bezohlednost takových řidičů, kteří tím zablokují auto stojící u chodníku a jdou pryč. Pochopit se to dá jen, pokud v autě řidič zůstane, aby umožnil vozidlům v prvé řadě odjet, ale jinak ne. Pravidla ostatně stanoví, že stát ve druhé řadě (pouze pro vozidla do 3,5 t) lze jen za podmínky, že to neohrozí bezpečnost a plynulost provozu, nebo tím řidič takto stojící neznemožní ostatním řidičům vyjet z řady vozidel.
Další články o pravidlech silničního provozu
Pro vozidla taxislužby platí speciální pravidlo, podle kterého tak smí činit obecně za podmínky, že řidič dbá potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích, což se ale velmi blíží té obecné podmínce pro všechna vozidla do 3,5 t.
Minimální šířka volného pruhu
Připomeňme, že při stání musí zůstat nejméně 6m volno (3m na každý směr jízdy), při zastavení postačí 3m na celou komunikaci, tj. pro oba směry.
S tím souvisí i fakt, jak reagovat na situaci, kdy stojíte s vozidlem tak, že 3 metry na každý směr jízdy zůstane zachován, ale po vás zaparkuje v protisměru někdo jiný, 3 metry na každou stranu zachované nejsou a policie vás viní z přestupku. V takovém případě tvrďte policii, že jste přijeli jako první a že v době vašeho příjezdu pravidla byla splněna. I kdyby totéž tvrdil ten druhý, bude úřad v důkazní nouzi, protože bez kamer nebo svědků těžko zjistí, kdo přijel první a je na policistovi, strážníkovi nebo úředníkovi, aby prokázal, že v době vašeho zastavení pravidla splněna nebyla.