autoweb.cz > poradna > Můžete na dálnici předjíždět i zprava?
Můžete na dálnici předjíždět i zprava?
V diskusi pod jedním článkem, který se týkal předjíždění na víceproudé komunikaci (zpravidla dálnici) mimo obec, zazněla od jednoho čtenáře v závěru zajímavá otázka, a to proč vlastně nenecháme předjíždět řidiče všemi pruhy a tím odpadne řada starostí týkající se „vození“ se v levém apod.
Jako nápad mne to zaujalo a v dnešním článku bych chtěl na toto téma rozproudit diskusi. Nabídnu svoje argumenty, v diskusi se mnou souhlaste nebo nesouhlaste podle libosti.
Hmm…
Když jsem se nad otázkou čtenáře, který ji položil, zamyslel, byla moje první reakce: “A proč ne?“. A abych neargumentoval jen vlastním pocitem a praktičností takového postupu, vezmu si na pomoc některé právně-systematické argumenty. Jak bylo v minulém článku uvedeno, jsou základní pravidla pro předjíždění na víceproudé komunikaci nastavena srozumitelně, přičemž mimo obec platí toto:
„Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.“
V obci platí toto: „V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu. Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit; to neplatí, užívá-li řidič levého krajního jízdního pruhu k odbočování, otáčení nebo při souběžné jízdě.“
Co praví zákon?
Jak patrno, v obci se smí jet kterýmkoliv pruhem a tedy i kterýmkoliv předjíždět (jakkoli to v podstatě zákon za předjíždění formálně nepovažuje), mimo obec se smí jet jen vpravo a předjíždět jen zleva. V zásadě se ale stavebně-technicky jedná o totožné komunikace; rozdíl je jen v tom, že některé komunikace jsou formálně v obci a jiné ne.
Pokud si budeme klást otázku, proč asi zákonodárce zvolil dva odlišné přístupy u týchž situací, patrně dospějeme k závěru, že důvodem větší přísnosti mimo obec je požadavek na větší předvídatelnost jednání jednotlivých účastníků s ohledem na vyšší rychlost, kterou se pohybují a tedy s ohledem na větší míru rizika při střetu.
Jenže tento závěr při bližším pohledu nutně neobstojí. Předpokládá totiž to, že rychlost vozidel v obou případech musí být rozdílná, ale při pohledu do pravidel tomu tak být vždy být nemusí.
Zamyšlení
Když vezmeme, že na silnici pro motorová vozidla, která vede obcí, je povolena rychlost 80 km/h a tuto rychlost lze zvýšit až o 30 km/h, tj. na 110 km/h (a úseky, kde je takto povoleno 100 km/h, jsou k vidění) a současně vezmeme do úvahy, že na téže komunikaci mimo obec platí 110 km/h, pak je teoreticky možné (a prakticky to lze vidět nejméně ve vztahu k tomu zvýšení na 100 km/h), aby se ani povolená rychlost v daných úsecích nelišila a když, tak jen velmi málo (10 km/h). A stojí ten rozdíl 10 km/h skutečně za to, aby se to takto rozlišovalo?
Jistě, na dálnici platí až 130 km/h. Teoretický rozdíl proti obci je tedy 20 km/h, proti konkrétním úsekům (tam, kde je značkou rychlost zvýšena na 100 km/h) pak 30 km/h. Stojí i tady ten rozdíl za to? Ano, od řidičů by to vyžadovalo větší pozornost a nutnost si při přejíždění z pruhu do pruhu hlídat obě strany, ale neděláme to z opatrnosti snad už dnes?
Nebylo by ve skutečnosti prospěšnější, přehlednější a srozumitelnější ta pravidla sjednotit tak, aby platilo i mimo obec pravidlo, které platí v obci? Já bych byl pro osobní auta pro.