Beran: Avizované změny v pravidlech – Seqwaye, úklid sněhu, zadržení ORV a jiné

Médii teď proběhla vlna zájmu o jedno specifické téma, a to návrhu, že by řidiči nově měli povinnost odstraňovat z vozidel sníh a pečlivě si škrábat námrazu z oken. Nejenom o tom píše Judr. Beran.

Tak tedy médii teď proběhla vlna zájmu o jedno specifické téma, a to návrhu, že by řidiči nově měli povinnost odstraňovat z vozidel sníh a pečlivě si škrábat námrazu z oken. Toto téma je součástí širšího počtu dalších témat, které se Ministerstvo dopravy chystá upravit nebo změnit. Konkrétní detaily zatím nejsou známé (text úprav je na připomínkách v meziresortním řízení), nicméně z informací z ministerstva plyne, že se chtějí zaměřit na následující témata:

1) Zákaz Segwayů a podobných vozítek na chodnících
Dle mého názoru zcela zbytečné nošení dříví do lesa. Segway má motor, takže je to motorové vozidlo. Tudíž nesmí na chodník. Ministerstvo zcela nesmyslně zastávalo dosud názor, že se jedná o chodce, což vůbec nerozumím tomu, jak na to přišli. Definice chodce je v zákoně dostatečně jednoznačná v tom směru, aby bylo jasné, že jedinou výjimku z „motorových vozidel“ má invalidní vozík.


Což Segway rozhodně není. Nicméně, jak se říká, lepší pozdě nežli později, takže definice chodce dozná údajně takových změn, aby Segwaye z chodníků zmizely (už aby to bylo, protože něco takového na chodník v žádném případě nepatří a dosavadní toleranci policie k užívání chodníků těmito vozítky nerozumím).

2) Zadržení osvědčení o registraci vozidla u nebezpečných vozidel
Totéž jako shora – zcela zbytečná úprava, protože dnes je možné dosáhnout téhož jinými způsoby. Podle ust. § 118a odst. 2, písm. b) zákona č. 361/2000 Sb. platí:

„Policista může při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích zabránit v jízdě motorovému vozidlu použitím technického prostředku nebo odtažením vozidla, jestliže …vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích tak závažným způsobem, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.“

A k tomu odst. 6:

„Policie zajistí uvolnění vozidla, jestliže pominuly důvody pro zabránění v jízdě vozidla. Pokud důvody pro zabránění v jízdě byly na straně řidiče, může s vozidlem pokračovat v jízdě jiný způsobilý řidič. Došlo-li k zabránění v jízdě podle odstavce 2 písm. d), policie uvolní vozidlo teprve v okamžiku, kdy odpadne nebezpečí jeho dalšího užití v rozporu s § 47a, nejpozději však po uplynutí 48 hodin od zabránění v jízdě.“


Pokud má být smyslem vyloučení technicky nezpůsobilých vozidel z provozu, tak to policista může udělat už dnes. Sice nemůže zabavit ORV, ale může „zabavit“ celé auto, což je snad ještě lepší, protože bez ORV auto jezdí (sice se to nesmí, ale motor překvapivě pracuje i bez ORV). Takové auto tedy může policista nechat odtáhnout a vydá ho až po odstranění příslušných technických nedostatků.

3) Uklízení sněhu a námrazy z aut
Zatím není k dispozici paragrafové znění, takže nelze komentovat, jak to zákonodárce vymyslel, nicméně tuším, že to bude jistě něco na styl „chytrá horákyně“, jako je tomu u povinnosti použít zimní pneumatiky s ohledem na předpověď počasí. Upřímně, definovat se to bude nejspíš velmi těžko, protože jistě nelze po řidičích požadovat, aby v průběhu jízdy odklízeli sníh ze svých vozidel, pokud jedou např. ve vánici nebo třeba stojí v zimě v koloně, sněží a na autě se jim drží sníh. Otazníků bude dozajista víc než odpovědí.

Jak bude muset být ta sněhová pokrývka auta vysoká, aby to bylo přestupkem? Jak starý může být ten sníh? Jak velký průzor v námraze bude povolený? Jak silná vrstva to může být? Atd. Již dopředu lze mít tedy důvodné pochybnosti o vymahatelnosti případných zákazů nebo omezení, neboť možnost je definovat bude pro zákonodárce dost obtížná. Formulovat to bude muset asi relativně obecně, nicméně pro interpretaci bude muset policistům poskytnout nějaké výkladové stanovisko.

Ministerstvo nicméně plánuje adresovat v této avizované novele další body, podrobně se k nim vrátím, až bude blíže známo paragrafové znění.

3.11.2014 1:11| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist