autoweb.cz > General Motors > Benzínový motor, který si myslí, že je diesel
Benzínový motor, který si myslí, že je diesel
Největší automobilka světa General Motors chce do tří let postavit provozuschopný motor s převratnou technologií, která by spojovala to nejlepší z předností benzínových a naftových motorů. Na projektu bude spolupracovat s největším dodavatelem automobilových technologii světa, firmou Robert Bosch, a Stanfordovou univerzitou. Do programu investuje relativně skromnou částku 2,5 milionu dolarů.
Nový typ motoru nese název HCCI – homogeneous charge compression ignition (vznětový motor s homogenním plněním), který popisně vystihuje to, o co jde. Když se však řekne vznětový, automaticky to znamená i naftový, a právě v tom je HCCI jiný. Do válců totiž nedodává naftu, nýbrž benzín. Zároveň ale nemá svíčku a vzplanutí se dociluje opravdu jen zvyšující se teplotou ve válci při kompresním cyklu. Směs je však mnohem chudší a vzplanutí je dosaženo při nižších teplotách, než u současných benzínových a naftových motorů. Díky tomu jsou podle GM emise NOx takřka nulové, spotřeba je nižší a účinnost se rovná naftovým motorům.
Největší překážkou k zavedení HCCI do sériové výroby je dnes ale to, že chod motoru se doposud daří udržet jen v laboratorních podmínkách. Skupina Bosch se zúčastní programu právě proto, aby pomohla s vývojem potřebných ovládacích prvků a kontrolních čidel. Požadavek je na „robustní a také finančně dostupné komponenty.“
Stanfordova univerzita přispívá do projektu hlavně výpočty a modelací spalovacího cyklu.
Marek Nastoupil