autoweb.cz > reportáž > „Benzinové motory budeme nabízet dlouho,“ slibuje generální ředitel značky Kia (rozhovor)
„Benzinové motory budeme nabízet dlouho,“ slibuje generální ředitel značky Kia (rozhovor)
Ing. Arnošt Barna je neodmyslitelnou tváří českého zastoupení značky Kia již od roku 2007. Na postu generálního ředitele působí poslední čtyři roky, tedy od roku 2017, a v jeho případě výjimka potvrzuje pravidlo, konkrétně to, že dvakrát nevstoupíte do stejné řeky.
Aktuálně totiž působí na českém importu podruhé, jelikož u Kie pracoval mezi lety 1997 a 2000 jako manažer prodeje a marketingu. Předtím pobyl pět let u pro nás již neznámé značky Daihatsu, potom sedm roků u Toyoty, než opět zavítal do Kie, kde působí dodnes.
Generální ředitel značky Kia si získává sympatie nejen neustálým úsměvem a dobrou náladou, ale také střízlivým pohledem na budoucnost mobility a oblibou benzinových motorů. Aby také ne, když vystudoval obor spalovacích motorů na ČVUT a považuje se za petrolheada, který donedávna jezdil v šestiválcové Kia Stinger.
Vyzpovídali jsme pana Barnu ohledně toho, jak Kia přečkala poslední rok plný nástrah koronaviru nebo výpadků výroby automobilů, ale také kam značka Kia nově směřuje a co můžeme od budoucího vývoje individuální dopravy očekávat.
Jak koronavirus zasáhl značku Kia a jakým nástrahám za poslední rok čelila?
Za poslední rok jsme samozřejmě objemově ztratili, nicméně tím, že jsme v prodejích nových vozů klesali méně než ostatní výrobci, se nám podařilo zvětšit svůj podíl na českém trhu. V rámci černých scénářů nakonec výsledek nebyl vůbec špatný. Jak my, tak naše dealerská síť zůstala zdravá, neměli jsme žádné vážnější problémy.
Všechny servisy fungovaly v průběhu celého uplynulého roku bez přerušení stejně jako prodejní týmy. Obchodníci se akorát více zaměřili na bezkontaktní komunikaci se zákazníky pomocí telefonu a různých online platforem a konfigurátorů. Podařilo se nám nahradit úbytek privátních zákazníků firemními, takže nakonec celkové prodejní výsledky byly i při nižším obratu lepší. V letošním roce to pořád není jednoduché, ale nestěžujeme si.
Přísnější emisní limity, nedostatek integrovaných obvodů, zaseknutá nákladní loď v Suezském průplavu – kromě koronaviru průmysl zastihují poslední dobou samé katastrofy. Jak ovlivnily značku Kia?
My jsme byli zasažení v podstatě každou z těch věcí, ale nijak zásadně. U nás se projevil především nedostatek čipů, ale nikoliv v závislosti na požáru v japonské továrně, ten byl způsoben v našich výrobních závodech jak v Koreji, tak na Slovensku. Zde jsme zaznamenali poměrně mírný výpadek, který neměl vliv na přerušení výroby.
Projevilo se to pouze u některých modelů a navíc pouze s automatickou převodovkou, kde se dodací lhůta prodloužila asi o jeden měsíc, a poněkud kuriózně se výpadek projevil také u modelu Sorento nedostupností střešních oken, kde jsou čipy též zapotřebí.
Nedávno jste spustili online prodej aut. Byla to věc, kterou jste plánovali dlouhodobě, nebo ji urychlil koronavirus?
Od ledna jsme vyšli na světlo s novým logem a sloganem a také jsme odkryli detaily k transformaci značky. V rámci tohoto projektu byly představeny i moderní technologie používané k prodeji a marketingu, jehož součástí je také online prodej.
Už před několika lety jsme identifikovali potřebu zařadit online prodej. Jeho spuštění je tedy nezávislé na koronaviru.
Co máme očekávat od změny loga značky Kia a jejího sloganu?
Původní korporátní slogan Power to Surprise (Síla překvapit) v sobě nesl informaci, že jsme značka, od které se nečeká mnoho, ale umí překvapit. V okamžiku, kdy se zákazník se značkou Kia seznámí, tak zjistí, že nabízí mnohem víc, než očekával.
Od té doby Kia urazila kus cesty a po mnoha světových oceněních, ať už za design, kvalitu, či cennou spokojenost zákazníků J.D.Power, dnes už věříme, že světové trhy pochopily, že Kia přináší kvalitní a technologicky vyspělé výrobky s osobitým designem. Potřebovali jsme najít nové sdělení, které by charakterizovalo současné stadium vývoje, a proto slogan Movement That Inspires (Pohyb, který inspiruje).
Jsme značka, která jde rychle dopředu směrem k elektrifikovaným vozům, novým způsobům prodeje a komplexní mobilitě. Už přestáváme být pouze výrobcem automobilů, proto má nový slogan vyjadřovat, že jsme dneska značka, která je neustále v pohybu, inspiruje a nabízí v rámci svého portfolia víc než jenom produkty.
V rámci skupiny se chceme věnovat nejen jiným formám financování, ekologickým pohonům, ale dokonce i třeba létajícím dopravním prostředkům. To všechno ukazuje, že slovo „automobilka“ nebo třeba „motory“ v názvu společnosti Kia Motors už není to správné, které vyjadřuje náš záběr. I proto jsme jej vynechali z oficiálního názvu společnosti a jsme již čistě Kia Czech.
Kia změnila korporátní identitu, nicméně nepoužívá žádný sub-brand, jak bývá poslední dobou časté u jiných značek, např. luxusně, sportovně nebo elektricky zaměřený? Je za tím něco víc, proč Kia nejde cestou samostatných podznaček?
Kia v rámci svého směřování zatím necítí potřebu oddělovat a vytvářet nový sub-brand, který by se specializoval např. na elektrické vozy, protože tím směrem jdeme v podstatě jako celá značka.
Proto dává smysl, že se naše elektromobily budou jmenovat nikoliv jménem, ale označením EV a číslem, které bude vyjadřovat velikost auta (např. nový elektromobil EV6).
Elektromobilita je v současné době velkým tématem. Jaké máte plány na tomto poli?
Dovolím si začít subjektivním pohledem. Přes tři roky jsem používal jako služební vozidlo Kiu Stinger, teď jezdím poslední čtyři měsíce elektrickou Kiou e-Niro. Ze sportovně laděného auta s šestiválcovým motorem a úžasnými zážitky jsem přesedl do elektrického crossoveru, od kterého jsem nevěděl přesně, jaké čekat pocity. A zjistil jsem, že mě to auto strašně baví. To říkám z pozice petrolheada, který vystudoval spalovací motory na ČVUT, pro kterého jsou benzinové motory srdeční záležitostí.
Jaké jsou naše plány a očekávání z objektivního a firemního hlediska? V Česku, kde nejsou tak příznivé podmínky pro rozvoj elektromobility, se snažíme, aby naše značka byla vidět, že tyto produkty máme a jsme orientovaní ekologicky, ale zároveň jsme realisté a víme, že pokud bychom se výhradně zaměřili na elektromobily v České republice, tak nemáme šanci uspět, jelikož drtivá většina zákazníků bude preferovat spalovací motory.
Kia má široký záběr elektrifikovaných pohonů – mild-hybridní, full-hybridní, plug-in hybridní i bateriové elektromobily – a v Západní Evropě značka zaznamenává nárůst prodeje, což pomáhá nejen v objemu a podílu na trhu, ale také v emisích. Úspory emisí nám umožňují třeba i prodávat více aut, která nám je pomyslně kazí, ať už větší SUV nebo Stinger.
Vlivem vyšších nákladů na vývoj a výrobu elektrických aut většina výrobců zdražuje i levnější modely. Hrozí u Kii, že postupně bude zdražovat i lidová auta jako Picanto či Rio, nebo dokonce postupně úplně zmizí z nabídky?
Kia se z výrobce levných a dostupných vozů v 90. letech transformovala v zavedenou značku, která zapracovala hlavně na kvalitě, spolehlivosti a designu. Se špičkovými techniky a designéry, kteří dramaticky zlepšili naše produkty, jsme se ze značky s nálepkou low-costového výrobce posunuli ve značku, která nabízí moderní auta s řadou bezpečnostních prvků a nadstandardní výbavou, čímž jsme také nemohli udržet původní cenovou hladinu. Ačkoliv v některých segmentech máme atraktivní ceny, v současné době už nemáme pověst extrémně levného výrobce.
Z toho titulu také nehrozí, že bychom museli skokově zdražovat. V zásadě prodáváme elektrifikované vozy v množství, které potřebujeme, abychom plnili emise, a proto nepotřebujeme skokově zvedat objem prodejů elektrických vozidel. Výhodou je také skutečnost, že prodáváme celosvětově a vyrábíme globální produkty. Nemusíme tak dělat dramatické změny v nabídce modelové řady, jelikož když produkty neprodáme v potřebných objemech v Evropě, tak je prodáme na jiných trzích. Nehrozí, že bychom museli najednou kvůli emisím redukovat výrobu levnějších modelů či je razantně zdražovat.
Něco jiného je evropský trend zpřísňujících se emisních limitů, které vyžadují, aby se ve všech vozech implementovaly nové technologie, která stojí peníze jak ve vývoji, tak ve výrobě. To vede k postupnému zdražování všech vozů všech značek, což je bohužel celkový trend, kdy se postupně zdražují vozy se spalovacími motory vinou velkých investic do vývoje technologií za účelem snížení emisí.
Jak vypadá budoucnost spalovacích motorů u Kii, ať už to jsou jednodušší atmosférické motory pohánějící levnější modely, tak třeba motor 3.3 V6 ve Stingeru?
To je těžká otázka. Nemáme dost informací, abych na to dokázal odpovědět konkrétně. Samozřejmě se vývoj produktů plánuje na několik let dopředu, ale ty informace se dostávají na jednotlivé trhy vždy v předstihu krátkého období, takže nedokážeme přesně říct, co bude za tři nebo pět let.
Samozřejmě se snažíme spalovací motory, které jsou u nás nejvíce poptávané, udržet co možná nejdéle, ale ten trend v posledních letech je jednoznačný – přecházet na turbomotory kvůli lepším výkonovým charakteristikám a spotřebě paliva, tudíž i emisím.
Tím, jak se mění emisní normy (aktuálně z NEDC na WLTP), se mění i požadavky na techniku, např. na systém Start/Stop apod. Můžeme očekávat, že s příchodem dalšího zpřísnění emisních limitů v roce 2025 a 2030, které s sebou přinesou další požadavky na prodej více elektrifikovaných vozidel, se pravděpodobně budou vyřazovat motory s horšími emisemi. Kia se zatím vejde do zpřísňujících se limitů a děláme všechno proto, abychom se do nich vešli i nadále a mohli tak nabízet taková auta, jakým je právě třeba Stinger. Abych vás uklidnil, Stinger prošel nedávno faceliftem, jinými slovy má před sebou určitě ještě tři roky života.