autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Benzíňáky pořád vedou. Zájem o elektromobilitu ale stále roste.
Benzíňáky pořád vedou. Zájem o elektromobilitu ale stále roste.
Z čistých vozidel, sledovaných v rámci Národního akčního plánu čisté mobility, byly u LPG a BEV evidovány historicky nejvyšší počty registrací, kdy LPG meziročně poskočilo o 76 % a BEV o 47 %. LPG vozidla dominantně registruje značka Dacia, která si vloni připsala 3 732 registrací, nejúspěšnějším modelem byla Dacia DUSTER (1 255). Každé 3. registrované elektrickéa auto v roce 2022 byla Škoda ENYAQ, která evidovala 1 293 vozidel, s významným odstupem pak následoval Volkswagen ID.4 (220) a Hyundai KONA (205). V posledních 5 letech každoročně klesá počet registrovaných CNG vozidel,“ bilancuje uplynulý rok Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.
Na obrázku níže je uveden vývoj registrací nových čistých osobních vozidel v letech 2010 až 2022.
Bateriová elektrická vozidla
V loňském roce bylo v ČR evidováno 3 892 nových osobních elektromobilů, meziročně o 47 % více. Značky Škoda, Volkswagen, Hyundai, Tesla a Mercedes-Benz registrovaly v uvedeném období v České republice nejvíce nových osobních bateriových elektrických vozidel. Nejvíce registrací si připsaly modely Škoda ENYAQ, Volkswagen ID.4, Hyundai KONA, Tesla Model Y, a Kia EV6.
Plug-in hybridní vozidla
V loňském roce bylo v ČR evidováno 3 560 nových osobních PHEV, meziročně o 5 % méně. Škoda, Mercedes-Benz, Hyundai, BMW a Volvo – těchto 5 značek registrovalo v uvedeném období v České republice nejvíce nových osobních plug-in hybridních vozidel. Nejvíce registrací si připsaly modely Škoda OCTAVIA, Škoda SUPERB, Hyundai TUCSON, Toyota RAV4 a Mercedes-Benz GLE.
Češi jdou nejvíce po vůni benzínu
Nejvíce byla v České republice registrovaná nová osobní benzínová vozidla, následovala ta naftová. Dlouhodobý vývoj podílu jednotlivých paliv na registracích nových osobních vozidel je uveden v následujícím grafu, ze kterého je zřejmé, že v loňském roce byl co do podílu evidován mírný pokles benzínových vozidel a prakticky stagnace vozidel naftových.