autoweb.cz > poradna > Benzin místo nafty: Co se stane a co dělat, když natankujete špatné palivo?
Benzin místo nafty: Co se stane a co dělat, když natankujete špatné palivo?
Možná se vám to už někdy přihodilo, takže už víte, co se stane. Motor nenávratně poškozený a účet za opravu šplhající od závratných výšin. Natankovat špatné palivo do auta je přitom tak snadné a zároveň je velmi snadné si toho vůbec nevšimnout (hlavně u ojetin). Zjistíte to většinou až ve chvíli, kdy se pokusíte nastartovat motor… Pokud jezdíte jen svým autem, zřejmě si pamatujete, zda tankovat benzín, nebo naftu, případně CNG či LPG, ale tam záměna naštěstí nehrozí. Pokud si ale občas auto půjčujete, nemusíte vůbec vědět, jaké palivo tankovat. Vědět byste to však měli – vždyť jinak se nikam nedostanete.
Jaké palivo natankovat?
Předně se zeptejte toho, od koho si auto půjčujete, ať už je to známý, či pracovník autopůjčovny. Otázka to skutečně není trapná, tak se neostýchejte, ušetříte si mnohatisícovou chybu. Pokud není dotyčný k dispozici, podívejte se do malého techinckého průkazu zezadu, kde by druh paliva měl být napsaný.
Téma: Aditovované palivo
Pokud ani ten nemáte k dispozici, podívejte se na otáčkoměr – u naftových motorů bývá většinou cejchovaný do šesti tisíc otáček, u benzínových do sedmi tisíc a víc. Jestli jste stále na rozpacích, požádejte zkušenějšího motoristu, který druh motoru pozná třeba po sluchu.
Jak předcházet chybě?
Jednoduchým vodítkem je samozřejmě nápis na stojanu, který ovšem většinou nese obchodní název, nikoliv triviální popisek benzin/nafta. Zvláště v cizině pak bývají druhy paliv pojmenované úplně jinak, než je u nás zvykem. Většinou ale platí pravidlo, že z černé tankovací pistole vychází nafta, ze zelené benzin, z bílé pak ethanol. Opět se raději zeptejte obsluhy.
Pořád však můžete sáhnout omylem vedle. Dobrým zvykem je po zaplacení u pokladny ještě jednou zkontrolovat účtenku a přesvědčit se, co jste ve skutečnosti načerpali. Důležité je přijít na chybu ještě předtím, než nastartujete. Jedna plná nádrž špatného paliva je malá ztráta oproti případným škodám na motoru.
Co dělat, když se to stane?
Hlavně nestartujte motor! To je základní pravidlo. Pokud jste ještě nenastartovali a v lepším případě ani neotočili klíčkem v zapalování, kdy se většinou spustí palivové čerpadlo, oprava by měla být snadná – prakticky stačí vypustit nádrž. Ovšem na místě to sami neuděláte, budete k tomu potřebovat odtahovou službu a pomoc autoservisu.
Mohlo by vás zajímat
Pokud jste už nastartovali, ještě nemusí být všechno ztraceno, ale oprava chyby bude složitější, protože se špatné palivo už dostalo do palivového systému. Motor ještě chvíli může běžet zcela normálně na zbytky správného paliva, jakmile však zaznamenáte podivné zvuky či ztrátu výkonu, okamžitě zastavte, vypněte motor a vyhledejte pomoc. Pokud si chybu uvědomíte, rozhodně se nesnažte do servisu odjet po vlastní ose! Zůstaňte na místě a vyhledejte odtahovou službu. Moc daleko totiž nedojedete.
Špatné oktanové číslo nebo ethanol
Výše napsané platí pro záměnu benzin/nafta a naopak. Co se však stane, když omylem natankujete benzin s nesprávným oktanovým číslem? Nic dramatického se neděje. Pokud natankujete vyšší oktanové číslo, motoru to neublíží, stejně jako nižší oktanové číslo, pokud tak nebudete činit dlouhodobě. V obou případech by se totiž řídicí jednotka motoru měla se změnou vypořádat.
Výkonné motory sportovních ojetých automobilů však mohou být citlivé na nižší než předepsané oktanové číslo. Typickým příkladem je třeba Subaru WRX STI, které vyžaduje 98 oktanů a více. Opět, motoru tím krátkodobě neuškodíte, maximálně přijdete o část výkonu a odezvy na plyn, v extrémním případě špatně nebo vůbec nenastartujete. Dlouhodobě to však nedělejte, rozhodně na tom neušetříte. Totéž platí o ethanolu místo benzinu, který krátkodobě neuškodí, při pravidelném čerpání však vyžaduje úpravy palivového systému a částí motoru.