autoweb.cz > Bentley > Bentley Continental GT podruhé
Bentley Continental GT podruhé
Continental GT byl prvním skutečně moderním modelem Bentley. Vznikal plně pod taktovkou Volkswagenu, který automobilku koupil v roce 1998. Levnější, sportovní alternativa k luxusním limuzínám Arnage si našla po světě mnoho příznivců a od nástupce, představeného včera (7. 9. 2010), se očekává nemenší úspěch.Nová auto je stejně dlouhé i vysoké jako první generace Continentalu GT. Má také shodný rozvor, ale rozchod kol narostl o 41 milimetrů vpředu a 48 vzadu. Karoserie je evolucí té staré, žádné velké změny prozatím nebyly potřebné a nejspíš ani žádoucí. Panely jsou tvarově jednodušší, s ostrými zlomy. Designéři snížili počet dílů a spár mezi nimi, aby dali autu „nádech zakázkového výrobku“, komentuje šéf designového týmu Raul Pires.
Nový Continental působí reprezentativně i dynamicky. Původní model sklidil kritiku za svůj nevýrazný krátký čumák, ten současný má proto vzpřímenější mřížku chladiče s dlouhou prominentní kapotou. Ačkoli výčet změn působí až banálně, před několika lety by nebyly možné. Přední blatníky a víko kufru formují v Crewe z hliníkového plechu při pěti stech stupních tlakem vzduchu, tedy technologií adoptovanou nedávno.Intenzivní testování v aerodynamickém tunelu pomohlo zlepšit vlastnosti karoserie. Součinitel odporu vzduchu klesl na 0,33 a nižší je také vztlak na obou nápravách. Optimalizaci se nevyhnuly ani podběhy nebo výfukové potrubí. Celé auto je navíc o 65 kilogramů lehčí než dřív, můžeme proto čekat znatelné zlepšení už tak působivých výkonů Continentalu.
Ručně vyrobená kabina je také nová. Změnu designu doprovází celá řada menších i větších technických novinek. Asi nejdůležitější jsou nová sedadla, Bentley slibuje pohodlí na dlouhých cestách, stejně jako dobré boční vedení, pokud se řidič rozhodne sáhnout hlouběji do dynamických rezerv auta. Ačkoli GT oficiálně zůstává u uspořádání 2+2, myslelo se i na zadní pasažéry, jejichž nohy se mohou těšit ze 46 milimetrů místa navíc.Zákazníci mohou připlatit za celou řadu užitečných zbytečností, například masážní sedadla, ale nejvíce se Bentley chlubí infotainmetovým systémem. Všichni zákazníci dostanou osmipalcový dotykový displej kontrolující většinu funkcí. V interiéru pak napočítají osm reproduktorů. Navigace může brát data jak z pevného disku, který má 30 GB, tak z vloženého DVD a umí dynamicky měnit trasu podle aktuálních dopravních informací. Za příplatek je k dispozici audiosystém Naim, pracující s novou technologií zpracování signálu Dirac Dimensions. Ta umožňuje dosáhnout stejné kvality zvuku v celém interiéru, nezávisle na poloze posluchače.Přinejmenším pro některé kupující však bude důležitější motor. Ani pod kapotou nedošlo prozatím k zemětřesení, najdeme tu známý dvanáctiválec uspořádaný do W. Má šest litrů objemu, dvě turba a umí spalovat směsi benzínu s ethanolem až po E85. Dosahuje výkonu 575 koňských sil při točivém momentu 700 newtonmetrů. Ty dále zpracovává automatická převodovka ZF, která dokáže řadit za pouhé dvě desetiny sekundy či podřazovat o dva stupně najednou. Dostala jen šest stupňů, ale víc by auto díky obrovskému točivému momentu potřebovat nemělo.Síla putuje na všechna čtyři kola přes centrální diferenciál Torsen. Novinkou je asymetrické dělení výkonu, za normálních podmínek dostávají šedesát procent newtonmetrů zadní kola. Stejným způsobem úspěšně ovlivňuje stáčivost některých modelů Audi. Nově nalezenou chuť do přetáčení nekazí ani stabilizace, která by měla být k řidiči značně benevolentní.
Jak se snahy konstrukčního týmu projeví na pohodlí Continentalu, zjistíme až za jeho volantem. Stejně tak můžeme jen odhadovat, jak rychlý bude v reálném světě. Prozatím vezměte za vděk hrstkou čísel: nejnovější Bentley zrychlí na sto kilometrů v hodině za 4,6 sekundy a pokud neztratíte odvahu, bude pokračovat nejméně k 318 kilometrům za hodinu.
autoweb.cz