autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Avanti Studebaker XUV
Avanti Studebaker XUV
Avanti je největším nezávislým výrobcem aut v Americe a na trhu se pohybuje už čtyřicet let se stejnojmenným modelem sportovního kupé, které v roce 1961 vzniklo pod značkou Studebaker. Pro tento rok se ale očividně vzhlédlo v Hummeru H2 a od své klasické produkce zaměřené především na malé sportovní repliky si odskočilo do nejtěžšího terénu.
Obří tereňák Studebaker nese označení XUV, což má být zkratka pro „extrémní užitkový vůz“, a ve všech směrech je větší než Hummer H2, kterému se k velké nevoli General Motors nejvíce podobá. Jeho rozměry jsou 5486 mm na délku, 2146 mm na šířku a 2108 mm na výšku. Tomu odpovídá i hmotnost 2700 kg a dva druhy motorů v nabídce, a to benzínový vidlicový desetiválec s objemem 6,8 l o výkonu 310 koní a točivým momentem 578 Nm nebo turbodieselový vidlicový osmiválec o objemu 6,0 l s výkonem 325 koní a točivým momentem 762 Nm.
Za příplatek si může zákazník přikoupit k desetiválci kompresor, který jeho výkon zvýší na 425 koní. Oba modely mají pětistupňový automat a kotoučové brzdy na všech kolech s ABS. Udávaná spotřeba je podle typu 22 a 17 l/100 km, ale ze zkušeností s Hummerem to jsou optimistické hodnoty, které můžete pro reálnou představu zvýšit o polovinu.
Avanti Studebaker se vyrábí ručně a jeho cena začíná podle stupně výbavy na 75 000 dolarech (kolem 2,1 mil Kč). Je založený na platformě velkého pick-upu Ford F-250, čímž se na americkém trhu řeší i otázka servisní údržby.
GM podala na Avanti kvůli očividnému kopírování Hummeru soudní žalobu a chce jeho výrobu zastavit s tvrzením, že vizuální podobou očividně kopíruje Hummer a mate zákazníky. Podle Avanti nemá Studebaker s Hummerem jediný společný díl a jeho vývoj probíhal zcela nezávisle na GM a jeho produktech. Hájí se mimo jiné i tím, že jako jediné SUV na trhu má posuvné boční i zadní dveře, čímž pokračuje v tradici Studebakeru, který měl jako kombi to samé již v šedesátých letech.
redakce autoweb.cz