autoweb.cz > McLaren > Autotýden Martina Plaštiaka: Zvedněte si náladu!
Autotýden Martina Plaštiaka: Zvedněte si náladu!
Podle studie, kterou v Austrálii udělal žurnám Injury Prevention, mladí řidiči v depresi bourají mnohem častěji než jejich spokojení kamarádi. Není to velké překvapení. Lidé naštvaní, či jinak vyvedení z míry mají větší sklony k neopatrnému, mnohdy sebedestruktivnímu chování. Mladí lidé navíc obecně bourají víc. Podle čísel Injury Prevention bylo v roce 2008 v Austrálii 22,3 procenta mrtvých na silnicích ve věku mezi 17 a 24 lety. Anketa mezi 1284 mladými řidiči ukázala, že jedinci, kteří jsou viditelně naštvaní nebo v depresi, mnohem otevřeněji přiznávají sklony k rychlé jízdě. Studie stojí na vlastním pozorovnání respondentů namísto objektivních měření, ale naznačuje existenci korelace mezi zhoršeným stavem mysli a rizikovým chováním. Takže buďte v pohodě.
Jak toho dosáhnout zůstává otevřenou otázkou už tisíce let. Možná by bylo nejlepší neřídit vůbec a nechat všechnu práci udělat auto? Ve většině světa to není možné, ale americký stát Nevada udělal jako první krok k nápravě. Počátkem června přijal zákon, který už od 1. března příštího roku zlegalizuje provoz autonomních počítačem řízených vozidel na veřejných komunikacích. Zákon nijak neřeší dohled nad těmito vozidly, dává však příslušným úřadům za úkol přijít s metodikou, podle níž se budou autonomní vozy homologovat (dostávat „řidičské průkazy“) a kontrolovat. Tento zákon je nejspíš prvním v dlouhé řadě podobných, kterých se v příštích pár letech dočkáme – ať se nám to líbí, nebo ne. Autopilota si ale jen tak nepořídíte. První auta už jezdí po silnicích dnes (s řidiči za volantem), velkým průkopníkem na tomto poli je Google, jehož auta najezdila už čtvrt milionu kilometrů, a aktivitu jiných subjektů podporuje americká vládní agentura DARPA, ale komerční aplikace v dohledu nejsou.Můžete si také chladit žáhu u soudu. Tak se to konec konců odjakživa dělá v Americe a poslední týdny nejsou jiné. Michael Waltrip Racing, závodní tým v americké sérii NASCAR, žaluje stáj Franka Williamse, která se proslavila především ve Formuli 1. Proč? Williams přetáhl z Ameriky inženýra Mika Coughlana, který za mořem našel útočiště po velkém špionážním skandálu z roku 2007. Coughlan tehdy pracoval u McLarenu, ale dostal vyhazov a několikaletý zákaz vstupu do F1 poté, co se zjistilo, že má doma plány monopostu Ferrari. Nyní má Britský expert cestu do F1 opět volnou a Williams po něm bez váhání sáhl. Jenže Coughlan se před šesti měsíci upsal k dvouleté práci u Michael Waltrip Racing. Hněvu Američanů, kteří argumentují ztrátou bodů, peněz za ně i prostředků od sponzorů, budou čelit stáj i inženýr samotný. My sázíme na mimosoudní vyrovnání. A všichni budou spokojení.
Druhý dnešní případ je pro silnější žaludky. Jízda po dálnici v protisměru zjevně není populární kratochvílí jen v Evropě. Jistá Diane Schuler 26. července 2009 vyjela ve státě New York se svým MPV po nájezdu do protisměru, kde se po chvíli čelně střetla s velkým SUV, zemřela ona, její dcera i tři neteře, které vezla, stejně jako všichni tři muži v protijedoucím autě. Podle toxikologické zprávy byla Diane opilá a pod vlivem drog. Její manžel Daniel toxikologii zpochybňuje a navíc tvrdí, že jeho rodina patří k obětem. Zažaloval stát New York za špatný návrh, zanedbanou údržbu a nedostatečné značení dálničního nájezdu, který prý tragickou chybu způsobil. Potud zní vše relativně rozumně, ale Daniel Schuler zažaloval také bratra své zesnulé ženy, majitele inkriminovaného MPV a otce tří mrtvých dívek v autě. Zmatek se rozhodla vylepšit řada dalších postižených a všichni žalují všechny, bratr jednoho z mrtvých v SUV dokonce žádá kompenzaci po sestře řidiče tohoto vozu.Civilizovaný člověk si nicméně zvedá náladu jinak, zvlášť pokud to nemusí platit. Zaměstnanci technických služeb města Denver v Coloradu mají problém. Někdo je natočil, jak si nechávají mýt služební nákladní auto v ruční myčce jednoho ze striptýzových klubů. „Pokud jste vždycky chtěli vědět, kolik striptérek se vejde na kapotu auta, patřícího městu Denver…“ začíná reportáž místní televize. Nahé slečny představitele města rozladily, Spojené státy konečně patří k nejkonzervativnějším zemím světa. Vyšetřování je teprve v začátcích a není jasné, kdo s autem v myčce byl. Ale až to úředníci zjistí, někdo za mytí městských aut draze zaplatí.Nic nezlepší náladu tak jako závodění a značka MG, která svou velkou depresi prožívá už několik let, to dobře ví. Pod čínským vedením se proto vrátí na mezinárodní závodní scénu. Divize MG Motor UK navázala spolupráci s týmem RLR, který vytrvalostní závody evropského šampionátu Le Mans Series dosud jezdil se speciálem MG Lola EX265 bez tovární podpory. Tým nastoupí ve třídě LMP2 a pomocí automobilky se chce už příští rok probojovat na čtyřiadvacetihodinovku do Le Mans. Poprvé si tovární speciály MG zkusí ostrý start 11. září v Silverstone. „Máme jeden z nejlépe připravených týmů v šampionátu a podpora MG nám umožní být ještě konkurenceschopnější,“ komentoval dobré zprávy šéf RLR Nick Reynolds. MG má na závodních tratích dlouhou tradici, v posledních letech se však někdejší pověst stala jen nostalgickou vzpomínkou. Značka se však vrací do Evropy, a tak přišel čas začít opět závodit.Pokud chcete mít za volantem lepší náladu nejen na okruhu, je tu ještě jeden způsob. Můžete se se svým autem jednoduše zkamarádit. Vybudovat pozitivní vztah. Studie tentokrát z Velké Británie říká, že téměř polovina řidičů označuje své auto za „člena rodiny“. Asi třetina dotázaných si se svým autem povídá o každodenních starostech, ale také o osobních problémech a vztazích. Průměrný Brit prý uvažuje o svém autě jako o objektu ženského rodu, který je citlivý (25 %), roztomilý (8 %), nebo hravý (7 %). Šestnáct procent mužů vnímá své auto jako ženu a používá slova sexy (6 %) či nezbedná (5 %). Nejoblíbenější jména jsou Charlie, Jack a Harry (sestupně), z ženských Ruby, Lily a Pippa. Česká data bohužel k dispozici nemám. Jak říkáte svému autu vy?
autoweb.cz