Autotýden Martina Plaštiaka: Zrezivělá sláva Bentley

Koroze nezná slitování, neštítí se ani nejdražších strojů. Kupujte raději akcie, třeba Ferrari. Nebo si založte odtahovku, to dnes může dělat každý včetně motorkářů.

Zpráva týdne je ne-li šílená, tak tedy překvapující. Bentley svolává 1436 vozů Brooklands Azure a Arnage vyrobených v letech 2006 až 2009. Příčinou je koroze na tom nejchoulostivějším místě. Postižen by mohl být samotný znak moci, létající B na kapotě. Ne že by nepříjemnému pohledu byli vystaveni majitelé, rezne mechanismus zasouvání malé sošky. Ten uklízí znáček nejen při parkování, ale hlavně v případě nehody. Kvůli rzi by se mohl zaseknout. A pokud auto srazí chodce s okřídleným B ve vysunuté poloze, postižený jistě nebude křičet radostí. Co na aféru říká Spirit of Ecstasy od Rolls-Royce se nám nepodařilo zjistit, ale smát by se raději neměla, je totiž také zatahovací.

Koncern Volkswagen jinak funguje až podezřele hladce, velké věci se dějí v nedaleké Itálii, u Fiatu. Akcionáři schválili rozdělení skupiny Fiat S.p.A. Od prvního ledna 2011 tak budeme mít Fiaty dva – zajímat nás bude ten operující pod názvem Fiat Auto S.p.A. Šéf Sergio Marchionne však má další plány. Bude hýbat s majetkovými poměry Ferrari. Výrobce z Maranella pravidelně vydělává více než pět miliard korun ročně a patří k tomu nejcennějšímu, co Fiat vlastní. Emisí jeho akcií by Italové vydělali obrovské peníze a Marchionne přiznal, že vstup na burzu ještě před rokem 2014 nemůže vyloučit. Jen pár minut před tím však italský manažer mluvil o podílu Fiatu ve Ferrari úplně jinak. Chtěl by mít pod střechou znovu celých devadesát procent slavné značky. Fiat měl ve Ferrari už od roku 1969 poloviční podíl a v roce 1988 koupil dalších čtyřicet procent. Zbylých deset odkázal Enzo Ferrari svému synu Pierovi. V roce 2002 to s Fiatem vypadalo opravdu špatně a automobilka musela směnit 34 procent rozhodovacích práv za tolik potřebné peníze. Pět pocent už se Italům nepodařilo koupit zpět, vlastní je společnost Mubadala Development Co. z Abú Dhabí. Fiat podle Marchinneho usilovně pracuje na jejich znovuzískání. Takže vlastně nevíme nic. Ale pokud vás láká představa pořídit si vlastní akcii Ferrari, začněte pro jistotu šetřit.Toyota tento týden naopak slavila, i když jen symbolický úspěch. Největší automobilka světa uzavřela případ, který počátkem roku odstartoval sérii obrovských svolávacích akcí. V srpnu 2009 se ve více než 160 kilometrech za hodinu převrátil Lexus ES 350 řízený policistou Markem Saylorem. Všicni čtyři lidé na palubě auta uhořeli. Za nehodou stála souhra nepříznivých okolností. Jako hlavní příčinu určili vyšetřovatelé kobereček, pod nímž se zasekl pedál plynu. Řidič intenzivně brzdil, v podstatě zničil kotouče i destičky, jenže podtlakový posilovač ES 350 ve vysokých otáčkách nefunguje správně a brzdný účinek byl snížený. Zachránit posádku mohlo prosté odpojení zapalování, ale Mark Saylor měl Lexus jen půjčený a nevěděl, že tlačítko startování je třeba podržet tři vteřiny, než motor za jízdy zhasne. Říct na čí straně je vina neumíme a možná se to ani nedozvíme. Pozůstalí se s Toyotou soudili více než rok, ale před pár dny dosáhly obě strany dohody, jejíž podrobnosti si nechávají pro sebe. Jásat u Toyoty nebudou, případ Marka Saylora byl první, ale rozhodně ne jediný. Toyotu čekají roky soudních pří.

Ford už nejhorší krizi, v tomto případě finanční, překonal a jeho vedení hledí do budoucnosti. Hysterie okolo globálního oteplování utichla rychle, jeden by skoro řekl, že ji připomíná už jen Nobelova cena Ala Gora, ale něco nám tu po největší blbosti jedenadvacátého století přeci jen zůstalo: předpisy na emise CO2 a chvályhodná snaha výrobců udělat auta lehčí. Nebude to ovšem tak jednoduché. Honda, Nissan i BMW, ti všichni hledají způsoby jak zlevnit karbon a další kompozitní mateirály. Jenže podle Alana Mulallyho, šéfa Fordu, karbon zatím nedává po obchodní stránce žádný smysl. Jeho výroba je drahá a opravy téměř nemožné. Budoucí fordy tedy budou ze stále kvalitnějších ocelí a dočkáme se prý také většího použití plastů.Z potíží venku ještě není Chrysler a tomu odpovídají také zprávy z tábora třetí největší americké automobilky. Asi jste postřehli novinku z minulého týdne, podle níž vedení automobilky předvedlo na setkání s dealery třetí generaci Viperu. Ta se má objevit na trhu v roce 2012, část vývoje tedy musí být hotová už nyní. Pokud je nám známo, inženýři Dodge na ničem podobném posledních pár měsíců nepracovali, takže kde se použitá technika vzala? Prozatím si tuto informaci zařaďte striktně jako spekulaci, ale podle některých zpráv bude příští Viper jen překarocovanou Alfou 8C. To možná není tak docela špatný nápad, ale fanouškům zvyklým na obrovský desetiválec pod kapotou se představa sofistikovaného osmiválce Ferrari na starém podvozku Maserati příliš nezamlouvá. Více se snad dozvíme už brzy.Viper údajně nebyl jedinou novinkou na setkání. Značka Jeep tu předvedla pick-up na podvozku Wrangleru. Stejná koncepce se veřejně prezentovala už v roce 2005 v podobě konceptu Gladiator, jenže na sériový model čekali zákazníci marně. Nyní je tedy otázka nákladního Wrangleru opět otevřená. Jako hotová věc naopak vypadá nový nejmenší model Jeepu. Pod pramálo úspěšným Patriotem se v nabídce objeví SUV na platformě Fiatu. Podvozek i pohonná ústrojí budou pocházet z modelů segmentu B. To mimo jiné znamená, že Spojené státy nefigurují na seznamu cílových trhů příliš vysoko, malá auta se tu totiž netěší velké oblibě. Jeep chce hledat zákazníky především v Evropě a Japonsku.

A když už jsme u supermini a nekonvenčních karoserií, zmiňme plány Nissanu. Japonský výrobce chystá Micru ve verzích sedan a MPV. Neměli bychom být překvapeni, nová Micra byla koncipována jako model pro celý svět a vkus zákazníků se trh od trhu značně liší. Platforma auta je navržená tak, aby umožňovala snadný vývoj nových karosářských variant. Nissan chce prodávat až milion vozů Micra všech verzí ročně. Už příští rok si proto prohlédneme sedan, který je určený především zákazníkům v Asii. MPV, chystané na rok 2012, je naopak především úlitbou Evropanům. Mělo by nahradit úspěšný Note, Nissan slibuje kompaktnější karoserii a srovnatelný vnitřní prostor.Pojďme konečně odlehčit, a to nejprve zprávou z USA. Ray LaHood, ministr dopravy ve vládě Bracka Obamy přišel se zajímavým nápadem. Chce dostat na mobilní telefony upozornění, že telefonování a psaní zpráv za jízdy je nebezpečné. Konkrétní řešení nepadlo, celou myšlenku vyřknul LaHood jen mimochodem při interview, ale výrobci mobilních telefonů se chtějí sejít a začít na toto téma jednání. Představa tabulek „psaní sms za jízdy zabíjí“, podobných těm na cigaretách, vyvolává úsměv, ale nepozornost je jednou z nejčastějších příčin nehod. A stále častější příčinou nepozornosti jsou mobilní telefony. A protože Evropská unie podobnému nápadu v žádném případě neodolá, mohli bychom se klidně cedulek dočkat už za pár let.

Fascinující vynález nabízí švédská společnost Coming Through. Spíš než do novinek by se stroj pojmenovaný retriever hodil do sekce tuning. Je totiž postavený z Hondy GoldWing. Využijí ho především majitelé servisů v hustě osídlených oblastech, tedy teoreticky. O co jde? Velká motorka má v zadní části vestavěné zařízení na tahání aut. Ano, správně, motocykl pro odtahové služby. Mechanismus váží 165 kilogramů, ale utáhne až dvě a půl tuny. Auto se jednoduše umístí přední částí nad konstrukci s koly a hydraulika sama zvedna přední nápravu ze země – nakládání je hračka. Za příplatek dostanou zákazníci na GoldWing i naviják nebo oranžový majáček. Šestiválcový boxer velké Hondy má 120 koní a 163 newtonmetrů točivého momentu, takže trochu zátěže za sebou zvládne a jediný skutečný problém je s ovladatelností soupravy. U Coming Through si dali na návrhu tažného ústrojí záležet, ale s nejvyšší rychlost s autem ve vleku je omezená na 30 kilometrů v hodině.

25.9.2010 12:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist