Autotýden Martina Plaštiaka: Zprávy ze Šanghaje

Šanghaj je daleko, a tak tamní novinky nebyly pro náš trh přímo klíčové. Pár zajímavostí se však našlo a zajímat vás bude i velká fotogalerie.

Uplynulý týden otevřely brány dva obrovské autosalony. Zatímco New York byl do jisté míry důležitý i pro Evropana, výstava v Šanghaji přinesla průměrnému českému řidiči málo. Na novinky byla bohatá, bohužel však na ty čínské, které žádný z našich zdrojů fotomateriálu nepokládal za důležité. Galerie přiložená k článku proto obsahuje jen těch několik strojů, které daly něco nového také Evropě, a téměř polovina je věnovaná Šanghaji samotné a atmosféře autosalonu. Pro úplnost prozradím, že auto na titulní fotce se jmenuje Geely Gleagle GL (kam Číňané na ta jména chodí?). Je z něj vidět jen zadní polovina, ale jiný obrázek Autoweb k dispozici nemá. Stejně se přední část nepovedla zdaleka tolik jako zadní. Tolik tedy k autům pro čínský trh, přestože jich na autosalonu bylo hodně a některá vypadala překvapivě dobře.

Pokud půjdeme abecedně, narazíme na pár důležitých modelů hned u Audi. O SUV Q3 jsme však psali pár dnů před autosalonem a koncept A3 e-tron je jen dalším hybridem Audi v dlouhé řadě. Karoserii jsme viděli v Ženevě. Tentokrát má auto čtyřválec 1.4 TSI s 215 koni a téměř třicet dalších koní díky elektromotoru.Jen o dva řádky níž se dostáváme k BMW, kde stál „koncept“ nového supersedanu M5. Produkční verze, kterou uvidíme v září ve Frankfurtu a na silnicích jen o málo později, bude vypadat stejně. M5 je opět o něco hrozivější na pohled a samozřejmě silnější. Platí co se říkalo už před dvěma lety: nové BMW M5 má přeplňovaný osmiválec a 560 koňských sil. Je stejně silné jako nejnovější Mercedes-Benz E 63 AMG, který tento týden rovněž přezbrojil na turba a nabízí až 557 koňských sil. Představitelé BMW v Šanghaji potvrdili, že motor z M5 se kromě modelů M6 dřív než za rok objeví i pod kapotou nového čtyřdveřového kupé. Mnichov v něm konečně získá zbraň proti veleúspěšnému CLS, a to včetně verze 63 AMG.

Přeskočíme-li vše co se dočkalo vlastního článku, zastavíme až právě u Mercedesu. Se zmiňovaným E 63 AMG se Němci do Šanghaje neobtěžovali, zato přivezli studii příští třídy A. Jak nejspíš víte, třetí generace hatchbacku ze Stuttgartu zapluje hlouběji do středního prudu. Oba dosavadní modely vyčuhovaly z davu a lákaly kupující na jiné kvality než Audi A3BMW řady 1. Přestože zákazníci na volání slyšeli, složitá a drahá výroba zabránily třídám A a B vydělat větší peníze. Originální (a bezpečná) platforma dosavadních modelů proto uvolní místo konvenčnímu uspořádání, které umožní nabídnout víc karosářských variant s větším výběrem motorů. Nálepka praktického auta zůstane jen třídě B, menší z aut si zahraje na sportovce. Uvidíme koncepm příštího roku. Mimochodem, zástupci AMG znovu potvrdili, že v Affalterbachu naplno běží vývoj třídy A s pohonem všech kol a 320 koni. Na stánku Mercedesu se také hodně mluvilo o partnerství Mercedesu s problémy zmítanou automobilkou BYD. Společný vývoj alternativních pohonů však prý pokračuje.V uplyulém týdnu nám nevysvětlitelně a nešťastně zapadl zajímavý projekt Mini. Pokud stojíte o sutečně exkluzivní supermini, na jaře roku 2012 dostanete možnost jedno mít. Výrobce nejmenších BMW se totiž spojil s výrobcem největších BMW, dílnami Rolls-Royce v Goodwoodu, aby společně postavili skutečně dobře vybavený hatchback. Přestože automobilka neprozradila cenu auta, vůz z omezené tisícikusové série by mohl stát až jeden a půl milionu. Za tyto peníze zákazníci dostanou kabinu zhotovenou přímo u Rolls-Royce, plnou nejkvalitnější kůže a ořechového dřeva. Černý perleťový lak je rovněž míchaný v Goodwoodu. Pohonné ústrojí pochází beze změn z Mini Cooperu S, auto však dostalo kapotu bez okázalého vstupu vzduchu.Peugeot se rozhodl šokovat zákazníky konceptem velkého SUV. Studii SxC (Shanghai Cross Concept) má na svědomí vývojové centrum značky v Číně, a tak vůz reflektuje spíš tamní hlad po luxusu než evropskou ekologickou hysterii. SxC je delší a širší než Porsche Cayenne, přestože jeho výšky nedosahuje. Protože na vývoj dohlížel šéfdesignér Peugeotu Gilles Vidal, tvary studie dobře odráží jeho dlouhodobé záměry. Díky pohonnému ústrojí Hybrid4 s benzínovou šestnáctistovkou vpředu a elektromotorem na zadních kolech má auto 320 koní výkonu. Elektromotoru z nich patří téměř stovka, takže dokáže autem pohybovat sám. O sériové výrobě konceptu SxC nepadlo ani slovo, ale Peugeot představí v Číně alespoň jedno auto ročně a v plánu má mimo jiné velké SUV.To je vlastně vše, nepočítáte-li elektrický skútr od Volkswagenu. E-Scooter je skutečně miniaturní počin a bez baterií váží jen dvacet kilogramů. Jeho motor má 350 wattů (asi půl koně), ale dokáže s nimi uhánět až padesátikilometrovou rychlostí, teoreticky i šedesát kilometrů daleko. Baterie je snadno vyjímatelná. Volkswagen o výrobě podobného vozítka přemýšlí – kdyby nic jiného, jako záchranný člun dokufrů větších aut by se hodil výborně. Podle němců lze navíc výkon bez problémů zdvojnásobit a také dojezd není definitivní, výměnou Ni-MH baterie za lithiovou či přidáním regenarativních brzd by se výrazně zvýšil. Přestože potvrzení se ještě nějakou dobu nedočkáme, výroba E-Scooteru není vyloučená ani v současné podobě. V Číně se ročně prodá dvacet milionů elektrických skútrů a Volkswagen by jim prý dokázal konkurovat. Svůj motocykl by i s příplatky za LED světla, kožené sedadlo a palubní počítač udržel pod tisícem dolarů.

Martin Plaštiak

23.4.2011 10:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist