autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Autotýden Martina Plaštiaka: Zpomalit zakázáno
Autotýden Martina Plaštiaka: Zpomalit zakázáno
Polák Robert Kubica, pilot Formule 1, je venku z nemocnice. Na lůžku skončil v únoru, když při havárii na rally Ronde di Andora projela jeho Fabií S2000 svodidla a rozdrtila mu pravou ruku. Kubica těsně unikl amputaci a jeho stav se podle lékařů rychle zlepšuje, ale ani teď, tři měsíce po nehodě, nemá polský jezdec vyhráno. Poškozenou paží stále vládne jen částečně. Nikdo neumí odhadnout jak rychle, nebo zda vůbec, se dají nervová zakončení opět do pořádku. Robert kubica stráví příštích několik týdnů doma v Monaku, než se vrátí do Itálie a nastoupí intenzivní rehabilitaci.V nemocnici málem skončil jeden z redaktorů amerického magazínu Motor Trend. Když novináři testovali brzdnou dráhu Fordu Mustang Boss 302, udělali nepříjemnou zkušenost. Jejich šéf Scott Mortara rozjel kupé na sedmdesát mil v hodině (112,65 km/h) a dupl na brzdu. Odpovědí mu nebylo zpomalení, které snad očekával. Pedál vydal kovové cvaknutí a spadl na podlahu. Mortara nezpanikařil, zpomalil pomocí podřazování a na konci trati se úspěšně trefil do úzké mezery ve zdi. Totální selhání brzd je nebezpečnou, ale také neobvyklou poruchou. Ford okamžitě zastavil výrobní linku na mustangy a rozebral testovací auto. Poruchu způsobil ulomený čep, spojující pedál s táhlem, které ovládá brzdový válec. Zvláštní je, že žádný jiný Mustang nevykázal stejnou vadu jako novinářský Boss 302. Ústrojí pedálu bylo špatně sestavené, takže selhání jediného čepu vedlo k vyřazení brzd, což prý normálně není možné. Jak přesně k chybné montáži došlo Ford netuší, výrobní postupy by ji měl vylučovat. Podle Motor Trendu mohl někdo brzdy testovacího auta, které má za sebou krátký, ale pestrý život, vyndat a chybně namontovat zpět při některé ze servisních prohlídek.Možná jste v uplynulém týdnu slyšeli, že mediální magnát Rupert Murdoch a jeho News Corp. chtějí převzít Formuli 1. Zprávu stihl popřít sám principál nejrychlejšího sportu světa, Bernie Ecclestone. Majitelé cirkusu, CVC Capital Partners, prý nechtějí nic prodávat. Sport jim vynáší desítky milionů dolarů každý rok. V hlasitém dementi však Ecclestone přeskočil důležitý řádek. Že by totiž Murdoch mohl koupit jen televizní práva na F1. To by pro fanoušky rovněž znamenalo velké změny – noví vyjednávači, nové smlouvy, nové podmínky. Nechme se překvapit. Zatím je jistá jiná věc: od příštího roku z kalendáře Formule 1 zmizí Velká cena Turecka. Ecclestone zvedl pořadatelům poplatek za závod ze třinácti na 26 milionů dolarů a Turci dali ruce pryč. Podle deníku Haberturk šlo z Ecclestonovy strany o strategický manévr, místo v kalendáři totiž potřebuje pro závod v Moskvě. Na oficiální prohlášení zatím čekáme.
Říká vám něco spojení Pikes Peak? Slavný závod do vrchu nebude tuto sezónu jedinou obří akcí svého druhu v USA, po deseti letech se vrací výstup na Mount Washington. Ne že by kdokoli z redakce poslední ročník pamatoval, ale trať už jsme letos viděli. Její rekord neoficiálně překonal Travis Pastrana s ostrým Subaru Impreza (video nahoře). Startovní pole bude podobně rozmanité jako na Pikes Peaku, takže mezi 22. a 26. červnem nezapomeňte sledovat internet. A pokud máte jak, vyražte přímo na místo, nebudete litovat. Startovní listina obsahuje vše od rally speciálů, přes závodní trucky (včetně Mika Ryana) po veterány ze třicátých let.Také samotný Pikes Peak bude stát za pozornost. Ty škodolibé mezi vámi potěší výstup Nissanu Leaf. Elektrický hatchback se 110 koni pojede do slavného kopce tak jak je, bez nejmenších úprav. Pořadatelé závodu sice mysí barevně a každoročně vypisují třídu pro elektromobily, jenže na rozdíl od jiných závodů je konkurence silná. Rekord drží Ikuo Hanawa na speciálu HER-02 s 268 koni (první dvě fotky v galerii), který vloni pokořil dvacetikilometrový kopec za třináct minut a 17,575 sekundy. Celkový rekordman Nobuhiro Tajima (ano, Pikes Peak je stále v USA) to umí za deset minut, ale to nejspíš Nissanu na klidu nepřidá. Buď má Leaf někde schovaný ještě jeden velký elektromotor, nebo bude hodně pozadu. Cílem Japonců je přirozeně hlavně dojet, což by se jim mělo na novém asfaltovém povrchu podařit.Staršího data jsou zprávy o dvou neobvyklých strojích, jejichž obrázky najdete v galerii. Oba se představily v první polovině dubna na výstavě užitkových vozů v Birminghamu. Závodní Volkswagen Caddy má pod kapotou dvoulitrový čtyřválec s výkonem 270 koňských sil, tedy stejný motor jako všechna scirocca, jetty a golfy ve Volkswagen Racing Cupu. Značkový šampionát se jezdí vesměs na britských okruzích, ale vidět ho můžete také na holandském Zandvoortu. Na všech těchto místech se Caddy letos objeví a řídit ho nebude nikdo jiný než šéf divize užitkových vozů britského Volkswagenu Simon Elliott. Aby netrpěly jeho šance, dostala malá dodávka víceprvkovou zadní nápravu z Golfu a nastavitelné tlumiče. Osmnáctipalcová kola obutá do pneumatik Hankook ukrývají velké brzdy s odvrtávanými kotouči.Stejná výstava viděla i větší sportovní počiny. Ford předvedl nový koncept rychlé dodávky, tentokrát pojmenovaný Transit SuperSportVan. Možá si pamatujete SportVan, extrovertní a rychlý Transit, který se objevil v prodeji před pár lety. SportVan měl pohon předních kol, 140 koní a byl stejně zábavný jako vtipný. Ford postavil i šílenější jednorázové studie – tři Supervany s motory z Formule 1 a speciálu GT-40, nebo World Rally Transit s dvěma stovkami koní. K tomu poslednímu má nový SuperSportVan nejblíž. Také je pouhým jednorázvým cvičením a má stejných dvě stě koní z naftového motoru. Tentokrát se nicméně pod kapotou ukrývá šestiválec o objemu 3,2 litru. Přestože auto stojí na šasi s krátkým rozvorem, stejně jako SportVan, dokázali inženýři namontovat jednotku podélně, se šestistupňoou převodovkou za ní a pohonem zadních kol.
Nakonec něco pro ty, kteří chtějí mít doma kus historie. Aukční síň Bonhams bude 14. května v Kalifornii dražit pár zajímavých věcí. Většina seznamu patřila Stevu McQueenovi, tentokrát však nejde o auta. King of Cool byl také motocyklový fanoušek a nejzajímavější položkou na seznamu je jeho terénní čtyřstovka Husqvarna z roku 1971. Stroj je kompletně v původním stavu, přestože za posledních třicet let několikrát změnil majitele. Pokud neumíte na motorce, budou vás zajímat například mcqueenovy trofeje, vyhrané v závodech na dvou i čtyřech kolech.