autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Autotýden Martina Plaštiaka: Zmije s místem pro pět
Autotýden Martina Plaštiaka: Zmije s místem pro pět
Poslední týden byl hektický. Alespoň to tak vypadá podle množství zajímavých zpráv, které se nám nepovedlo dostat na autoweb. U první z nich bylo možná lepší, že nevyšla. Zvedla totiž vlnu očekávání, která neměla být naplněna. Médii proběhlo krátké video s upraveným Chryslerem 300C. Měl skvělý zvuk a pod kapotou zjevně desetiválcový motor. Mohl by Chrysler chystat svým fanouškům vánoční překvapení? Takové divočejší BMW M5? Spekulanti drtili klávesnice, ale procitnutí přišlo rychle: jde jen o soukromý projekt jistého Dereka Ekinse z Floridy. Ten vlastnil docela obyčejný a spíš pomalý Chrysler 300C s tříapůllitrovým šestiválcem, když na šrotišti zahlédl nabouraný Dodge Viper. Přestavba trvala rok. Ekins si dělal většinu věcí sám, včetně instalace šestistupňového manuálu nebo závorního chladiče. „Stavěl jsem ho tak, aby byl spolehlivý,“ vysvětluje Ekins. „Nechci s ním závodit. Jen jsem chtěl něco jiného. Líbí se mi Viper, ale nenastrkal bych do něj rodinu.“Ne že by se však v Evropě neděly zajímavé věci. Další a další řeči o návratu značky Alpine nás už tak trochu přestaly zajímat, ale fanoušků dávno mrtvé značky je pořád dost. Jsou mezi nimi i Patrick Raoux, průmyslový designér, a čtyři jeho kamarádi z řad studentů. Než se Renault konečně vymáčkne, přišla pětice nadšenců z Francie se svou vizí auta, které by mohlo vrátit Alpine mezi živé. Koncept Open´Back je zatím jen počítačovým modelem. Raoux na své stránce vysvětluje prostý původ studie. Tvůrci čerpali inpisraci v historii značky Alpine, stejně jako třeba na Nissanu 350Z. Auto má šasi z ocelových a hliníkových trubek. Jeho pohonné ústrojí pochází z Clia RS, je však otočené a umístěné před zadními koly, jimž posílá svůj výkon 182 koní.
V podobně postavené skupince samozřejmě nesmí chybět nová speciální edice Zondy, omezená na jediný kus. Po Unu, Tricolore, HH a bůh ví kolika dalších přichází Pagani Zonda 750. Bude fialová a drahá, takže by vás nemělo překvapit že skončí na blízkém východě. Auto vychází z modelu Cinque (jako ostatní speciální Zondy), má tedy na rozdíl od starších modelů monokok ze speciálního karbon-titanového kompozitu. Spekulace se však točí kolem čísla 750 v názvu auta. Dvanáctiválec o objemu 7,3 litru od AMG za sedadly Cinque má 678 koní, které mu dosud stačily na titul nejsilnějšího atmosférického motoru v produkčním autě. Jenže Aston Martin One-77 bude mít 750 koní… Horacio Pagani tedy možná vyráží do protiútoku. A možná znamená číslo 750 něco jiného.Neméně divokou kreaci představilo také Suzuki. Jeho Swift R se představí až příští rok v dubnu na autosalonu v Pekingu, ale Japonci asi nechtějí vypadat neaktivně. Designéři se inspirovali motocykly Suzuki, především GSX-R 1000. Auto má agresivní přední nárazník s velkými vstupy vzduchu, prominentní křídlo nad zadním oknem a vytažené blatníky. Máme zatím jedinou fotku a žádné informace, pod kapotou by se však mohl objevit například motor od Volkswagenu. Znamená to další Fabii RS tentokrát s logem Suzuki? Můžeme jen spekulovat.
Honda mezitím pilně testuje svůj poslední produkt. Má jen tři kola, ale uveze šest lidí, ačkoli v závislosti na specifikaci by to zřejmě mohlo být i víc. Pokud pořád nevíte, Honda dobývá oblohu. Její malý tryskový letoun HondaJet zahájil statické zátěžové testy. Pokud jimi projde, začne nacvičovat ve vzduchu. Při té příležitosti vypustila firma další sadu obrázků, tentokrát s produkčním interiérem. Honda prodává své letadlo už od roku 2006 a má přes sto objednávek, první dodávky však slíbila až na třetí čtvrtinu roku 2012. Pokud vás fotky svádí k přesvědčení, že jde o levný stroj pro skromnější klientelu, máte částečně pravdu. Přesto však stroj stojí čtyři a půl milionu dolarů, tedy osmdesát milionů korun.Nemusíte létat vzduchem, osmdesát milionů zvládnete utratit i na zemi. A nikde to nejde tak snadno jako ve formuli jedna. Jak přesně snadné to je, se chystá zjistit Volkswagen. Jen zatím ve Wolfsburgu neví, která značka bude tou vyvolenou. Nedávno pustili pár informací vrchní představitelé Porsche, podobné věci však už nějakou dobu nezávisí na nich. Do F1 by zrovna tak mohlo zamířit Audi, Lamborghini nebo Bentley. Hans-Joachim Stuck, který dělá ambasadora pro Volkwagen Motorsport, prozradil médiím, že šéfové skupiny se sejdou počátkem listopadu. Budou „projednávat strategii“. Ve skutečnosti je nejvyšší čas učinit rozhodnutí, mluví se o vstupu v roce 2013.Do F1 se chystá také Rusko, ale z opačné strany. Sám Vladimir Putin oznámil, že největší země světa bude od roku 2014 hostit nejméně sedm velkých cen. Měly by se konat ve městě Soči na pbřeží Černého moře. Na místo konání dorazil i Bernie Ecclestone, aby podepsal kontrakt. Do projektu zainvestuje řada velkých ruských podniků včetně mobilního operátora Megafon, olejářské firmy Lukoil, nebo několika státních podniků. O dva roky dříve se chce do formule jedna dostat také Nikolaj Fomenko se svou značkou Marussia. Sezóna 2012 nejspíš reálná není, ale jen o rok později vstoupí v platnost nová pravidla. Právě kvůli nim spěchá do F1 Volkswagen a Marussia by mohla využít stejné příležitosti. Velká cena v Rusku její šance výrazně posiluje.A do třetice k formuli, tentokrát pněkud jinak. James-Michael Gregory Harlan chtěl vlastní okruh F1, a tak si ho postavil. Modelový. To ovšem neznamená, že by se měl James-Michael Gregory krčit před osobou Hermana Tilkeho. Naopak, druhořadý německý kreslíř by měl práci svého amerického kolegy pečlivě studovat. Okruh White Lake se rozkládá na pouhých dvou metrech čtverečních, ale je 45 metrů dlouhý, má 19 zatáček 76 centimetrů převýšení. Jeho okolí je ručně stavěné i malované, včetně boxů s mechaniky. Na trati závodí formule v měřítku 1:32 a díky počítačovému řízení mohou jezdit v jedné dráze za sebou. Protože naše články snesou jediné video, čtyřminutovou exkurzi na White Lake najdete zde.
autoweb.cz