Autotýden Martina Plaštiaka: wankel pro MX-5?

Trh se supersporty ožívá, ale zajímavé zážitky slibuje také Mazda. I tento týden výrobci pilně snižovali spotřebu, ale nedělají z nás náhodou blázny?

Po týdnu ve znamení nafty přichází nálož zpráv a drbů ze světa sportovních aut. Z kategorie těch potvrzených pochází informace, že Horacio Pagani postavil další „definitivně poslední“ omezenou sérii Zondy. Exkluzivita je zaručena, exemplář na fotografii v záhlaví článku je a zůstane jedinou Zondou Uno na světě. Auto si objednala katarská královská rodina. Karoserie je unikátní, ale kopíruje tvary verzí CinqueTricolore, představených nedávno. Nekráčí tedy ve stopách další jednorázové záležitosti, Zondy PS. Motor pochází ze závodní Zondy R a má dvanáct válců, 7,3 litru a 690 koní. Cena auta má zůstat tajná.Sebevědomí sbírá holandský Spyker. Společnost přesouvá výrobu do Británie a po koupi Saabu získala síť dealerů, na poměry výrobce supersportů velmi hustou. S některými z nich automobilka s vrtulí ve znaku jedná o zahájení prodeje a servisu svých vozů. Zda to však malou značku opravňuje myslet si, že v roce 2012 prodá dvě stě padesát aut, je otázkou. Spyker si totiž vloni pořídilo jen 36 řidičů a v celé své moderní historii, která se píše od roku 2002, prodal výrobce jen 214 aut. Snad Holanďané vědí co dělají, poptávka po novém modelu C8 Aileron je údajně silná. Zejména v USA, Rusku, Číně a na blízkém východě se zákazníci v minulosti sháněli po automatické převodovce, kterou nyní do Aileronu skutečně dostanou.

Na druhém konci planety také chystají velké věci, Australská společnost Joss Developments Limited dokončuje první supersport ze země klokanů. Projekt je dítětem muže jménem Matthew Thomas, který se mimo jiné živil jako aerodynamik ve formuli 1. Prototyp vzniknul už v roce 2003 a produkční verze měly následovat, dlouhá léta však trvalo shánění investorů. Auto váží přibližně tunu a bude jej pohánět osmiválec od AMG, na jehož dodávkách se společnost domluvila před několika dny. Původní plán na vývoj vlastního motoru padnul, vše ostatní však mají na svědomí Australané. Celý vůz váží tunu a s výkonem přes pět set koní vystřelí podle konzervativních odhadů na stovku za tři a půl sekundy. Joss nepotřebuje, podobně jako McLaren F1, žádné křídlo, vystačí si s dobře navrženým difuzorem. Pokud se auto probojuje do sériové produkce, uvidíme jej závodit v Le Mans.A čert nespí ani v Indii. Skupina Tata Motors, respektive její značka Jaguar, slíbila vyrobit omezený počet kupé XKR Goodwood Special. Auto se představilo na loňském festivalu rychlosti a kromě zeleného laku má nové nastavení podvozku, jiný výfuk a posílený motor. Kompresorem přeplňovaný osmiválec pod kapotou posune svými 530 koni XK opět o kousek výš v potravním řetězci. Goodwood Special se stal nejrychlejším Jaguarem současnosti, když zdolal Nordschleife za 7 minut a 58 sekund. To je velmi slušný čas, ještě před měsícem by stačil i na Subaru Impreza WRX STi

Pokud sháníte ostřejší zboží, právě tento týden začala výroba vozu Hennessey Venom GT. První kus zamířil z dílen v Silverstone do Spojených arabských emirátů. Z dálky auto připomíná Lotus Elise, ale nenchte se mýlit. Venom sdílí s malým kupé z Hethelu pouze střední část šasi a několik menších dílů, například světla. Přední i zadní pomocný rám si u Hennessey navrhli sami, stejně jako závěsy kol. Motor je naopak ryze americký small block z Corvette ZR1. Výrobce jej pro Venom nabízí ve třech výkonových variantách – se 725, 1000 a 1200 koni. Převodovka má původ ve Fordu GT. S nejsilnějším osmiválcem auto váží velmi britských 1220 kilogramů, takže stovku zvládne za 2,4 sekundy a dvě stě kilometrů za hodinu pojede po sedmi sekundách. Udávaná maximální rychlost činí 438 km/h. Cena? Šest set tisíc dolarů, tedy přes 12 milionů korun.Ponoříme-li se do víru spekulací a neoficiálních pravd, můžeme nahlédnout pod pokličku pánům u Porsche. Automobilka už údajně sehnala tisícovku zájemců o hybridní supersport 918. Oficiálně produkce stále nebyla schválena, ale auto by se mělo objevit na konci srpna v Pebble Beach, kde Porsche zřejmě začne vybírat zálohy. Stuttgart si navíc neohlídal komunikační kanály a unikla mu závěrečná zpráva z mezinárodního setkání sales manažerů. O 918 se v ní nemluví, ale o jiných zajímavostech ano. Automobilka chystá na příští rok další omezenou sérii devětsetjedenáctek. 911 Speedster by měla mít motor o výkonu 408 koní, pohon zadních kol a, jak napovídá jméno, žádnou střechu. Očekávejte cenu přes čtyři miliony korun. Dočkat bychom se měli také ostrého Caymanu, upraveného v podobném duchu jako Boxster Spyder. To znamená redukční dietu a vyšší výkon.

Na hranici uvěřitelnosti se pohybují japonská média, když spekulují o pohonné jednotce pro příští Mazdu MX-5. Ta dorazí v roce 2012 a podle jejich zdrojů by neměla vážit výrazně přes tunu při zachování současných výkonů. K tomu jí podle Japonců pomůže Wankelův motor o objemu 1,2 či 1,3 litru. Koncepce původem z Německa dosahuje v poměru k hmotnosti výborných výkonů a byla by tak pro lehký roadster ideální. Problém je, že rotační motory jsou hladové po oleji i benzínu a ekologové je nemají rádi. Z toho důvodu také Mazda už dlouho váhá, zda postaví nástupce modelů RX-8RX-7. MX-5 s největší pravděpodobností dostane konvenční přeplňovaný čtyřválec, třeba nás však v Japonsku příemně překvapí.Výčet deseti nejúspornějších aut, prodávaných na trhu v USA po roce 1984, zveřejnila americká Environmental Protection Agency (EPA, agentura pro ochranu životního prostředí). Abychom byli přesní, jsou žebříčky dva – jeden s údaji naměřenými pod dohledem EPA a druhý podle informací od řidičů. Spotřeba aut zjevně neklesá tak, jak nám výrobci tvrdí, protože z deseti modelů se jen čtyři objevily až po roce 2000, a to podle obou tabulek. S přehledem zvítězila první Honda Insight z roku 2000, které EPA naměřila 4,4 litru na sto kilometrů a řidiči dokonce 3,3 l/100 km. Umístila se hned čtyři auta z osmdesátých let, nejvýše se usadil Chevrolet Sprint ER z roku 1986, který měl litrový tříválec a spotřebu (podle EPA) 4,9 l/100 km. Morálním vítězem je Honda, která má v žebříčku hned pět aut, a umístily se také první a třetí generace Toyoty Prius. Že by v Evropě vypadal žebříček jinak, je jasné, ale na zásadní rozdíl nevsázejte. Downsizing najednou vypadá jako podvod, že?

A nakonec se po týdnu vraťme k americkému Mini, které stále s nadějí provokuje své protějšky od Porsche. Šéf zastoupení Mini v Severní Americe, Jim McDowell, vyzval německou automobilku k přátelskému závodu, dostalo se mu však velmi povýšeného odmítnutí. Fanoušci britské značky však na celou věc zareagovali velmi pozitivně a dodali tak McDowellovi odvahy. Mini nejprve zvýšilo sázky a nabídlo za vítězství lístky na koncert Justina Biebera a použité posilovací stroje. Ani to však šéfa amerického Porsche Detlefa von Platena nepřesvědčilo, a tak u Mini najali letadlo, které kroužilo kolem ústředí Porsche v Atlantě s nápisem „Drahé Porsche, pojď do nás. S láskou, Mini.“ na ceduli za ocasem. Zatím posledním počinem Mini je video, kde jejich Cooper S trénuje po vzoru Rockyho na velký souboj. Navrhovaný termín závodu je však už příští víkend a Porsche pravděpodobně svůj názor nezmění.

Martin Plaštiak

19.6.2010 10:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist