autoweb.cz > Mercedes-Benz > Autotýden Martina Plaštiaka: Věci příští
Autotýden Martina Plaštiaka: Věci příští
Velké změny čekají komunistický tropický ráj na ostrově Kuba. Raúl Castro, bratr a nástupce dlouholetého prezidenta Fidela Castra, v rámci prováděných reforem zrušil desítky let platná omezení na obchod s novými auty. Na Kubě se dosud směly volně prodávat pouze vozy, vyrobené před rokem 1959, tedy před komunistickou revolucí. Výjimky z omezení udělovaly úřady. Fakticky tak jedenáctimilionový národ dodnes jezdí v hůř i lépe udržovaných autech, starých 52 a víc let, zatímco politické elity se vozí v novějších strojích. Od nynějška může obchodovat kdo chce s čím chce. Tedy… přísná omezení na dovoz stále platí a vlastnit auto také nesmí každý, ale kdo už vůz má a může si dovolit ho vyměnit, má možnost sáhnout po některém z novějších strojů na ostrově.
Pokud vám i liberálně reformovaná Kuba přijde nedemokratická, možná byste měli lépe sledovat západní svět. Poslední skvělé poselství vyslal světu vrchní soud v americkém státě Massaschusetts. Řidič Ralph Sullivan dohnal až k nejvyšší instanci spor s policií, která ho údajně neprávem pokutovala. Soudce sice pokutu zrušil a uznal Sullivanovy argumenty, jenže mu zároveň nepřiznal náhradu sedmdesáti dolarů, zaplacených na poplatcích. Řidič, který podle soudu vůbec neměl být zastaven, tak sice dosáhl spravedlnosti, ale zaplatit musí stejně. Ne že by na tom bylo něco neobvyklého, ale zdá se vám to v pořádku?A když už jsme v Americe, zmiňme aféru firmy OnStar. Ta je dceřinou společností General Motors a poskytuje jejím zákazníkům placené telekomunikační služby. Aktualizace map v navigacích, zabezpečení a sledování aut, ale také například diagnostika na dálku, to vše si mohou majitelé vozů GM u OnStaru objednat. Pokud o služby dál nestojí, smlouvu ukončí a OnStar se přestane o jejich vůz zajímat. Nebo si to svět myslel. Před pár týdny někdo upozornil, že OnStar dál sleduje pohyb i těch aut, jejichž majitelé ukončili smlouvu. Společnost v reálném čase zaznamenává nejen pozici, ale také rychlost aut i detaily jako skutečnost, zda jsou či nejsou zapnuté pásy. To vše naštěstí anonymně. Se získanými daty pak OnStar obchoduje na trhu, přirozeně aniž by se alespoň pokusil informovat klienty. Aféra a mediální bouře posledních týdnů už přiměla OnStar podmínky poskytování služeb změnit, zákazníci, kteří vypoví smlouvu, budou nadále sledování, jen pokud o to výslovně požádají. Překvapení opět není na místě, ale znechucení se i tentokrát povoluje.
Teď už snad jen lepší zprávy. Ford nedávno podepsal novou kolektivní smlouvu s nejsilnějším odborovým svazem. Kromě spousty detailů, které by nás nejspíš naštvaly, se v ní mluví o novém motoru pro Ford Mustang Shelby GT500. Proč? Smlouva obsahuje mimo jiné rámcový strategický výhled na příští roky a Ford bude v souvislosti s novým osmiválcem investovat padesát milionů dolarů do jedné ze svých motoráren. Mustang potřebuje reagovat na skutečnost, že Chevrolet Camaro právě vyjel s verzí ZL1, která má 580 koňských sil. Dostane proto větší osmiválec o objemu 5,8 litru. Kompresor zůstává, takže i když o výkonu smlouva nemluví, můžeme se těšit na něco k šesti stovkám koňských sil.Netěšte se ovšem na nevázanou zábavu. Společnosti Takata a TruTorch (ne, ani jednu neznáte) totiž chystají startovací tlačítko, které díky infračervenému senzoru pozná hladinu alkoholu ve vaší krvi. S Fordem nejspíš v kontaktu nejsou, ale jeden nikdy neví. Systém pracující s je zatím ve fázi prototypu. Už dnes zabírá tolik místa jako chlebník, takže do pár let se bez problémů vejde do kteréhokoli auta na trhu. Bohužel s funkcí je to prozatím špatné, zařízení vyhodnocuje data několik vteřin a pracuje správně jen při pokojové teplotě. Velkým problémem samozřejmě bude i cena. Nic z toho nakonec jistě nebude problém. Jen aby nějakého chytráka časem nenapadlo montovat podobná zařízení povinně s tím, že podnapilý sice nastartuje, ale dostane počítačem generovanou pokutu.A konečně už dlouho jsme nepsali o Formuli 1. McLaren oznámil prodloužení smlouvy se svým dodavatelem motorů, automobilkou Mercedes-Benz. Partnerství bude pokračovat i po roce 2015, kdy vyprší současná smlouva. McLaren a Mercedes oslaví už na konci sezóny 2014 dvacet let úspěšné spolupráce. Britská stáj také podepsala novou smlouvu se svým pilotem Jensonem Buttonem. Mistr světa z roku 2009 zůstane u McLarenu několik příštích let.Podezřele povědomá skupina lidí se formuje u týmu Mercedes GP. Pokud si pamatujete, stáj se na scéně objevila vloni, když Daimler koupil Brawn GP. Ten vznikl o pouhý rok dřív na torzu týmu Hondy a s jejím autem vyhrál v roce 2009 oba tituly (shodou okolností s Buttonem). Ross Brawn stáj přesto přepustil Mercedesu, neměl zájem vést vlastní tým. Zůstal jako technický ředitel. Má na této pozici obrovské zkušenosti, byl totiž strůjcem působivé, přestože trochu nudné dominance Ferrari mezi roky 2000 a 2004. Nejezdil pro něj tehdy nikdo jiný, než Michael Schumacher, který je nyní… u Mercedesu. Sehrané Duo Brawn-Schumacher se však brzy rozroste na tři hlavy. K Mercedesu míří Aldo Costa, donedávna technický ředitel Ferrari, který dostal padáka po neuspokojivém finále loňské sezóny. Costa pracoval u Ferrari řadu let a navrhoval pro něj formule už za dob Rosse Brawna. Nyní bude dělat to samé jinde.
Martin Plaštiak