autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Autotýden Martina Plaštiaka: Vánoce Přicházejí!
Autotýden Martina Plaštiaka: Vánoce Přicházejí!
Jaguar ukázal první obrázek chystaného kombi XF Sportbrake. Zákazníci se podle všeho jen hrnou, prodat se podařilo i jeden z testovacích prototypů. Míří do prominentní VIP garáže: Koupil ho Satan Claus. Tím fakticky odstartovala reklamní kampaň, i když zatím není jasno, jestli chce přední dealer vánočních dárků s XF létat za zákazníky, nebo ho využije k zásobování skladu a roznášku bude dál realizovat speciálem Reindeer Super Nine.
Přemýšlíte co necháte poslat pod stomek dětem? Asi vám neporadím nic jiného než vloni: Kupte si pořádný motor. Ward’s Auto pro vás má nejnovější seznam deseti nejlepších motorů roku 2011, které vzešly z dvouměsíců každodenního testování 36 nových nebo významně vylepšených jednotek. Doba se asi skutečně mění, je mezi nimi jediný osmiválec, čtyři šestiválce (jeden z hybridu) a pět čtyřválců. A to jde prosím o americký seznam. Alespoň že tentokrát nebodoval Nissan Leaf (přihlíží se i k ceně). Jen tři motory nemají přímé vstřikování, polovina je přeplňovaná. Letošními vítězi jsou (pořadí se nevyhlašuje, ve třetím sloupci auto, které u Ward’s Auto zkoušeli):
Všimněte si, že osmiválec na seznamu pochází z dílen Fordu. Modrý ovál toho chystá víc. Brzy se dočkáme atmosférického čtyřválce 2.0 Ti-VCT. Nepůjde o žádné ořezávátko. Je celý hliníkový a měl by vážit kolem 135 kilogramů při výkonu až 175 koní s točivým momentem 210 newtonmetrů. Jednotka má pravděpodobně blízko k dvoulitrovému EcoBoostu, dostane přímé vstřikování. Čyřválec se nejdřív představí jako položka v katalogu Ford Racing, bude tedy k dostání samostatně, připravená pro váš garážový závodní speciál. Ford slibuje celou řadu verzí od holého motoru k plně vybavenému, zatím však nemá kit pro vestavbu čtyřválce podélně. Ještě příští rok uvidíme nový motor také ve Focusu.
A ještě jednou Ford. Kromě čtyřválce automobilka připravuje nový přeplňovaný šestiválec, menší než tříapůllitr EcoBoost, který právě pod kapotou pickupu F-150 válcuje atmosférické osmiválce. „Malý šestiválec“ zmiňuje zpráva o dohodě mezi Fordem a odbory. Víc nevíme, ale objem jednotky se bude pohybovat mezi 2,5 a třemi litry, protože právě tam má nabídka EcoBoostů mezeru (v současnosti 1,0, 1,6, 2,0 a 3,5 l). Automobilka už dřív slíbila, že nabídne přeplňované motory v devadesáti procentech modelů. Menší EcoBoost nahradí staré atmosférické šestiválce. Podle stejné logiky jako objem můžeme odhadnout výkon nového motoru: Dostane od 240 do tří set koní. Pro Evropu je tato zpráva velmi dobrá, nový motor by mohl vrátit mezi živé ostré verze Mondea.
Ani jedna z jednotek Fordu to bohužel letos pod stromeček nestihne. O něco dřív by mohl být k dostání skvělý závodní speciál Ferrari 458 Grand Am. Auto je blízce spřízněné se 458 GT3, takže jeho zevnějšek by neměl být přímo šokující. Nechtěl jsem vás však připravit o fotky. Stroj se představí v lednu na čtyřiadvacetihodinovce v Daytoně, a pokud zavoláte do Ferrari, jistě se s vámi nějak dohodnou a jeden kousek pošlou, i když do 24. prosince to asi také nebude.
Když jsem u fotek, líbit by se vám mohla také nová sada obrázků konceptu Škoda VisionD z březnového autosalonu v Ženevě. Nic nového o VisionD nepadlo, takže obrázky jsou nejspíš mediální masáží. Ale před čím, na to se mě neptejte.Zatím jsem vám vlastně žádný použitelný dárek neporadil, že? Neporadím ani dál, dokonce vás zklamu. Pokud jste si chtěli pořídit starý obytný Volkswagen Typ 2 (T2), který začal před pár týdny do Evropy z Brazílie vozit Holandský importér, máte smůlu. Po pár dnes auto v tichosti zmizelo z nabídky. Nikdo pořádně neví, co mělo zjevení auta, které z Evropy zmizelo v roce 1979, znamenat, a jak ho importér vlastně homologoval. Zde by se mohl ukrývat klíč k problému. Holanďané argumentovali, že auto lze legalizovat ve Velké Británii, a tedy díky společné evropské legislativě i v celém zbytku Unie. Jenže se zřejmě spletli. Nově vyrobené auto totiž nelze homologovat, pokud neplní Euro 5 a další předpisy, byť by bylo konstrukčně dobře uleželým veteránem. Takže T2 nebude.
Nakoukněme na chvilku do Formule 1. Dárek pod stromek si nadělili pořadatelé Velké ceny USA, která by měla poprvé odstartovat už příští rok. Závod v texaském Austinu vstal z mrtvých poté, co se minulý měsíc zcela zastavily práce na novém okruhu. Promotér se nepohodl se správci tratě. Na vině byly americké úřady, které včas neposlaly slíbené peníze. Nezbylo tak na výplatu 25 milionů dolarů pro Bernieho Ecclestona. Kdyby je promotér nezaplatitl, závod by byl zrušen, jenže v takovém případě stavitelé okruhu Circuit of America odmítli v projektu pokračovat. Na poslední chvíli se však podařilo dosáhnout dohody, Bernie své peníze dostal a práce se opět rozběhly.Země se na druhé straně oceánu netřese jen pod projekty F1. Po 29 letech v amerických formulových šampionátech končí tým Newman/Haas. Stáj, kterou v roce 1982 založil herec Paul Newman s Carlem Haasem, vyhrála 105 závodů a osm mistrovských titulů v seriálu CART (později Champ Car) a byla nejúspěšnějším účastníkem třicetileté historie šampionátu. Vyšel jí i start do sezóny 2008, kdy Champ Car definitivně zkrachoval a sloučil se s konkurenční sérií IndyCar. Tým toho roku získal dvě vítězství. Smrt Paula Newmana v září 2008 však jako by znamenala konec i pro stáj, další vítězství se jí získat nepodařilo a pro příští rok nesehnala ani sponzora. Stárnoucí (81) nemocný Carl Haas oznámil, že příští rok už vozy Newman/Haas závodit nebudou.Nakonec tu mám něco pro fanoušky Chevroletu Volt. Kauza kolem hořících baterií auta plní nečekaně efektivně stránky amerických médií. Nejprve se objevilo pár vánočních překvapení pro majitele voltů, Chevrolet jim nabídl do vyřešení celé kauzy náhradní auto zdarma. Pokud nabídka stále platí (měla by), mohou si voltaři vybrat cokoli z nabídky Chevroletu, a to včetně Corvette ZR1. Automobilka tuto konkrétní možnost na dotaz médií potvrdila – jednoduše počítá s tím, že řidič Chevroletu Volt nebude chtít jako náhradní vůz žravý osmiválcový supersport. Možnost nicméně existuje. Jen o pár dnů později dostali majitelé ještě jednu nabídku: General Motors od nich v případě zájmu auta koupí zpět. Výrobce říká, že je stále přesvědčen o bezpečnosti svého stroje, jen nechce nechat nic náhodě.
V současnosti se čeká na výsledky vyšetřování NHTSA, která na problémy s baterií Voltu přišla. Chevrolet už pracuje na nápravě, a jakmile bude mít v ruce výsledky vyšetřování, a tedy jistotu, žen ic nezanedbal, svolá všech šest tisíc prodaných Voltů a upraví je tak, aby nebezpečí požáru zažehnal. Modifikace každého z aut by měly vyjít asi na dvacet tisíc korun.
Jenže to není celé, problémy má samotná NHTSA. První Volt vzplál jasným plamenem tři týdny po květnovém crash testu. Psal se tehdy začítek června, jenže svět o incidentu poprvé slyšel až v listopadu. Americké úřady proto vyšetřují General Motors i zaměstnance NHTSA, kteří požár zamlčeli ve všech zprávách. Obvinění se hájí tím, že než dokázala NHTSA celý problém zrekonstruovat a nasimulovat, uplynulo několik měsíců. Vyšetřovatelé vyslechnou svědky na konci ledna, pak se uvidí.