autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Autotýden Martina Plaštiaka: Štěstí vstříc
Autotýden Martina Plaštiaka: Štěstí vstříc
Přestože si tato zpráva jistě zaslouží vlastní článek, nemohu vás o ni připravit už dnes. Společnost Swedish Automobile NV (dřív Spyker) souhlasila s prodejem švédské automobilky Saab Automobile i její dceřiné společnosti Saab Great Britain dvojici čínských investorů. Převzetí musí schválit čínské úřady a akcionáři Swedish Automobile. Společnosti Pang Da a Zheijang Youngman měly původně koupit pouze polovinu Saabu, ale nucený správce automobilky Guy Lofalk vyjednal jinou dohodu. Její přijetí si na Swadish Automobile v podstatě vynutil, když požádal o stažení ochrany před věřiteli, kterou Saabu před pár týdny zaručil soud. Holandská společnost, která získala kontrolu nad Saabem počátkem loňského roku, dostane za automobilku sto milionů eur. Tedy pokud se všechna potřebná „ano“ sejdou do 15. listopadu, kdy vyprší platnost předběžné dohody.Už je to nějakou dobu, co jsme naposledy (a poprvé) slyšeli jméno Gerhard Gribkowsky. Bývalý vysoký manažer Bayerische Landesbank stál v roce 2005 u prodeje podílu své banky ve společnosti spravující komerční práva Formule 1. Médii se mihnul v lednu letošního roku, když ho policie zatkla pro podezření z přijetí úplatku. Komerční práva na F1 změnila v posledních čtyřiceti letech majitele několikrát, u kormidla se však pokaždé udržel Bernie Ecclestone. Právě od něj měl Gribkowsky před šesti lety dostat 44 milionů dolarů za zprostředkování prodeje podílu investiční společnosti CVC Capital Partners. Gribkowského advokát tvrdí, že prodej byl v zájmu banky, sportu tehdy hrozil rozkol, který by investici znehodnotil.
Ze stejného důvodu měl bohužel na prodeji zájem také Ecclestone. Vedení Bayerische Landesbank ho chtělo hodit přes palubu ve snaze uklidnit týmy, které vyhrožovaly odchodem z F1. Pravděpodobně se prokáže, že Gribkowsky peníze dostal, soud však bude muset rozhodnout, zda šlo o úplatek a jaká bance vznikla škoda. Bernie Ecclestone to obviněnému neulehčí – tvrdí, že ho bankéř vydíral – hrozí mu totiž rovněž velké problémy. Ani jeden ze zúčastněných se ze skandálu jen tak nevykroutí, Bayerische Landesbank patří bavorské vládě a kauzu sledují média. Ústav je jedním z mnoha, které neustály nedávnou finanční krizi. Hned za vagónem vládních peněz (10 miliard eur) přispěchal do banky úředník s pozdravy a rozkazem provést audit účetnictví. Při něm vyplavaly na povrch staré problémy a tlak na jejich řešení je pochopitelně silný.Uleželé spory řeší také italští policisté. Jedné rodině ze Sicílie poslali pořádně zaprášenou pokutu za špatné parkování: na lístku se skvěl rok 208 našeho letopočtu. To v Itálii vládli Septimius Severus a jeho syn Caracalla. Zapomenutá nula by nebyla tak zajímavá, kdyby policie k dlužné částce bez zaváhání nepřipočetla úroky za 1803 let. Ženu, která obálku se složenkou na 32 tisíc eur otevřela, odvezli do nemocnice. Nakonec však zvítězil rozum a policisté pokutu korigovali. Přijatelnějších 102 eur manžel zkolabované bez protestů zaplatil.
Neradi bychom jásali předčasně, ale také poslední zprávy říkají, že Dodge chystá pár demonstrativních temp proti sílícímu proudu ekologismu. Příští Viper má dostat stejný desetiválec jako dosud (to jsme věděli) jen ještě o kousek větší. Mluví se o objemu 8,7 litru. Tak velký motor skupina Chrysler ještě nikdy v osobním autě nepoužila. Co přesně by to znamenalo pro výkon nevíme, ale druhá generace Viperu měla 8,4 litru, 612 koní a 760 newtonmetrů. A žrala podle samotných majitelů kolem deseti litrů na sto kilometrů. Víc zatím nevíme, ale nový stroj se představí už příští rok.American Journal of Public Health (odborný měsíčník zaměřený na zdravotnictví) zveřejnil studii, podle které riskují bourající řidičky mnohem víc než bourající řidiči. Srovnání následků podobně závažných nehod ukázalo, že připoutaná žena má o 47 procent (!) vyšší šanci na poranění hrudníku nebo páteře než připoutaný muž. Odborníci tuší několik příčin. Mimo rozdílů v tělesné konstituci studie zmiňuje odlišné pozice za volantem. Poselstvím zprávy není naučit ženy posilovat a sedět jinak, výtka směřuje k automobilkám, které své modely staví příliš na míru mužům. Server ABC News, který studii vytáhl na světlo, však upozorňuje na pár dalších skutečností. Především že studie pracuje se záznamy nehod z let 1998-2008. Protože průměrný věk bouraných aut byl ve zkoumaném období šest let, téměř polovina vozů (hrubým odhadem) by dnes byla starší patnácti let a jen minimum z nich patřilo k posledním generacím modelů (cca 2005 a novější). Automobilky přitom o problému vědí a dlouhodobě na něm pracují. Někteří experti proto závěry studie zpochybňují s tím, že moderní auta by dopadla lépe.Už dvě nehody má za sebou testovací tým divize M, který na Nürburgringu dolaďuje nové BMW M6. Nikomu se podle všeho nic nestalo. První auto potkalo svodidla v srpnu a dopadlo relativně dobře, druhý nabouraný prototyp, který havaroval 25. října v pasáži Fuchsröhre, nakládal tým na transportér s pomocí vysokozdvižného vozíku. Ke druhé nehodě došlo osm okruhů před koncem zátěžového testu, naplánovaného na tři sta kol (6250 km). Kdyby nic jiného, víme nyní jistě, že BMW nezanedbává délku ani intenzitu testů M6.Čím jiným bychom měli zakončit, než zdařilým marketingovým tahem a kolosálním finančním omylem v jednom balení, Nissanem Juke-R. Česky dabované video z počátků stavby auta najdete v boxu na začátku článku, práce však od jeho vzniku znatelně pokročily. Zaměstnanci britského Nissanu dokončili první ze dvou kusů, které chtějí postavit (jeden s volantem vlevo, druhý vpravo). Pokud marně hledáte v paměti, Juke-R je převlečený Nissan GT-R. Pohonné ústrojí lidového superauta z Japonska – šestiválec se dvěma turby naladěný na „konzervativních“ 480 koní, dvouspojková převodovka a pohon všech kol – se do karoserie malého SUV vměstnalo až po mnoha hodinách řezání a nastavování. Nyní je na světě první fotka hotového vozu (titulní) a my jsme zvědaví, co Nissan se strojem zamýšlí dál.