autoweb.cz > Mercedes-Benz > Autotýden Martina Plaštiaka: Snílci a realisté
Autotýden Martina Plaštiaka: Snílci a realisté
Auditoři poradenské společnosti KPMG si položili zajímavou otázku: Kam směřují ekologické vozy? Nepoložili ji jen sobě, ale také dvěma stovkám předních manažerů automobilek. Zjistili, že nikdo v oboru nemá tušení. Podle dvaceti procent dotázaných budou do roku 2025 nejpopulárnější auta s palivovými články, 16 procent sází na elektromobily, 22 procent na klasické hybridy, 21 procent na plug-in hybridy a 18 procent na elektromobily s palubním generátorem. Přestože kategorie jsou vytyčené účelově, rozdělení hlasů je zajímavé. Většina dotázaných se naopak shodla na tom, že tržní podíl vozů s elektromotory (včetně hybridů) nepřekročí do roku 2025 patnáct procent. Dnes to nejsou ani dvě procenta. Navzdory okrajové povaze ekologických aut však 83 procent dotázaných očekává zvyšování investic do produkce elektromotorů, 81 procent čeká vyšší výdaje na vývoj baterií, 76 procent na vývoj dalších systémů pro elektrický pohon a 65 procent prorokuje víc peněz vývojářům (vodíkových) palivových článků. 61 procent z dvou set dotázaných se však zároveň shodlo, že zdaleka největší potenciál ke snižování emisí nabízí další vývoj spalovacích motorů. A pak že automobilky neřídí realisté.Překvapivě vyřešila (zatím) problémy s hořícími hybridy Chevrolet Volt americká skupina General Motors. Pokud nevíte, oč šlo: několik hybridních Chevroletů se vznítilo po crash testech – ve dvou případech týdny po nich – protože se po úniku chladicí kapaliny přehřály baterie. Podle GM je auto zcela bezpečné, přesto si zákazníci mohou nechat nainstalovat několik vylepšní. Slovo „mohou“ je důležité, nejde o svolávací akci a už vyrobené volty se budou dál prodávat bez úprav. Nově vyrobená auta (včetně opelů Ampera) však modifikace dostanou standardně a dealeři jimi rádi osadí i vozy zákazníků. Jde především o instalaci nových vzpěr, které lépe rozloží síly při bočním nárazu, a senzor hlídající stav chladicí kapaliny. Jak se úpravy projeví na prodejích? Příliš výrazně asi ne, na program kompenzací a náhradních vozidel, který Chevrolet po skandálu vypsal, totiž zareagovalo asi 250 z osmi tísíc majitelů voltů.
Sháníte pořádný dárek? Co tak autodráhu? Bude něco stát, ale provedením vám vyrazí dech. Tedy pokud ji koupíte u muže jménem David Beattie. Velký fanda modelových závodů si udělal z posedlosti obživu, dokáže za jeden okruh utržit i pětasedmdesát tisíc dolarů – to je v korunách přes milion a půl. Reliéf vyrábí Beattie na CNC strojích, barvy stříká ručně a stejně dělá všechny detaily. Chcete domů La Sarthe? Nebo rovnou Nodrschleife? Pravda, druhá z možností by asi vyšla na víc než milion a půl, ale zapovězená jistě není.Pokud jste na dražší hračky, jako vždy vás bude zajímat lednová aukce Barrett-Jackson. Zejména položka Lockheed Lakester vypadá lákavě. Přestože se tváří jako výstavní kousek, tvůrci auto skutečně přihlásili k provozu, a to jako 1917 Crow Lakester Custom. Nedává to mnoho smyslu, karoserie je totiž vyrobená z hliníkové palivové nádrže Lockheedu Super Constellation, který se vyráběl v padesátých letech. Sedadla jsou rovněž z letadla, stejně jako ukazatel rychlosti a řada dalších dílů. O pohon se stará přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,8 litru.BMW žádné letecké výstřelky neplánuje – možná víte proč. Fanouškům divize M výrobce z Mnichova na zimní sezónu nadělí přízemnější dárek, sjezdové lyže K2 LTD BMW M Design Editions. Pokud byste snad jeden z pěti set vyrobených párů chtěli, nebudete to mít jednoduché. Nejsou na prodej. BMW vás každý měsíc zařadí do slosování, pokud nasbíráte alespoň pět známek, které dává za koupení skipasu v některém z třinácti vybraných lyžařských středisek v Německu, Rakousku, Švýcarsku a Itálii, za projetí vybraných sjezdovek a plnění dalších úkolů. Kdo nasbírá patnáct známek, dostane se do slosování o BMW X1. A kdo jich bude mít na konci sezóny nejvíc, může se těšit na týdenní kurz řízení na ledu ve Švédsku. Víc informací na www.bmw-xdrive-cup.com.Mercedes-Benz má smělejší plány a na rozdíl od bavorských konkurentů je chce zpeněžit. Možná si pamatujete zvěsti o lehkém sedanu, který má v nejbližších letech doplnit nabídku vozů na platformě třídy E. Na světě jsou další detaily. Auto bude podobně velké jako CLS, zato cenou zaútočí na pozice třídy S a Mercedes ho prý vnímá jako svou příští vlajkovou loď. Ne že by nahradilo SLS, ve Stuttgartu se jen chtějí světu předvést také něčím jiným než osmiválcovým supersportem. Stroj dostane celokarbonovou karoserii a přinejmenším zpočátku výhradně pohonné ústrojí s vodíkovým palivovým článkem. Později by se měly objevit i konvenční motorizace, karbonový sedan bude běžným produkčním modelem. Výroba začne kolem roku 2015.
Nakonec jedna zajímavá statistika, bohužel jen s čísly z USA. V roce 2010 zemřelo ve spojených státech při autonehodách 32 885 řidičů a spolujezdců. To asi není překvapivé, jenže ve stejné době přišlo tamtéž o život přes čtyřicet jedna tisíc lidí v důsledku otravy. Ve většině úmrtí mají prsty léky, zejména ty silnější, podávané na předpis (obsahující morfin), ale také paracetamol ve všech formách. Co z toho vyplývá? Asi nic, jen to, že by se úřady měly víc zaměřit na bezpečné používání léků.